Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda vysvětlila historii svého loga úžasným klipem, konečně řekla, jak to bylo
9.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skutečný původ okřídleného šípu ve znaku české automobilky provázelo po léta několik teorií, z nichž Škoda nepřiznávala jedinou. Teď už nemlží.
Docela nedávno jsme vám předestřeli desítku záhadných znaků automobilek. Nacházelo se mezi nimi i logo české Škody, což mnohé mohlo zaskočit. Však co je záhadného na „okřídleném šípu”, jak se logu už po léta říká. Automobilka ve svých materiálech praví, že „šíp je symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla symbolem pokroku, volnosti a šíře nabídky. Otvor znamená oko, které ukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí, a zelená barva dodává svébytnost, protože ji konkurence používá jen zřídka.”
Je to řekněme hodně pozitivní interpretace, ale budiž, dává to smysl - podobné věci mají loga velkých firem obvykle vyjadřovat. Vše bychom mohli tímto konstatováním uzavřít, kdybychom ale bláhově věřili, že někdo před skoro 100 léty (logo Škody bylo registrováno v roce 1923 už v podobě blízké té dnešní) maloval logo značky s podobnými myšlenkami. Tomu snad nevěří ani ten, kdo výše zmíněná slova psal.
Neoficiálně se tak hovořilo o dvou mnohem pravděpodobnějších původech inspirace. Jedna teorie pravila, že se jedná o křídlo nesoucí stylizovanou traverzu, neboť plzeňská Škoda, s níž se automobilka Laurin&Klement spojila, aby vytvořila to, co dnes známe jako Škoda Auto, se tehdy věnovala intenzivně věnovala stavbám mostů.
Druhá teorie pak říkala, že jde o stylizovanou hlava indiána a nápad tehdejšího obchodního ředitele Škody Tomas Maglice. Ten si prý přivezl ze svých cest po Americe Indiána jako sluhu do své české domácnosti a křídlo je vlastně jeho stylizovaná hlava s čelenkou, která se prý některým lidem ze škodovky prostě líbila.
Druhé možnosti bychom i věřili, je to nápad hodný 20. let minulého století - prostě nápad na zajímavou grafiku, nic víc, žádné marketingové tanečky kolem. Jenže automobilka nic takového nepřiznávala, což se dá chápat - říci, že logo dnes jedné z největších automobilových značek světa (přes milion aut ročně vyrábí jednotky automobilek) je inspirováno využíváním člověka jiné barvy pleti pro podobnou práci (třebaže nepředpokládáme, že by šlo o cokoli jiného než normální placené zaměstnání) se prostě nehodí. Však v některých zemích jsou tak „politicky korektní”, že se i černé kávě bojí říci černá. Jenže navzdory tomu je přesně tohle pravdou a Škoda to nyní přiznala ve svém oficiálním klipu.
Ten se zabývá právě historií loga firmy a je úžasný i bez ohledu na toto odhalení. Volně inspirován filmy jako Noc v muzeu popisuje historii loga s pomocí pánů Laurina a Klementa, kteří postupně osedlávají různé modely automobilky až po nejmodernější SUV, aby vykreslili vývoj loga od starých časů až po dnešní dny. A právě v momentě, kdy se z L&K stává Škoda, vidíme hlavu indiána a větu o „inspiraci symboly původního amerického obyvatelstva”. Klip pochopitelně neříká, že zdrojem inspirace byla hlava sluhy obchodního ředitele, ale je tím jasné, jaká ze zmíněných teorií je skutečná.
Symbolem Škody je tedy opravdu stylizovaná hlava Indiána, víc nic, postupně přetransformovaná v něco, co už se ji tak úplně nepodobá. Jak ale uzavírá sám klip - který si opravdu pusťte, je povedený - asi nebude dobré odpovídat na otázky typu: „Co to máte na přídi svého auta?” slovy o čísi hlavě. Jak radí „sám” jeden ze zakladatelů firmy, lepší bude zůstat u dvou slov: „Okřídlený šíp.”
Škoda už i oficiálně přiznala, z čeho vzniklo její logo. Klip je to opravdu povedený...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch