Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda vysvětlila historii svého loga úžasným klipem, konečně řekla, jak to bylo
9.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skutečný původ okřídleného šípu ve znaku české automobilky provázelo po léta několik teorií, z nichž Škoda nepřiznávala jedinou. Teď už nemlží.
Docela nedávno jsme vám předestřeli desítku záhadných znaků automobilek. Nacházelo se mezi nimi i logo české Škody, což mnohé mohlo zaskočit. Však co je záhadného na „okřídleném šípu”, jak se logu už po léta říká. Automobilka ve svých materiálech praví, že „šíp je symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla symbolem pokroku, volnosti a šíře nabídky. Otvor znamená oko, které ukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí, a zelená barva dodává svébytnost, protože ji konkurence používá jen zřídka.”
Je to řekněme hodně pozitivní interpretace, ale budiž, dává to smysl - podobné věci mají loga velkých firem obvykle vyjadřovat. Vše bychom mohli tímto konstatováním uzavřít, kdybychom ale bláhově věřili, že někdo před skoro 100 léty (logo Škody bylo registrováno v roce 1923 už v podobě blízké té dnešní) maloval logo značky s podobnými myšlenkami. Tomu snad nevěří ani ten, kdo výše zmíněná slova psal.
Neoficiálně se tak hovořilo o dvou mnohem pravděpodobnějších původech inspirace. Jedna teorie pravila, že se jedná o křídlo nesoucí stylizovanou traverzu, neboť plzeňská Škoda, s níž se automobilka Laurin&Klement spojila, aby vytvořila to, co dnes známe jako Škoda Auto, se tehdy věnovala intenzivně věnovala stavbám mostů.
Druhá teorie pak říkala, že jde o stylizovanou hlava indiána a nápad tehdejšího obchodního ředitele Škody Tomas Maglice. Ten si prý přivezl ze svých cest po Americe Indiána jako sluhu do své české domácnosti a křídlo je vlastně jeho stylizovaná hlava s čelenkou, která se prý některým lidem ze škodovky prostě líbila.
Druhé možnosti bychom i věřili, je to nápad hodný 20. let minulého století - prostě nápad na zajímavou grafiku, nic víc, žádné marketingové tanečky kolem. Jenže automobilka nic takového nepřiznávala, což se dá chápat - říci, že logo dnes jedné z největších automobilových značek světa (přes milion aut ročně vyrábí jednotky automobilek) je inspirováno využíváním člověka jiné barvy pleti pro podobnou práci (třebaže nepředpokládáme, že by šlo o cokoli jiného než normální placené zaměstnání) se prostě nehodí. Však v některých zemích jsou tak „politicky korektní”, že se i černé kávě bojí říci černá. Jenže navzdory tomu je přesně tohle pravdou a Škoda to nyní přiznala ve svém oficiálním klipu.
Ten se zabývá právě historií loga firmy a je úžasný i bez ohledu na toto odhalení. Volně inspirován filmy jako Noc v muzeu popisuje historii loga s pomocí pánů Laurina a Klementa, kteří postupně osedlávají různé modely automobilky až po nejmodernější SUV, aby vykreslili vývoj loga od starých časů až po dnešní dny. A právě v momentě, kdy se z L&K stává Škoda, vidíme hlavu indiána a větu o „inspiraci symboly původního amerického obyvatelstva”. Klip pochopitelně neříká, že zdrojem inspirace byla hlava sluhy obchodního ředitele, ale je tím jasné, jaká ze zmíněných teorií je skutečná.
Symbolem Škody je tedy opravdu stylizovaná hlava Indiána, víc nic, postupně přetransformovaná v něco, co už se ji tak úplně nepodobá. Jak ale uzavírá sám klip - který si opravdu pusťte, je povedený - asi nebude dobré odpovídat na otázky typu: „Co to máte na přídi svého auta?” slovy o čísi hlavě. Jak radí „sám” jeden ze zakladatelů firmy, lepší bude zůstat u dvou slov: „Okřídlený šíp.”
Škoda už i oficiálně přiznala, z čeho vzniklo její logo. Klip je to opravdu povedený...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 18 minutami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 3 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva