Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev
16.2.2019 | Mirek Mazal
Dopravní letadlo má z pohledu automobilisty blíže k autobusu, to vůbec nejrychlejší v dějinách ale umí ohromit. Rychlost zvuku totiž hned tak nějaký automobily nepřekoná.
Pozemský rychlostní rekord má už přes přes dvacet let stejnou hodnotu - 1 228 km/h. V roce 1997 se zápis do Guinessovy knihy rekordů postaral Andy Green ve stroji jménem Thrust SSC - „SuperSonic Car” -, s nímž o 3 km/h pokořil rychlost zvuku u zemského povrchu. Tento výkon zatím nikdo nepřekonal a asi ani hned tak nepřekoná. Projekt Bloodhound SSC, který měl jet 1 609,344 km/h, bohužel zkrachoval a byť naděje na jeho vzkříšení stále žije, s očekáváními jsme raději opatrní.
Také v případě dopravních letadel musíme za těmi nejrychlejšími dávno do minulosti. Dnes všechna létají podzvukovou rychlostí, nenajdeme mezi nimi ani jeden supersonik, jakým byl legendární Concorde. Celým názvem Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 sloužil pod vlajkami společností British Airways a Air France a jako král vzdušného prostoru létal rychlostí až 2 158 km/h.
Přelet Atlantického oceánu mu trval zhruba 3 až 3,5 hodiny podle síly větru a byl tedy nesrovnatelně rychlejší než cokoli, co dnes dokáže přemístit tolik lidí z jednoho místa na druhé. Je paradox, že letadla tolik zpomalila, když auta se za poslední dekády stala naopak nesrovnatelně rychlejšími, dříve jsme ale detailně probírali, proč tomu tak je. Na světě je jen málo lidí, pro které by čas byl tak drahý, aby jim záleželo na tom, jestli letadlo letí 3 a nebo 8 hodin. Rozdíl v ceně letenek byl ohromný, neboť Concordy spotřebovávaly vysoké množství paliva, pojmuly relativně málo lidí a jejich vývoj a údržba také nevyšly lacino.
Nebyl to ale jejich jediný problém, byly také neskutečně hlučné. Kvůli hluku byly trasy omezené na neobydlené oblasti a v roce 2003 byly po nehodě jednoho z nich rychlé stroje z ekonomických důvodů úplně vyřazeny z letového plánu. Nešlo tu přitom jen o hluk motorů, dalším problematickým faktorem byl tzv. sonický třesk nastávající při překročení zvukové bariéry. Ten byl tak hlasitý, že dokázal rozbíjet okna, proto musely Concordy nad souší létat relativně pomalu a na plnou rychlost přejít až nad oceánem.
Video níže vám nejlépe přiblíží, co start Condordu znamenal po zvukové stránce jak v případě motorů, tak v případě onoho třesku. Už hluk poblíž ranveje je neskutečný a pozor na nečekanou ránu, která přichází těsně před koncem první minuty. Letadlo se v tu chvíli pohybuje už v letové hladině 52 000 stop, tedy ve výšce 16 km, to je hodně daleko. Přesto vydá ránu jako z děla a kdyby letadlo bylo níže, pasažéři na lodi by se potýkali už s impulsem přesahujícím 100 dB, který už má vliv na zdraví. Je to pořád fascinující jev, který vám dnes bohužel - pro ty bydlící poblíž letišť spíše bohudík - žádné dopravní letadlo nepředvede...
Concorde uměl létat nadzvukovou rychlostí, ale vydával u toho až zdraví nebezpečné zvuky. Start byl jedna věc, pecka po překročení rychlosti zvuku druhá
Zdroj: Josh S@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva