Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.
Pokud se budeme bavit o pozemních dopravních prostředcích, málokdo si je představí bez kol. Patří k nim podobně neodmyslitelně jako slunce k letní obloze - mají je malá auta, i velká auta, Formule 1 i dakarské speciály, silniční vozy i off-roady. Zrovna u off-roadů se ale čas od času objeví na scéně nějaká alternativa - tu v podobě pásů bude znát snad každý, nebyl to ale jediný pokus, jak se kol zbavit ve prospěch něčeho vhodnějšího.
Z takových pokusů jsme svého času vzpomínali na experiment se šnekovým pohonem. Ten byl vynalezen v Sovětském svazu v druhé půlce 20. století a spočíval v tom, že vůz místo kol či pásů poháněly dva bubny se šroubovicemi. Fungoval kupodivu velmi dobře, kýženou revoluci v jízdě mimo silnice ale nepřinesl.
Šnekový pohon nicméně není mrtvý, jak ukazuje ZVM-2901, stroj nápadně připomínající kombinaci „Buchanky” a zmíněného historického ZiLu. Přesto je na něm něco odlišného - bubny se šroubovicemi má čtyři, na každé straně dva. Ovšem, není to nový stroj, i tento byl postaven v 70. letech. Kus na videu níže je zrenovovaný.
Funguje pořád úplně stejně a pořád dobře - může bez problémů jezdit bažinami, po souši nebo dokonce plout po vodě, protože vzduch v bubnech ho nadnáší. Blíže neupřesněný motor v útrobách má 159 koní výkonu. Autoři renovace z Novgorodské státní technické univerzity hovoří o tom, že by tyto vozy mohla využívat armáda, geologové a ropné a plynařské společnosti.
Podrobnějších informací je velmi málo a nevíme tedy, jestli slova výše naznačují nějakou sériovou výrobu. Nepředpokládáme to, na to existují různé jiné, běžnější všudychody - zmiňme např. Šerp, Burlak nebo Avtoros Šaman. Video níže berme spíš jako ukázku, že šnekový pohon opravdu funguje a ani dnes není zcela mrtvou záležitostí - pár experimentálních strojů zjevně dožilo dnešních dnů...
Vozidla se šnekovým pohonem jsou obojživelná či spíše schopná jízdy po úplně čemkoli. Stopy v krajině za sebou ale samozřejmě zanechávají
Zdroj: Ruptly TV@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22