Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sověti chtěli změnit svět kamionů strojem jménem Perestrojka. Byla to slepá ulička
7.9.2018 | Petr Miler
Nejen Němci chtěli svého času začít dělat kamiony jinak než bylo do té doby zvykem. Inovativní stroj měl trochu úsměvné jméno, k smíchu ale úplně nebyl.
Kamiony jsou už léta v podstatě stejné, tahač vpředu má hranatou kabinu, pod kterou je motor, a táhne návěs. Do toho se vejde spousta nákladu a na jakýkoliv tahač je možné připojit jakýkoliv standardní návěs. Funguje to dostatečně dobře už léta, přesto se ale občas najde někdo, kdo se pokusí o změnu, a to nikoliv jen směrem k autonomnímu řízení.
Větší množství nákladu chtěl najednou převážet i nedávno probíraný německý Steinwinter 2040, který se představil v roce 1983. Jeho prostor pro náklad měl 18 metrů, maximální povolenou délku jízdní soupravy. A o něco větší než standardní kamion byl také MAZ-2000 Perestrojka, pro změnu sovětský vynález, který se ukázal na pařížském autosalonu v roce 1988.
Klíčovou změnou tu je, že tahač tady nemůže jezdit bez návěsu, není zcela samostatnou jednotkou, protože nemá dvě nápravy. K návěsu se připojí kabinou, nikoliv podvozkem, a kabina zůstává s návěsem pevně spojena. K zatáčení slouží modul s koly a motorem pod kabinou, který se ale otáčí celý, nemá natáčecí kola.
Prostor pro náklad byl větší, protože Perestrojka eliminovala nevyužitý prostor mezi kabinou tahače a návěsem. Platforma návěsu samozřejmě musela být zvláštní, kabinu nešlo jen tak připnout k jakémukoliv návěsu, nýbrž k prodloužené a upravené platformě. Na obrázcích vidíme návěs s plachtou, ale jistě by nebyl problém vyrobit i prázdnou platformu pro převoz lodních kontejnerů nebo čehokoli jiného, co se běžně kamiony převáží.
Kabina se tedy nemohla pohybovat samostatně jako běžné tahače, ovšem modul motoru samostatně fungovat mohl. Také to bylo přelomové, neboť takovýmto způsobem bylo možné za sebe snadno zapřáhnout klidně tři návěsy bez nutnosti použít extrémně silný tahač - každý měl svůj vlastní motor a natáčecí nápravu. Představme si něco jako australské či kanadské „silniční vlaky”, ale s několika pohonnými ústrojími. O ovládání se staral jeden řidič vpředu, přepravil ovšem trojnásobek nákladu.
Stále měl k dispozici plně vybavenou kabinu s dvěma místy na spaní a ledničkou, vařičem, stolečkem a televizí, ve výbavě byla dokonce i couvací kamera, už tehdy. Důležitou inovací byla také rovná podlaha v celé kabině; právě tohle od MAZu okopíroval Renault s tahačem Magnum, který se představil v roce 1990, dva roky po premiéře sovětského stroje.
Kromě většího prostoru pro náklad a možnosti snadného poskládání „silničního vlaku" tu byly také další výhody. Eliminace prostoru mezi kabinou a návěsem znamenala lepší aerodynamiku, stejně tak pomohla zaoblená kabina. K pohonu byl vybrán 11,9litrový řadový šestiválec MAN D2866, který dával 290 koní a posílal je na kola přes dvanáctistupňovou převodovku s automatickým řazením. Maximální rychlost byla asi 120 km/h, hmotnost konstrukce 12 tun a užitečná hmotnost dvounápravového návěsu 21 tun, u třínápravového to bylo cca 29 tun.
Postupně vznikly tři verze tohoto stroje. První měla světlomety v přídi kabiny. Při testování se ale přišlo na to, že je lepší je přemístit do modulu motoru, aby lépe nasvětlovaly silnici v zatáčkách. Ten s červeným pruhem je první takovouto verzí, ten s modrým pruhem má už i zakrytovaná kola pro lepší aerodynamiku. Nenatáčejí se jako běžná přední náprava, takže je tato úprava možná.
Kompletní hmotnost byla zhruba u 41 tun v případě použití jednoho návěsu, ideální pro provoz na evropských silnicích. Právě na ty chtěl MAZ zčásti expandovat, vytvořit kamionové spojení Sovětského svazu se zbytkem Evropy. A aby ukázal, že to půjde, na zmíněný pařížský autosalon dojel prototyp tohoto stroje po vlastní ose až z Minsku, sídla automobilky MAZ.
Pochopitelně tu ale byly také nevýhody. Jednou z hlavních byla ztížená manévrovatelnost; výhled nebyl problémem jako u výše zmíněného Steinwinteru, ale ve stísněných prostorách se s MAZem-2000 přesto manévrovalo výrazně hůře než s běžným kamionem. Také bylo spojení kabiny s modulem motoru dost složité a přístup k motoru a převodovce pro údržbu nebo opravy byl komplikovaný. A pochopitelně, nezaměnitelnost se staršími návěsy také nepředstavovala velké plus.
„Ohromil všechny designem i principem fungování,” psal toho času nizozemský motoristický novinář Philip van Doren nemající důvod nadržovat čemukoli „komunistickému”. Jenže když se v roce 1989 zhroutil Sovětský svaz, vyschnul zdroj financování vývoje a MAZ-2000 zamířil do propadliště dějin, odkud se už nikdy nevrátil. Vznikly dva prototypy a do dnešních dnů údajně přežil jen jeden kus, a to ještě první, méně zajímavé verze prototypu se světly na kabině. Dnes je vystaven v Minsku u továrny MAZ.
MAZu-2000 existovaly celkem dva prototypy. Ten druhý, pokrokovější měl světla na modulu motoru a postupně i zakrytovaná kola...
Původní stroj měl světla kabině, právě ten stojí vystavený v Minsku
Počítačové ilustrace nejlépe ukáží všechny varianty „Perestrojky ” a jejich variabilitu
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis