Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Slovák si v 80. letech na koleně postavil extrémní Škodu, vypadá jako Batmobil
16.2.2019 | Petr Miler
Tento stroj dokáže ohromit nejen svým vzhledem, ale i technickým řešením. Jeho cílem bylo vládnout závodům do vrchu a i když úplně neuspěl, na tratích se rozhodně neztratil.
Automobilový závodník Julo Konček, jako spousta dalších „netovárních” jezdců v Československu osmdesátých let, jezdil na Škodě 120. Postupně si vůz začal upravovat k obrazu svému, napřed „jen” zabudováním motoru o objemu dvou litrů. Tehdy se vůz jmenoval 120/A5, protože byl postaven pro skupinu A5 v závodech do vrchu, a kromě silnějšího motoru dostal i ohromný bodykit.
Vypadal stejně jako na Škodě Dakos, starším speciálu pro tuto skupinu. Vůz jej dostal kvůli monstróznímu rozšíření rozchodu náprav a dbalo se u něj na maximální lehkost - celá příď, vyrobená ze sklolaminátu, vážila pouhých 17 kilogramů. Dva otvory v předním spoileru pak vedly chladicí vzduch k předním brzdám.
Konček pokračoval v dílčích vylepšeních, až nakonec udělal zásadní krok - dal zapomenout na všechny dosavadní evoluce vozu a nainstaloval motor doprostřed, převodovka se přestěhovala za zadní nápravu. Právě tak se začal rodit stoj, o kterém si dnes povíme a který vstoupil do historie jako Škoda Juko.
Zůstal v něm motor o objemu dvou litrů, byl to čtyřválec, který byl po technické stránce spřízněn s motory v prototypu Škoda 720 a také s těmi v továrních 180 RS a 200 RS. Aby mohl být uprostřed, v podstatě celé auto od B-sloupků je úplně jiné oproti klasickým čtyřdveřovým škodovkám s motorem za zadní nápravou. Vzhled připomínající Rapid trochu klame tělem - vozu se odklápí celá záď a spíše než klasické kupé je to dvoudveřový liftback.
Extrémně široký bodykit na tomhle autě byl už od roku 1986, kdy ještě mělo zhruba tvar klasické škodovky. I ten se ovšem postupně vyvíjel, přibylo třeba obrovské přední lízátko nebo zadní křídlo. Vznikl tak skutečně hrozivě vyhlížející stroj, který by leckdo mohl připodobnit k Batmobilu. O vzhled tu ale nešlo, nebo aspoň ne primárně - aerodynamika byla velmi důležitá, podběhy měly např. odvětrávání pro snížení přetlaku.
Julo Konček s tímto vozem jezdil dlouho, přežil i revoluci a na tratích se objevoval až do roku 1993. Na špičková umístění s ním podle dostupných informací nedosáhl, pozornost si s ním ale získával nemalou. A neúspěšným závodníkem Konček rozhodně nebyl - když byl vůz ještě v konfiguraci motoru za zadní nápravou, dostával se často do první desítky a jako největší úspěch s ním uvádí třetí místo v absolutním pořadí na Dobšinském kopci v roce 1987.
Po sezóně roku 1993 byla Škoda Juko prodána a různí majitelé se různě snažili vůz dále upravovat, avšak spíš toho víc pokazili než vylepšili, jak též dokladují některé smutné fotografie, které naleznete níže. Později, už ve 21. století, se postupně několik lidí pokoušelo o renovaci, aby mu navrátili původní lesk. Neuspěli. Před pár léty byla pro vůz plánována profesionální renovace s cílem navrátit mu vzhled, ve kterém se dožil konce své aktivní kariéry, jeho další osud není znám.
Julo Konček začínal s vozem Škoda 120 A5
Škoda Juko budí svým vzezřením respekt, zejména v černé barvě
Někteří se později pokoušeli o tuning, jiní o renovaci, zatím vždy neúspěšně
Zdroje: Julo Konček, Archiv Autoforum
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
včera - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 00:26 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.27. 22:29 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 03.27. 18:35 - Shr3k
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- BMW Divize 03.27. 14:50 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda