Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli

Tank? Letadlo? Kosmická raketa? Nic z toho nebylo problémem pro MAZy 535 a 537 s pohonem 8x8. Uměly převézt tyto věci i do míst, kam ani nevedla silnice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli

26.11.2017 | Mirek Mazal | 39 příspěvků

Tank? Letadlo? Kosmická raketa? Nic z toho nebylo problémem pro MAZy 535 a 537 s pohonem 8x8. Uměly převézt tyto věci i do míst, kam ani nevedla silnice.

V dobách Studené války probíhal pomyslný boj mezi západem a východem prakticky na všech frontách. Automobily nemíjel, a tak i v SSSR vznikaly zajímavé osobní či závodní koncepty, které měly dokázat schopnosti sovětských inženýrů, třebaže často nebyly k ničemu. Kromě spíše menších vozů různého tvaru ale na východě začaly vznikat také těžké vojenské tahače a terénní stroje, které s užitkem obvykle problém neměly.

Příběh velkých sovětských, hlavně vojenských tahačů a těžkých dopravních vozidel se začal psát po roce 1941 dodávkou prvních zahraničních tahačů v rámci Zákonu o půjčce a pronájmu. Od té doby těžká technika přestala být převážena výlučně po železnici či v některých případech i po vlastní ose - pokrýt celé území SSSR železnicemi ostatně nebylo reálné, a tak se vývoj tahačů a dopravních vozidel stal jedním z hlavních úkolů.

První pokusy o sestrojení opravdu univerzálního přepravníku, který by zvládl odvézt i velmi těžké věci do míst, kam nevede ani silnice, nedopadl úspěšně. První stroje nebyly schopné splnit požadované vlastnosti, snad i proto, že toho tehdy měly dokázat až příliš. Chyběly ale také zkušenosti s vývojem a výrobou a když přidaly se požadavky na nosnost zvládající i transport balistických raket, byli tamní konstruktéři v koncích.

Nakonec se ale podařilo sestavit seznam sice náročných, ale splnitelných základních požadavků: spolehlivost, velmi dobrá průchodnost jakýmkoliv terénem, dovednost fungovat v extrémních teplotních podmínkách od -50 do +50 stupňů Celsia, jednoduchá údržba, rychlá příprava vozidla k jízdě a ochrana před zbraněmi hromadného ničení. Armáda předložila sumář požadovaných vlastností, zbývalo jen vybrat vhodnou továrnu, která si s takovým úkolem poradí. A asi už tušíte, jakým směrem se vydala.

Po válce byla dnešnímu Bělorusku nabídnuta ruská hospodářská pomoc, její součástí byla také zakázka pro MAZ (Minskyj Avtomobilnyj Zavod) na výrobu těžkého čtyřosého stroje s uspořádáním pohonu 8x8, později označeného jako MAZ 535. Toto vozidlo bylo první z rodiny sovětských velkých čtyřnáprav, vyvinutých konstrukční kanceláří minského závodu, kterou vedl Boris Lvovič Šapošnik. Po dvouletém ladění techniky byly první sériové kusy tahače přívěsů MAZ 535A vyrobeny v roce 1958.

Paralelně s produkcí první série pokračoval vývoj tahače návěsů MAZ 535V, kde došlo k nahrazení korby závěsem pro tažení návěsu a osazení jiného zavěšení s pneumatikami. Boris Šapošnik odvedl dobrou práci a auta „šla na odbyt” (dá-li se o něčem takovém v centrálně řízeném hospodářství se zákazníkem v podobě státních subjektů mluvit) tak dobře, že musela být výroba přesunuta do ruské továrny v Kurganu, která dokázala včas vyrábět dostatečný počet vozů (cca 200 ks ročně).

Čtyřmístný MAZ 535, určený k tahání dělostřeleckých systémů, používal dvanáctiválcový kapalinou chlazený naftový motor s objemem 38,9 litru o výkonu 276 kW (375 koní) při 1 650 ot./min a 1 670 Nm točivého momentu. Nejvyšší rychlosti 60 km/h dosahoval se spotřebou přibližně 75 l/100 km. Maximálně uvezl 7 tun a utáhl přívěs s nejvyšší hmotností 15 tun.

Již v letech, kdy byly postaveny první prototypy modelu 535, začaly práce na vozu se silnějším motorem, aby utáhl náklad o celkové hmotnosti 30 tun. Projekt neuspěl a přes typ 536 se pozornost přesunula k 537. MAZ 537 začínal technikou tam, kde MAZ 535 skončil. V roce 1960 vyjely první kusy posilněného tahače s vysokým výkonem 386 kW (525 koní) při 2 100 ot./min. a ještě vyšší spotřebou 125 l/100km.

Nová posílená technika zvýšila hmotnost vozu na 21,6 tun a zvýšila i hmotnost možného taženého přívěsu na 50 tun. V Bělorusku opět nestíhali vyrábět, proto hozenou rukavici znovu zvedla znovu fabrika v Kurganu, která si vedla lépe a sovětské tahače tak mohly být i poprvé vyváženy mimo region - MAZ 537 se objevil mimo jiné v NDR, Finsku, Jugoslávii, Íránu, Egyptě, Sýrii či Kambodže.

Kromě aktivního zásahu do bojů se sovětský těžký nákladní vůz s klasickou, i když v poměru k rozměrům vozidla malou korbou, objevuje pravidelně na vojenských přehlídkách jako tahač. Nejčastěji MAZ 537 připojuje balistické rakety, kontejnerová velitelská stanoviště či návěsy s tanky. A pokud nestačí jeden vůz, není problém použít dva - jeden náklad táhne, druhý tlačí.

Kombinace nosnosti s průchodností terénem a schopností snášet vysokou zátěž dovedlo tyto MAZy i ke službě mimo vojenství. Pomáhal například při práci na ropných a plynových polích, kde tahal těžká břemena a přemisťoval masivní náklady. Obrovský kolos tak nebyl jen nástroj vojenské dominance a sovětské propagandy, ale našel uplatnění i v civilním životě - některé z nich ostatně slouží dodnes...

Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 1 - MAZ 535 a 537 historie 01Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 2 - MAZ 535 a 537 historie 02Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 3 - MAZ 535 a 537 historie 03Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 4 - MAZ 535 a 537 historie 04Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 5 - MAZ 535 a 537 historie 05Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 6 - MAZ 535 a 537 historie 06Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 7 - MAZ 535 a 537 historie 07Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 8 - MAZ 535 a 537 historie 08Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 9 - MAZ 535 a 537 historie 09Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 10 - MAZ 535 a 537 historie 10Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 11 - MAZ 535 a 537 historie 11Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 12 - MAZ 535 a 537 historie 12Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 13 - MAZ 535 a 537 historie 13Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 14 - MAZ 535 a 537 historie 14Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 15 - MAZ 535 a 537 historie 15Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 16 - MAZ 535 a 537 historie 16Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 17 - MAZ 535 a 537 historie 17Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 18 - MAZ 535 a 537 historie 18Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 19 - MAZ 535 a 537 historie 19Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 20 - MAZ 535 a 537 historie 20Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 21 - MAZ 535 a 537 historie 21Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 22 - MAZ 535 a 537 historie 22Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 23 - MAZ 535 a 537 historie 23Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout prakticky cokoli, kudykoli - 24 - MAZ 535 a 537 historie 24
Dodnes impozantní stroje jsou v tuto chvíli morálně staré už 60 let. Přesto v některých podmínkách obtížně hledají sobě rovného

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 39 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše