Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Slovák si v 80. letech na koleně postavil extrémní Škodu, vypadá jako Batmobil
16.2.2019 | Petr Miler
Tento stroj dokáže ohromit nejen svým vzhledem, ale i technickým řešením. Jeho cílem bylo vládnout závodům do vrchu a i když úplně neuspěl, na tratích se rozhodně neztratil.
Automobilový závodník Julo Konček, jako spousta dalších „netovárních” jezdců v Československu osmdesátých let, jezdil na Škodě 120. Postupně si vůz začal upravovat k obrazu svému, napřed „jen” zabudováním motoru o objemu dvou litrů. Tehdy se vůz jmenoval 120/A5, protože byl postaven pro skupinu A5 v závodech do vrchu, a kromě silnějšího motoru dostal i ohromný bodykit.
Vypadal stejně jako na Škodě Dakos, starším speciálu pro tuto skupinu. Vůz jej dostal kvůli monstróznímu rozšíření rozchodu náprav a dbalo se u něj na maximální lehkost - celá příď, vyrobená ze sklolaminátu, vážila pouhých 17 kilogramů. Dva otvory v předním spoileru pak vedly chladicí vzduch k předním brzdám.
Konček pokračoval v dílčích vylepšeních, až nakonec udělal zásadní krok - dal zapomenout na všechny dosavadní evoluce vozu a nainstaloval motor doprostřed, převodovka se přestěhovala za zadní nápravu. Právě tak se začal rodit stoj, o kterém si dnes povíme a který vstoupil do historie jako Škoda Juko.
Zůstal v něm motor o objemu dvou litrů, byl to čtyřválec, který byl po technické stránce spřízněn s motory v prototypu Škoda 720 a také s těmi v továrních 180 RS a 200 RS. Aby mohl být uprostřed, v podstatě celé auto od B-sloupků je úplně jiné oproti klasickým čtyřdveřovým škodovkám s motorem za zadní nápravou. Vzhled připomínající Rapid trochu klame tělem - vozu se odklápí celá záď a spíše než klasické kupé je to dvoudveřový liftback.
Extrémně široký bodykit na tomhle autě byl už od roku 1986, kdy ještě mělo zhruba tvar klasické škodovky. I ten se ovšem postupně vyvíjel, přibylo třeba obrovské přední lízátko nebo zadní křídlo. Vznikl tak skutečně hrozivě vyhlížející stroj, který by leckdo mohl připodobnit k Batmobilu. O vzhled tu ale nešlo, nebo aspoň ne primárně - aerodynamika byla velmi důležitá, podběhy měly např. odvětrávání pro snížení přetlaku.
Julo Konček s tímto vozem jezdil dlouho, přežil i revoluci a na tratích se objevoval až do roku 1993. Na špičková umístění s ním podle dostupných informací nedosáhl, pozornost si s ním ale získával nemalou. A neúspěšným závodníkem Konček rozhodně nebyl - když byl vůz ještě v konfiguraci motoru za zadní nápravou, dostával se často do první desítky a jako největší úspěch s ním uvádí třetí místo v absolutním pořadí na Dobšinském kopci v roce 1987.
Po sezóně roku 1993 byla Škoda Juko prodána a různí majitelé se různě snažili vůz dále upravovat, avšak spíš toho víc pokazili než vylepšili, jak též dokladují některé smutné fotografie, které naleznete níže. Později, už ve 21. století, se postupně několik lidí pokoušelo o renovaci, aby mu navrátili původní lesk. Neuspěli. Před pár léty byla pro vůz plánována profesionální renovace s cílem navrátit mu vzhled, ve kterém se dožil konce své aktivní kariéry, jeho další osud není znám.
Julo Konček začínal s vozem Škoda 120 A5
Škoda Juko budí svým vzezřením respekt, zejména v černé barvě
Někteří se později pokoušeli o tuning, jiní o renovaci, zatím vždy neúspěšně
Zdroje: Julo Konček, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry