Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes

Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes

19.10.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.

Pokud se budeme bavit o pozemních dopravních prostředcích, málokdo si je představí bez kol. Patří k nim podobně neodmyslitelně jako slunce k letní obloze - mají je malá auta, i velká auta, Formule 1 i dakarské speciály, silniční vozy i off-roady. Zrovna u off-roadů se ale čas od času objeví na scéně nějaká alternativa - tu v podobě pásů bude znát snad každý, nebyl to ale jediný pokus, jak se kol zbavit ve prospěch něčeho vhodnějšího.

Z takových pokusů jsme svého času vzpomínali na experiment se šnekovým pohonem. Ten byl vynalezen v Sovětském svazu v druhé půlce 20. století a spočíval v tom, že vůz místo kol či pásů poháněly dva bubny se šroubovicemi. Fungoval kupodivu velmi dobře, kýženou revoluci v jízdě mimo silnice ale nepřinesl.

Šnekový pohon nicméně není mrtvý, jak ukazuje ZVM-2901, stroj nápadně připomínající kombinaci „Buchanky” a zmíněného historického ZiLu. Přesto je na něm něco odlišného - bubny se šroubovicemi má čtyři, na každé straně dva. Ovšem, není to nový stroj, i tento byl postaven v 70. letech. Kus na videu níže je zrenovovaný.

Funguje pořád úplně stejně a pořád dobře - může bez problémů jezdit bažinami, po souši nebo dokonce plout po vodě, protože vzduch v bubnech ho nadnáší. Blíže neupřesněný motor v útrobách má 159 koní výkonu. Autoři renovace z Novgorodské státní technické univerzity hovoří o tom, že by tyto vozy mohla využívat armáda, geologové a ropné a plynařské společnosti.

Podrobnějších informací je velmi málo a nevíme tedy, jestli slova výše naznačují nějakou sériovou výrobu. Nepředpokládáme to, na to existují různé jiné, běžnější všudychody - zmiňme např. Šerp, Burlak nebo Avtoros Šaman. Video níže berme spíš jako ukázku, že šnekový pohon opravdu funguje a ani dnes není zcela mrtvou záležitostí - pár experimentálních strojů zjevně dožilo dnešních dnů...


Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 1 - ZVM-2901 renovovany akce 01Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 2 - ZVM-2901 renovovany akce 02Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 3 - ZVM-2901 renovovany akce 03Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 4 - ZVM-2901 renovovany akce 04Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 5 - ZVM-2901 renovovany akce 05Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 6 - ZVM-2901 renovovany akce 06Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 7 - ZVM-2901 renovovany akce 07Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 8 - ZVM-2901 renovovany akce 08Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 9 - ZVM-2901 renovovany akce 09Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 10 - ZVM-2901 renovovany akce 10Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 11 - ZVM-2901 renovovany akce 11Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 12 - ZVM-2901 renovovany akce 12Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 13 - ZVM-2901 renovovany akce 13Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 14 - ZVM-2901 renovovany akce 14
Vozidla se šnekovým pohonem jsou obojživelná či spíše schopná jízdy po úplně čemkoli. Stopy v krajině za sebou ale samozřejmě zanechávají

Zdroj: Ruptly TV@Youtube

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.