Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.
Pokud se budeme bavit o pozemních dopravních prostředcích, málokdo si je představí bez kol. Patří k nim podobně neodmyslitelně jako slunce k letní obloze - mají je malá auta, i velká auta, Formule 1 i dakarské speciály, silniční vozy i off-roady. Zrovna u off-roadů se ale čas od času objeví na scéně nějaká alternativa - tu v podobě pásů bude znát snad každý, nebyl to ale jediný pokus, jak se kol zbavit ve prospěch něčeho vhodnějšího.
Z takových pokusů jsme svého času vzpomínali na experiment se šnekovým pohonem. Ten byl vynalezen v Sovětském svazu v druhé půlce 20. století a spočíval v tom, že vůz místo kol či pásů poháněly dva bubny se šroubovicemi. Fungoval kupodivu velmi dobře, kýženou revoluci v jízdě mimo silnice ale nepřinesl.
Šnekový pohon nicméně není mrtvý, jak ukazuje ZVM-2901, stroj nápadně připomínající kombinaci „Buchanky” a zmíněného historického ZiLu. Přesto je na něm něco odlišného - bubny se šroubovicemi má čtyři, na každé straně dva. Ovšem, není to nový stroj, i tento byl postaven v 70. letech. Kus na videu níže je zrenovovaný.
Funguje pořád úplně stejně a pořád dobře - může bez problémů jezdit bažinami, po souši nebo dokonce plout po vodě, protože vzduch v bubnech ho nadnáší. Blíže neupřesněný motor v útrobách má 159 koní výkonu. Autoři renovace z Novgorodské státní technické univerzity hovoří o tom, že by tyto vozy mohla využívat armáda, geologové a ropné a plynařské společnosti.
Podrobnějších informací je velmi málo a nevíme tedy, jestli slova výše naznačují nějakou sériovou výrobu. Nepředpokládáme to, na to existují různé jiné, běžnější všudychody - zmiňme např. Šerp, Burlak nebo Avtoros Šaman. Video níže berme spíš jako ukázku, že šnekový pohon opravdu funguje a ani dnes není zcela mrtvou záležitostí - pár experimentálních strojů zjevně dožilo dnešních dnů...
Vozidla se šnekovým pohonem jsou obojživelná či spíše schopná jízdy po úplně čemkoli. Stopy v krajině za sebou ale samozřejmě zanechávají
Zdroj: Ruptly TV@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:29 - Předseda
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan