Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes

Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes

19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.

Pokud se budeme bavit o pozemních dopravních prostředcích, málokdo si je představí bez kol. Patří k nim podobně neodmyslitelně jako slunce k letní obloze - mají je malá auta, i velká auta, Formule 1 i dakarské speciály, silniční vozy i off-roady. Zrovna u off-roadů se ale čas od času objeví na scéně nějaká alternativa - tu v podobě pásů bude znát snad každý, nebyl to ale jediný pokus, jak se kol zbavit ve prospěch něčeho vhodnějšího.

Z takových pokusů jsme svého času vzpomínali na experiment se šnekovým pohonem. Ten byl vynalezen v Sovětském svazu v druhé půlce 20. století a spočíval v tom, že vůz místo kol či pásů poháněly dva bubny se šroubovicemi. Fungoval kupodivu velmi dobře, kýženou revoluci v jízdě mimo silnice ale nepřinesl.

Šnekový pohon nicméně není mrtvý, jak ukazuje ZVM-2901, stroj nápadně připomínající kombinaci „Buchanky” a zmíněného historického ZiLu. Přesto je na něm něco odlišného - bubny se šroubovicemi má čtyři, na každé straně dva. Ovšem, není to nový stroj, i tento byl postaven v 70. letech. Kus na videu níže je zrenovovaný.

Funguje pořád úplně stejně a pořád dobře - může bez problémů jezdit bažinami, po souši nebo dokonce plout po vodě, protože vzduch v bubnech ho nadnáší. Blíže neupřesněný motor v útrobách má 159 koní výkonu. Autoři renovace z Novgorodské státní technické univerzity hovoří o tom, že by tyto vozy mohla využívat armáda, geologové a ropné a plynařské společnosti.

Podrobnějších informací je velmi málo a nevíme tedy, jestli slova výše naznačují nějakou sériovou výrobu. Nepředpokládáme to, na to existují různé jiné, běžnější všudychody - zmiňme např. Šerp, Burlak nebo Avtoros Šaman. Video níže berme spíš jako ukázku, že šnekový pohon opravdu funguje a ani dnes není zcela mrtvou záležitostí - pár experimentálních strojů zjevně dožilo dnešních dnů...


Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 1 - ZVM-2901 renovovany akce 01Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 2 - ZVM-2901 renovovany akce 02Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 3 - ZVM-2901 renovovany akce 03Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 4 - ZVM-2901 renovovany akce 04Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 5 - ZVM-2901 renovovany akce 05Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 6 - ZVM-2901 renovovany akce 06Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 7 - ZVM-2901 renovovany akce 07Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 8 - ZVM-2901 renovovany akce 08Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 9 - ZVM-2901 renovovany akce 09Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 10 - ZVM-2901 renovovany akce 10Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 11 - ZVM-2901 renovovany akce 11Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 12 - ZVM-2901 renovovany akce 12Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 13 - ZVM-2901 renovovany akce 13Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes - 14 - ZVM-2901 renovovany akce 14
Vozidla se šnekovým pohonem jsou obojživelná či spíše schopná jízdy po úplně čemkoli. Stopy v krajině za sebou ale samozřejmě zanechávají

Zdroj: Ruptly TV@Youtube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.