Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru

Vzít jaderný bombardér a místo bomb umístit mezi křídla sedadla a úložný prostor zní poněkud „sovětsky”. On to ale nakonec zase tak špatný nápad nebyl, z hlediska rychlosti, doletu a spolehlivosti fungoval stroj na jedničku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru

29.4.2019 | Mirek Mazal

Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vzít jaderný bombardér a místo bomb umístit mezi křídla sedadla a úložný prostor zní poněkud „sovětsky”. On to ale nakonec zase tak špatný nápad nebyl, z hlediska rychlosti, doletu a spolehlivosti fungoval stroj na jedničku.

V 50. letech 20. století procházel Sovětský svaz těžkým obdobím. Nejdříve se musel vyrovnat s demontáží režimu Josifa Stalina, současně přitom pokračoval ve vymezování se proti Spojeným státům v boji o světovou nadvládu. Američané na různých místech zeměkoule budovali letecké základny a umisťovali na ně nejnovější letadla, díky nimž mohli rychle udeřit prakticky kdekoli na světě. Sověti se až na malé výjimky museli omezit na vlastní území, v hangárech jejich základen ale na rozkaz čekaly mezikontinentální bombardéry.

Šlo o strategický čtyřmotorový turbovrtulový letoun Tupolev Tu-95, který mohl z arktických letišť odnést na celé území USA nukleární nebo konvenční nálože. Byl to nejrychlejší turbovrtulový letoun té doby a byl také velmi hlučný. Důvodem bylo to, že konce listů celkem osmi vrtulí se pohybovaly rychlostí přesahující rychlost zvuku.

Sovětská vláda v roce 1955 vznesla požadavek na vývoj dopravního letadla schopného doletět bez přestávky 8 000 km. Základem se měl stát právě bombardér Tu-95, a to pro jeho rychlost i spolehlivost. Výsledkem přestavby bylo největší a nejrychlejší dopravní letadlo své doby, které dodnes zůstává na špici i v trochu jiné kategorii - platí za vůbec nejhlučnější dopravní letoun všech dob.

První vzlet prototypu Tupolev Tu-114, jak se civilní verze nazývala, proběhl na podzim roku 1957, úspěšný zkušební provoz později dovolil plné nasazení. Sériová výroba nastala čtyři roky poté a standardní kusy využila především největší ruská letecká společnost, Aeroflot. Ta přepravila za desetiletí bez jediné nehody tři miliony cestujících na trasách dlouhých 130 milionů kilometrů, to je samo o sobě obdivuhodné.

Maximální rychlost dosahovala až 870 km/h pomocí čtveřice motorů Kuzněcov NK-12MV, každý o výkonu 11 033 kW (14 795 efektivních koňských sil). Bez doplnění paliva Tu-114 doletělo 9 tisíc kilometrů v maximální výšce 12 tisíc metrů. Do trupu dlouhého 54,1 metru se vešlo 120 až 220 cestujících a pět členů posádky. Rozpětí křídel dosahovalo 51,1 metru a hmotnost prázdného stroje kolísala mezi 91-92 tunami.

Pozoruhodné parametry na výtvor sovětského letectví, vládní předsednictvo mohlo být spokojeno. Delegace z východu na mezinárodních summitech konečně nemusely cítit křivdu při vystupování z podřadného letounu. Tu-114 v roce 1959 dokonce dopravilo sovětského vůdce Nikitu Chruščova na oficiální návštěvu do Washingtonu.

Od Chruščova to byl docela hrdinský čin - letadlo bylo tehdy ještě ve vývoji a konstruktéři na něm zdaleka nevychytaly všechny mouchy. On ale za každou cenu chtěl Američanům ukázat sovětský pokrok a do USA se vpravil s prototypem. Na palubě byli vývojáři, cestu letounu přes oceán lemovaly vojenské lodě SSSR připravené případně zahájit záchrannou operaci. Nakonec ale vše proběhlo bez větších potíží a Chruščov mohl být hrdý.

Jak jsme ale zmínili, Tupolev přes mnohá pozitiva nebyl bezchybný a jeho hlavní nedostatek zapříčinil konec jedné éry. Hlučné motory byly sice výkonné, ale zvukový projev a vibrace nebyly vhodné na dlouhodobé komerční užití, v tomto segmentu postupně převládly proudové jednotky, které se u kormidla drží dodnes. V polovině 70. let tedy Tu-114 sloužily už jen vojenskému letectvu, přepravu lidí zajistily Iljušiny Il-62. Přesto Tu-114 zůstává zapsaný v historii jako nejhlučnější dopravní letoun. A je to zápis, který jen stěží překoná cokoli modernějšího...


Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 1 - Tupolev Tu 114 foto 01Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 2 - Tupolev Tu 114 foto 02Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 3 - Tupolev Tu 114 foto 03Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 4 - Tupolev Tu 114 foto 04Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 5 - Tupolev Tu 114 foto 05Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 6 - Tupolev Tu 114 foto 06Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 7 - Tupolev Tu 114 foto 07Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 8 - Tupolev Tu 114 foto 08Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 9 - Tupolev Tu 114 foto 09Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 10 - Tupolev Tu 114 foto 10Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 11 - Tupolev Tu 114 foto 11Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 12 - Tupolev Tu 114 foto 12Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 13 - Tupolev Tu 114 foto 13Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 14 - Tupolev Tu 114 foto 14Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 15 - Tupolev Tu 114 foto 15Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 16 - Tupolev Tu 114 foto 16Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 17 - Tupolev Tu 114 foto 17Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 18 - Tupolev Tu 114 foto 18Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 19 - Tupolev Tu 114 foto 19Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 20 - Tupolev Tu 114 foto 20Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 21 - Tupolev Tu 114 foto 21Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 22 - Tupolev Tu 114 foto 22Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 23 - Tupolev Tu 114 foto 23Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 24 - Tupolev Tu 114 foto 24Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 25 - Tupolev Tu 114 foto 25Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 26 - Tupolev Tu 114 foto 26Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 27 - Tupolev Tu 114 foto 27
Tupolev Tu-114 vznikl z obřího bombardéru na popud sovětské vlády. Čtyři vrtulové motory vydávaly až nesnesitelný rámus, v jiných ohledech to ale byl velmi schopný stroj

Zdroj: Mustard@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše