Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stačilo málo a Volkswagen by dnes vůbec neexistoval. Prsty v tom měl Stalin
11.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že se Ferdinand Porsche zapletl s Hitlerem, aby vytvořili mj. to, co dnes známe jako VW Brouk, je známá věc. Ještě dříve ale koketoval se Stalinem.
Před několika málo dny jsme si mohli posvítit na Projekt Kortež, v jehož rámci vzniká i nová limuzína pro ruského prezidenta Vladimíra Putina. Tento vůz přitom má používat motor vyvinutý u Porsche, což mohlo někoho zarazit. Překvapivě však nejde o nic neobvyklého, automobilka z Zuffenhausenu totiž v minulosti se Sovětským svazem spolupracovala, přičemž třeba taková Lada Samara vznikla prakticky celá pod taktovkou Porsche.
Tato fakta jsou ovšem známa, i když ne až tak široce. Nejspíše však jen málokdo ví, že stačilo málo, a celá automobilka Porsche a také Volkswagen, jak jej známe dnes, by nejspíše nikdy nevznikly. Krátce poté, co Ferdinand Porsche založil 25. dubna 1931 vlastní společnost, dostal přímo od delegace ze Sovětského svazu ve Stuttgartu pozvánku do Moskvy. A jejím cílem rozhodně nebyla prohlídka tamních pamětihodností.
Bolševikům šlo o obchodní spolupráci a i když rodák z českých Vratislavic něčemu takovému velkou šanci nedával, do Moskvy se 20. července 1932 opravdu vydal. Země se tehdy nacházela uprostřed razantního přerodu, neboť komunistická strana se chtěla vyrovnat západu. Zváni tak byly specialisté i přímo z Ameriky, jenž měli k dispozici bazény, golfová hřiště a další vymoženosti. Jejich rezidence byly stavěny dále od civilizace, a tak neměli pomalu ani ponětí o běžných krutostech režimu, stejně jako běžný lid neměl ponětí, co mají tito lidé k dispozici.
Jedním z takových se měl stát i Porsche, který následně procestoval velký kus Ruska a podíval se až ke Kaspickému moři či na Krym. Navštívil také tamní automobilové i letecké závody, ukázána mu byla výroba pancéřovaných vozů i továrna na traktory ve Stalingradu. Vše přitom potřebovalo modernizaci a právě té se měl Porsche ujmout.
Dostal nabídku stát se generálním ředitelem automobilového průmyslu v Sovětském svazu a kdyby ji přijal, mohl se do země přestěhovat s celou svou rodinou. K dispozici by měl vilu na Krymu i neskutečné peníze, stran toho by si mohl volit své pracovníky a jeho pravomoce by byly takřka neomezené. Není tedy vlastně nikterak překvapivé, že o nabídce po cestě zpět do Německa vážně uvažoval.
Nakonec se ovšem rozhodl, že nabídku Josifa Vissarionoviče Stalina nepřijme. V té době mu totiž bylo 57 let a neuměl ani slovo rusky. Co bylo horší, Stalin chtěl, aby se zavázal zůstat v Sovětském svazu na věčné časy. Kromě toho byla jeho volba ovlivněna ještě jednou skutečností - krátce před jeho cestou do Moskvy se totiž začalo v Německu mluvit o politické straně, jenž by ráda zemi motorizovala.
Dnes nejspíše již nemusíme zmiňovat, že onou stranou byla NSDAP. V jejím čele pak stál Adolf Hitler, který v roce 1933 ohlásil dva nové projekty. Jedním z nich byl „lidový vůz“, v jehož vedení nakonec Porsche skončil. Položen tak byl základní kámen automobilky Volkswagen, kterou dodnes Porscheho potomci fakticky ovládají. A že si Porsche založil později i automobilku nesoucí jeho jméno, jistě nemusíme dodávat. Můžeme se jen ptát, jak by asi vypadal dnešní automobilový svět, kdyby na začátku 30. let dostal přednost ruský diktátor před německým a ne opačně...
Ferdinand Porsche mohl mít pod palcem celý ruský automobilový průmysl...
...nakonec však dal přednost před Stalinem Hitlerovi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda