Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Smáli se mu, že koupil předražený vrak. Dnes obdivují, co s ním dokázal provést
13.1.2019 | Petr Prokopec
Vůz, který vidíte na fotkách, nevypadá jako perspektivní stroj, který by jednou měl být hoden obdivu. Nakonec se jím ale stal, i když jezdit se s ním nedá.
Někdo má rád holky a jiný zase vdolky. Stejně tak platí, že zatímco pro někoho představují automobily pouhopouhý dopravní prostředek, řada lidí v nich může spatřovat cosi více. A mezi takové patří i jeden sběratel z Chicaga, který si na internetu říká PKI. Tento člověk je velkým fanouškem BMW M1, přičemž vlastní hned dva silniční exempláře. Jako takový tedy musel před třemi lety zareagoval na inzerát, který nabízel havarovaný vůz.
Než ovšem budeme v našem příběhu pokračovat, dovolte nám malou odbočku, která má pro jeho vyústění značnou váhu. Týká se mnichovského supersportu, který byl vyráběn v letech 1978 až 1981. Automobilka jej osadila 3,5litrovým řadovým šestiválcem, jenž byl naladěn na 277 koní. To v dnešní době není zrovna závratný výkon, ostatně s vyššími čísly lze počítat i u některých rodinných aut. Ty se však rodí jak na běžícím pásu, zatímco M1 vzniklo pouze 453 exemplářů.
Právě skutečnost, že jde o jeden z nejvzácnějších modelů, s jakými mělo BMW co do činění, se podepisuje na dnešních cenách. Drahé přitom nejsou jen kousky ve špičkovém stavu, ale i havarované vozy. Řada lidí si proto v onom roce 2015 ťukala na čelo, když PKI naznačil, že koupí exemplář nabízený newyorskou společností Gullwing Motorcars za 125 tisíc dolarů (cca 2,78 milionu korun). Nicméně tento nadšenec se nenechal zviklat a vůz nakonec opravdu pořídil.
„Já jsem ten, kdo koupil tento 'vůz' poté, co jsem ho viděl na webu Bring a Trailer. Vlastním dvě silniční M1, přičemž vrak měl posloužit jako jakási zásobárna náhradních dílů. S Gullwing Motorcars jsem přitom uzavřel dohodu, že pokud blok motoru bude prasklý či jakkoliv nepoužitelný, koupě bude anulována. Motorový prostor přitom vypadal jako popelník, ovšem díly, které se nacházely pod listím a blátem, byly v solidním stavu,“ popisuje vývoj věcí PKI s tím, že u komunity na Bring a Trailer za to sklidil jen výsměch - dát tolik peněz za torzo auta, třebaže slavného...
Jak následně dodává, v prvé řadě přišla na řadu renovace motoru a pětistupňového manuálu. Jakmile bylo vše hotové, PKI se rozhodl, že hnací ústrojí usadí na stojan, aby se jím mohl kochat, než je rozebere na součástky pro své vozy. O rok později pak zakoupil ještě jedno poničené BMW M1, které bylo skladováno v budově, jíž zachvátil požár. Většina panelů karoserie proto byla poničená, nicméně PKI doufal, že ze dvou vraků postaví jeden funkční vůz.
Vše ale nakonec dopadlo trochu jinak, než původně zamýšlel. Lví podíl na tom neměla ani tak skutečnost, že by vše bylo tak trochu nelegální (nezapomeňte, že se pohybujeme v Americe), nýbrž onen stojan s motorem. PKI jej totiž vnímal jako umělecký předmět, načež se rozhodl, že stejný osud musí potkat i samotný vůz. Ten byl samozřejmě stvořen z obou vraků, nicméně jelikož ty nikdy po veřejné silnici jezdit nebudou, k překročení zákona nedošlo.
„Byl vyroben odlehčený hliníkový rám, na který se namontovaly panely karoserie, přičemž vše vypadá jako kompletní vůz připravený k jízdě. Exteriér dokonce dostal výstavní lak v původním červeném odstínu. Řadě talentovaných lidí zabralo mnoho hodin, než se myšlenka uměleckého M1 přeměnila v realitu, nicméně před pár měsíci BMW M1 konečně na zdi,“ uvádí PKI.
Jeho příběh se již dostal k oněm pochybovačům, jimž pořádně sklapla čelist. Pravda, pojízdné auto ze své zdánlivě předražené koupě nevykřesal, jen velký závistivec by ale nyní neuznal, že totálně zničeného vraku přetvořil v něco působivého. Však kdo by nechtěl sdílet domov s jedním z nejvzácnějších BMW všech dob?
Za pomoci poškozeného BMW M1...
...a dalšího ohořelého vraku mnichovského supersportu...
...nakonec vzniklo působivé umělecké dílo...
...které skončilo na zdi příbytku autora
Za vším přitom do značné míry stojí pohonná jednotka vozu, která se stala inspirací pro celou proměnu
Zdroj: Robb Report
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch