Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sověti chtěli změnit svět kamionů strojem jménem Perestrojka. Byla to slepá ulička
7.9.2018 | Petr Miler
Nejen Němci chtěli svého času začít dělat kamiony jinak než bylo do té doby zvykem. Inovativní stroj měl trochu úsměvné jméno, k smíchu ale úplně nebyl.
Kamiony jsou už léta v podstatě stejné, tahač vpředu má hranatou kabinu, pod kterou je motor, a táhne návěs. Do toho se vejde spousta nákladu a na jakýkoliv tahač je možné připojit jakýkoliv standardní návěs. Funguje to dostatečně dobře už léta, přesto se ale občas najde někdo, kdo se pokusí o změnu, a to nikoliv jen směrem k autonomnímu řízení.
Větší množství nákladu chtěl najednou převážet i nedávno probíraný německý Steinwinter 2040, který se představil v roce 1983. Jeho prostor pro náklad měl 18 metrů, maximální povolenou délku jízdní soupravy. A o něco větší než standardní kamion byl také MAZ-2000 Perestrojka, pro změnu sovětský vynález, který se ukázal na pařížském autosalonu v roce 1988.
Klíčovou změnou tu je, že tahač tady nemůže jezdit bez návěsu, není zcela samostatnou jednotkou, protože nemá dvě nápravy. K návěsu se připojí kabinou, nikoliv podvozkem, a kabina zůstává s návěsem pevně spojena. K zatáčení slouží modul s koly a motorem pod kabinou, který se ale otáčí celý, nemá natáčecí kola.
Prostor pro náklad byl větší, protože Perestrojka eliminovala nevyužitý prostor mezi kabinou tahače a návěsem. Platforma návěsu samozřejmě musela být zvláštní, kabinu nešlo jen tak připnout k jakémukoliv návěsu, nýbrž k prodloužené a upravené platformě. Na obrázcích vidíme návěs s plachtou, ale jistě by nebyl problém vyrobit i prázdnou platformu pro převoz lodních kontejnerů nebo čehokoli jiného, co se běžně kamiony převáží.
Kabina se tedy nemohla pohybovat samostatně jako běžné tahače, ovšem modul motoru samostatně fungovat mohl. Také to bylo přelomové, neboť takovýmto způsobem bylo možné za sebe snadno zapřáhnout klidně tři návěsy bez nutnosti použít extrémně silný tahač - každý měl svůj vlastní motor a natáčecí nápravu. Představme si něco jako australské či kanadské „silniční vlaky”, ale s několika pohonnými ústrojími. O ovládání se staral jeden řidič vpředu, přepravil ovšem trojnásobek nákladu.
Stále měl k dispozici plně vybavenou kabinu s dvěma místy na spaní a ledničkou, vařičem, stolečkem a televizí, ve výbavě byla dokonce i couvací kamera, už tehdy. Důležitou inovací byla také rovná podlaha v celé kabině; právě tohle od MAZu okopíroval Renault s tahačem Magnum, který se představil v roce 1990, dva roky po premiéře sovětského stroje.
Kromě většího prostoru pro náklad a možnosti snadného poskládání „silničního vlaku" tu byly také další výhody. Eliminace prostoru mezi kabinou a návěsem znamenala lepší aerodynamiku, stejně tak pomohla zaoblená kabina. K pohonu byl vybrán 11,9litrový řadový šestiválec MAN D2866, který dával 290 koní a posílal je na kola přes dvanáctistupňovou převodovku s automatickým řazením. Maximální rychlost byla asi 120 km/h, hmotnost konstrukce 12 tun a užitečná hmotnost dvounápravového návěsu 21 tun, u třínápravového to bylo cca 29 tun.
Postupně vznikly tři verze tohoto stroje. První měla světlomety v přídi kabiny. Při testování se ale přišlo na to, že je lepší je přemístit do modulu motoru, aby lépe nasvětlovaly silnici v zatáčkách. Ten s červeným pruhem je první takovouto verzí, ten s modrým pruhem má už i zakrytovaná kola pro lepší aerodynamiku. Nenatáčejí se jako běžná přední náprava, takže je tato úprava možná.
Kompletní hmotnost byla zhruba u 41 tun v případě použití jednoho návěsu, ideální pro provoz na evropských silnicích. Právě na ty chtěl MAZ zčásti expandovat, vytvořit kamionové spojení Sovětského svazu se zbytkem Evropy. A aby ukázal, že to půjde, na zmíněný pařížský autosalon dojel prototyp tohoto stroje po vlastní ose až z Minsku, sídla automobilky MAZ.
Pochopitelně tu ale byly také nevýhody. Jednou z hlavních byla ztížená manévrovatelnost; výhled nebyl problémem jako u výše zmíněného Steinwinteru, ale ve stísněných prostorách se s MAZem-2000 přesto manévrovalo výrazně hůře než s běžným kamionem. Také bylo spojení kabiny s modulem motoru dost složité a přístup k motoru a převodovce pro údržbu nebo opravy byl komplikovaný. A pochopitelně, nezaměnitelnost se staršími návěsy také nepředstavovala velké plus.
„Ohromil všechny designem i principem fungování,” psal toho času nizozemský motoristický novinář Philip van Doren nemající důvod nadržovat čemukoli „komunistickému”. Jenže když se v roce 1989 zhroutil Sovětský svaz, vyschnul zdroj financování vývoje a MAZ-2000 zamířil do propadliště dějin, odkud se už nikdy nevrátil. Vznikly dva prototypy a do dnešních dnů údajně přežil jen jeden kus, a to ještě první, méně zajímavé verze prototypu se světly na kabině. Dnes je vystaven v Minsku u továrny MAZ.
MAZu-2000 existovaly celkem dva prototypy. Ten druhý, pokrokovější měl světla na modulu motoru a postupně i zakrytovaná kola...
Původní stroj měl světla kabině, právě ten stojí vystavený v Minsku
Počítačové ilustrace nejlépe ukáží všechny varianty „Perestrojky ” a jejich variabilitu
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva