Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sportovní Honda byla doma propadák kvůli prvku, kterému se říkalo „Perverzní páka“
18.11.2019 | Mirek Mazal
Pro nás je to spíše úsměvná záležitost, v rodném Japonsku z toho ale byl velký poprask. Prvek jen velmi teoreticky zneužitelný náruživými řidiči se dostal až do televize, což autu zlomilo vaz.
Honda Prelude vznikala v letech 1978 až 2001 za zdmi továrny v japonské Sayamě. Sportovní kupé, v podstatě dvoudveřová verze dobových Accordů po pět generací propagovala japonskou důmyslnost a především zahraniční zákazníci ji kupovali kvůli řidičské atraktivitě, každodenní využitelnosti a vyhlášené spolehlivosti. V kontextu vývozního úspěchu je těžké si představit, že na domácím trhu šlo o propadák. Jenže šlo.
Hlavním důvodem nebývale malého zájmu Japonců se nestal žádný obvyklý problém, který by se na voze vyskytl, ale zařízení, jež časem dostalo výstižnou přezdívku „Perverzní páka“. Nízká popularita byla výsledkem souhry více faktorů, mimo jiné nižším výkonem oproti dobovému Skylinu, zmíněná věc se ale stala pověstným hřebíčkem do rakve. Kupé této třídy v Japonsku platila za tzv. „Date Cars“ (Auta na rande) a jejich tržnímu úspěchu něco jako „Perverzní páka“ nemohlo prospět.
Toto označení si vysloužila docela nevinná páčka umožňující sklopení sedadla spolujezdce z místa řidiče. Obyčejné ovládání aretace nebylo standardně na boku opěradla směrem ke dveřím, konstruktéři jej umístili na druhou stranu k dosahu řidiče. Ten pak mohl příliš snadno složit opěradlo dozadu, čímž vzniklo improvizované lůžko. Nám to přijde úsměvné, v Japonsku to ale způsobilo až opovržení a zdiskreditování Preludu jako auta na rande. Však která ctihodná dívka by takového vozu dobrovolně nasedla?
Problém s umístěním páky měli Japonci zejména poté, co se jím začala zabývat televize. Například Američané proti mechanismu blízko řidiče nikdy nic nenamítali, a to bychom je z našeho pohledu označili za prudérní. Svědčí to především o povaze asijské populace, která pro Evropana může být obtížně pochopitelná - až přemíra představivosti nebyla daleko na východě nikdy nedostatkovým zbožím.
Samotná možnost jedním tahem dostat pasažéra do zranitelné polohy uškodila pověsti jinak dobrého auta. Kolikrát někdo nedobrovolně ležel na lopatkách se nikdy nepodaří zjistit, ale špatná pověst zcela jistě překonává skutečnost. Původní úmysl byl přitom velice ušlechtilý - šlo jen o to usnadnit nasedání na zadní sedadla. Člověk takto mohl od volantu snáze sklopit vedlejší opěradlo, aby nově příchozí mohli rovnou naskočit do hůře přístupných míst, aniž by řidič musel vystupovat.
Nevinná páčka na sklápění opěradla sedadla spolujezdce z místa řidiče souhrou okolností absurdně zdiskreditovala jinak výborné kupé u Japonců, jinde ve světě byla přitom velmi úspěšná
Normally in 2-door sports coupe with rear seats, the side seat levers are pointed outwards towards the incoming passenger for THEM to pull the seat forward & access the rear.
— ちびてく 🎚🆙👇🎹🔊🏚💨 (@chibitech) 6. listopadu 2019
But in a 2nd gen Prelude?
NO! Let's instead give the driver full access to the passenger's recliner!😏😱 pic.twitter.com/bKF8mhYefx
Zdroje: ちびてく@Twitter, ぷれりゅーど@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda