Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne

Kdo by čekal, že v dobách komunismu bez špetky lidské tváře postaví Škoda vůz, který vypadá jako vrchol „kapitalistické tvorby”. Ale stalo se to, jen zamýšleného využití se nedočkal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne

24.7.2021 | Petr Prokopec

Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne

/

Foto: Škoda Auto

Kdo by čekal, že v dobách komunismu bez špetky lidské tváře postaví Škoda vůz, který vypadá jako vrchol „kapitalistické tvorby”. Ale stalo se to, jen zamýšleného využití se nedočkal.

Říká si Škoda 1100 OHC a od jeho zrodu letos uběhlo již 64 let. Název vozu byl odvozen od pohonného ústrojí, neboť pod přední kapotu zamířil 1,1litrový (měl přesně 1 089 cm3) čtyřválec s rozvodem ventilů OHC. Agregát vychází z motoru, který dříve užíval Spartak, pro sporťák však byl řádně přepracován. Zmínit tedy můžeme chlazení vodou či dvojici karburátorů, jejichž příchod vedl k nárůstu výkonu na 92 koní v 7 700 otáčkách.

Škoda vůz vyvíjela v průběhu let 1956 a 1957, přičemž vyrobeny byly pouze čtyři exempláře - ve dvou případech šlo o Spider s laminátovou karoserií, jehož hmotnost činila pouhých 583 kilogramů, další dva kusy byly kupátky s karoserií hliníkovou, které na ručičkách vah vykázaly 555 kg. Smutnou zprávou je, že oba vozy s pevnou střechou byly zničeny. Značka však momentálně pracuje na renovaci jednoho z nich.

Osud Spideru byl daleko příznivější, dnešních dnů se dočkaly oba automobily. Jeden z nich s registrační značkou 395 UXU je přitom ve vlastnictví britského zastoupení Škody a pravidelně se objevuje třeba na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ten druhý pro změnu patří české centrále mladoboleslavské automobilky, přičemž povětšinou jej najdeme ve firemním muzeu. Účastní se ale i historických rallye.

Se soutěžemi byl ostatně spojen již počátek kariéry vozu, hned v roce 1958 jej totiž zlatými vavříny odzdobil na domácí dráze v Mladé Boleslavi závodník Miroslav Fousek. Tento úspěch nebyl ve výsledku nikterak překvapivý, neboť díky kombinaci relativně vysokého výkonu (na rok 1957) a nízké hmotnosti dosahovala Škoda 1100 OHC nejvyšší rychlosti okolo 200 km/h. Motor pak točil až 8 500 ot./min.

Za karoserií, které naměříme 3 880 milimetrů na délku, 1 430 mm na šířku, pouhých 964 mm na výšku a vizuálně skutečně připomíná první modely Ferrari, stojí Jaroslav Kindl. Ten původně počítal s vyklápěcími světly, ta však byla nahrazena zafixovanými, které se navíc skrývaly za krytem z plexiskla. Důvodem bylo zlepšení aerodynamiky. Motor je uložen vepředu, převodovka vzadu, autu to dává ideální rozložení hmotnosti v poměru 49,7:50,3.

Můžeme již jen dodat, že zmiňované karburátory Weber taktéž nemají nic společného s původní specifikací. Škoda zpočátku počítala s dvojicí karburátorů Jikov, pro ty však byl třeba letecký benzin. Proto nakonec došlo k přepracování jednotky a byl přidán chladič s ventilátorem.

Smyslem vzniku tohoto vozu ale nebylo jen prohánění beztak nekonkurenceschopných soupeřů na domácích kolbištích, Škoda měla měl v úmyslu zúčastnit se s vozem nejslavnější čtyřiadvacetihodinovky světa v Le Mans. A byť nasazení československých soutěžních aut i motorek v zahraničí nebylo ani za komunismu ničím neobvyklým, v tomto případě „strana” rozhodla, že s vozem bude možné účastnit se pouze klání na „správné” straně železné opony. Možná i proto, že 1100 OHC relativně neznámým kusem historie Škody - kdo ví, jak by tomu bylo, kdyby s ním opravdu do Le Mans mohla.

Tak či onak je to jedno z pozoruhodných děl československé, dnes české automobilky, zejména pak z období její existence pod hlavičkou komunistického AZNP. Pro tuto chvíli doufejme, že se zmíněné kupé podaří zrenovovat co nejdříve - už pohled na roadster dokáže zaujmout a kupé působilo svého času ještě ladněji.


Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 1 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 01Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 2 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 02Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 3 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 03Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 4 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 04Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 5 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 05Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 6 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 06Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 7 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 07Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 8 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 08Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 9 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 09Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 10 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 10Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 11 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 11Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 12 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 12Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 13 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 13Škoda postavila auto, které mělo soupeřit i s Ferrari v Le Mans, komunisti řekli ne - 14 - Skoda 1100 OHC 1957 historie 14
Toto je jeden ze dvou stále existujících exemplářů Škody 1100 OHC. Tento vlastní samotná automobilka a najdete ho nejčastěji ve firemním muzeu v Mladé Boleslavi, druhý si opečovává její britské zastoupení. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše