Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne
24.7.2021 | Petr Prokopec
Kdo by čekal, že v dobách komunismu bez špetky lidské tváře postaví Škoda vůz, který vypadá jako vrchol „kapitalistické tvorby”. Ale stalo se to, jen zamýšleného využití se nedočkal.
Říká si Škoda 1100 OHC a od jeho zrodu letos uběhlo již 64 let. Název vozu byl odvozen od pohonného ústrojí, neboť pod přední kapotu zamířil 1,1litrový (měl přesně 1 089 cm3) čtyřválec s rozvodem ventilů OHC. Agregát vychází z motoru, který dříve užíval Spartak, pro sporťák však byl řádně přepracován. Zmínit tedy můžeme chlazení vodou či dvojici karburátorů, jejichž příchod vedl k nárůstu výkonu na 92 koní v 7 700 otáčkách.
Škoda vůz vyvíjela v průběhu let 1956 a 1957, přičemž vyrobeny byly pouze čtyři exempláře - ve dvou případech šlo o Spider s laminátovou karoserií, jehož hmotnost činila pouhých 583 kilogramů, další dva kusy byly kupátky s karoserií hliníkovou, které na ručičkách vah vykázaly 555 kg. Smutnou zprávou je, že oba vozy s pevnou střechou byly zničeny. Značka však momentálně pracuje na renovaci jednoho z nich.
Osud Spideru byl daleko příznivější, dnešních dnů se dočkaly oba automobily. Jeden z nich s registrační značkou 395 UXU je přitom ve vlastnictví britského zastoupení Škody a pravidelně se objevuje třeba na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ten druhý pro změnu patří české centrále mladoboleslavské automobilky, přičemž povětšinou jej najdeme ve firemním muzeu. Účastní se ale i historických rallye.
Se soutěžemi byl ostatně spojen již počátek kariéry vozu, hned v roce 1958 jej totiž zlatými vavříny odzdobil na domácí dráze v Mladé Boleslavi závodník Miroslav Fousek. Tento úspěch nebyl ve výsledku nikterak překvapivý, neboť díky kombinaci relativně vysokého výkonu (na rok 1957) a nízké hmotnosti dosahovala Škoda 1100 OHC nejvyšší rychlosti okolo 200 km/h. Motor pak točil až 8 500 ot./min.
Za karoserií, které naměříme 3 880 milimetrů na délku, 1 430 mm na šířku, pouhých 964 mm na výšku a vizuálně skutečně připomíná první modely Ferrari, stojí Jaroslav Kindl. Ten původně počítal s vyklápěcími světly, ta však byla nahrazena zafixovanými, které se navíc skrývaly za krytem z plexiskla. Důvodem bylo zlepšení aerodynamiky. Motor je uložen vepředu, převodovka vzadu, autu to dává ideální rozložení hmotnosti v poměru 49,7:50,3.
Můžeme již jen dodat, že zmiňované karburátory Weber taktéž nemají nic společného s původní specifikací. Škoda zpočátku počítala s dvojicí karburátorů Jikov, pro ty však byl třeba letecký benzin. Proto nakonec došlo k přepracování jednotky a byl přidán chladič s ventilátorem.
Smyslem vzniku tohoto vozu ale nebylo jen prohánění beztak nekonkurenceschopných soupeřů na domácích kolbištích, Škoda měla měl v úmyslu zúčastnit se s vozem nejslavnější čtyřiadvacetihodinovky světa v Le Mans. A byť nasazení československých soutěžních aut i motorek v zahraničí nebylo ani za komunismu ničím neobvyklým, v tomto případě „strana” rozhodla, že s vozem bude možné účastnit se pouze klání na „správné” straně železné opony. Možná i proto, že 1100 OHC relativně neznámým kusem historie Škody - kdo ví, jak by tomu bylo, kdyby s ním opravdu do Le Mans mohla.
Tak či onak je to jedno z pozoruhodných děl československé, dnes české automobilky, zejména pak z období její existence pod hlavičkou komunistického AZNP. Pro tuto chvíli doufejme, že se zmíněné kupé podaří zrenovovat co nejdříve - už pohled na roadster dokáže zaujmout a kupé působilo svého času ještě ladněji.
Toto je jeden ze dvou stále existujících exemplářů Škody 1100 OHC. Tento vlastní samotná automobilka a najdete ho nejčastěji ve firemním muzeu v Mladé Boleslavi, druhý si opečovává její britské zastoupení. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:10 - M.Z.
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan