Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes

Kdyby o něm natočili film, nikdo nebude věřit, že se jeho předlohou stala realita. Tohle auto se ale v rukou vojáka skutečně prohánělo po bojištích a zmírnilo následky kruté války.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes

4.10.2019 | Mirek Mazal

Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdyby o něm natočili film, nikdo nebude věřit, že se jeho předlohou stala realita. Tohle auto se ale v rukou vojáka skutečně prohánělo po bojištích a zmírnilo následky kruté války.

Armády po celém světě se vždy snaží používat nejmodernější vojenské stroje, aby úspěšně dokončily těžké úkoly v náročných podmínkách krvavých konfliktů. Bosenská válka za nezávislost, která probíhala v letech 1992 až 1995, nebyla o nic méně tragická než kterýkoliv jiný ozbrojený konflikt. Ale přece jen se tento boj v něčem lišil od ostatních - po bitevním poli se proháněl zásobovací stroj jak vystřižený z filmu o Šíleném Maxovi s Melem Gibsonem v hlavní roli.

Utrpení běžných lidí zasažených následky mocenského soupeření pomáhal eliminovat černý Chevrolet Camaro z roku 1979. Taková věta působí až neuvěřitelně, ale značně upravené kupé černé barvy plnilo svou funkci dokonale. A to přesto, že v místech, kde se prohání těžká pomalá monstra odolná proti minám, působilo rychlé Camaro jako zjevení.

Temně černý Chevrolet s trubkovým rámem na přídi patřil a stále patří dnes už bývalému dánskému důstojníkovi speciálních sil jménem Helge Meyer, který sloužil na spojenecké základně Rhein-Main v Německu. Úžasný je fakt, že muž proti nepřátelům na Balkáně nikdy nepoužíval zbraně, jediným nástrojem se stal jeho obratný automobil s Biblí pod sedačkou. Hrdina jako z Knight Ridera se díky nekonečné dobrosrdečnosti během krutého období si vysloužil přezdívku připomínající dalšího akčního hrdinu - Gottes Rambo, volně přeloženo Božský Rambo.

Před nástupem do služby bylo potřeba automobil připravit na nejhorší. Meyer nechal vyhodit zadní okno a místo něj zasadil kovový panel. Na příď přivařil těžký rám a železné pláty sloužící jako radlice. Američané na základně se zapojili do nápadu a dodali kevlarové pláty, další ocelové výztuhy, pneumatiky run-flat, detektor tepla, noční vidění, hasicí přístroje a speciální barvu. To není základní nátěr, ale speciální povrch pohlcující infračervené paprsky používané zbraněmi při zaměřování. Řidič byl napojen na radiovou komunikaci s ostatními jednotkami.

Poctivá příprava na dobročinnou misi zasáhla také pohonné ústrojí. Originální 5,7litrový osmiválec dostal vyšší výkon 223 koní (164 kW) a zapojením oxidu dusného se hodnota vyšplhala až dvakrát vyšší cifru 446 koní (328 kW). Celé auto byl v podstatě hbitý tank na kolech - podle majitele zvládlo 200 km/h pokořit za 13 sekund. S úctou řečeno se to zrychlení zdá přehnané, protože hmotnost sériového vozu 1 625 kg dodatečná balistická ochran jistě navýšila o stovky kilogramů, proto by zmíněný výkon nestačil na takovou jízdu nestačil ani za ideálních podmínek. Ani aerodynamika s vojenskými úpravami nebyla nikterak dokonalá, nicméně nepochybujeme, že s více jak 400 koňmi se auto stále dokázalo na bojišti otáčet velmi nezvyklým tempem.

Helge Meyer si mohl dovolit s automobilem dopravovat potřebný materiál na místo určení. Nechtěl se aktivně zapojit do bojů, nevozil zbraně a střelivo, ale zásoboval nevinné civilisty potřebným nákladem. Jak sám říká, hlavně toužil obdarovat děti a staré lidi. Dovedl naskládat do vyztuženého Camara až 400 kilogramů potravin a hygienických potřeb. Své mise opakoval během nocí a dnů, zásob nebylo nikdy dost.

Občas se Chevrolet dostal do zaměřovače nepřátel, ale velmi dobré řidičské schopnosti jeho pána, odolné brnění, dynamika motoru a neviditelnost před radary hrály do karet Camaru. Ani Meyer nezabránil vysokým ztrátám na životech a exodu obyvatel, ale situaci jistě pomohl. Patří mu neskutečný obdiv za snahu, kterou projevil.

Po skončení války se Meyer vrátil do Německa, kde se natrvalo usadil. Přivezl si i svého parťáka a motorizovanou naději mnoha civilistů. Po více než dvou dekádách auto stojí stále v garáži, funkční lak vystřídal oranžový nátěr, ale všechno ostatní zůstalo stejné. Statečný voják velmi často vyráží na projížďky, aby zavzpomínal na ostré nasazení v balkánském teroru a připomněl, že výkonná kupé nemusí být nutně jen rozmarem lidí, kterým koluje v žilách vysokooktanový benzin.


Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 1 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 01Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 2 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 02Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 3 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 03Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 4 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 04Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 5 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 05Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 6 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 06Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 7 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 07Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 8 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 08Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 9 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 09Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 10 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 10Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 11 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 11Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 12 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 12Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 13 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 13Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 14 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 14Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 15 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 15Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 16 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 16Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 17 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 17Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 18 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 18Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 19 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 19Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 20 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 20Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes - 21 - Chevrolet Camaro 1979 z valky v Bosne 21
Helge Meyer je válečný veterán, který mírovou cestou pomáhal v Bosenském konfliktu. K dobročinným akcím používal značně Chevrolet Camaro z roku 1979. Dodnes ho provozuje a najel s ním už víc než milion kilometrů

Zdroj: Drive Tribe

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše