Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche

Historie Porsche je výjimečná v mnoha ohledech, jestli ale někde tato značka zcela kraluje, jsou to okruhy. Tohle je 5 největších věcí, co na nich dokázala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche

22.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Historie Porsche je výjimečná v mnoha ohledech, jestli ale někde tato značka zcela kraluje, jsou to okruhy. Tohle je 5 největších věcí, co na nich dokázala.

Porsche během posledních týdnů odstartovalo „pětkovou“ sérii. Tedy sérii snímků, které nám představují vždy pět významných událostí z té či oné oblasti. Dosud jsme si tímto způsobem mohli představit pětici nejvzácnějších modelů, které kdy v Zuffenhausenu vznikly, či pětici konceptů, na které je automobilka nejvíce pyšná. Nyní pro změnu přichází na řadu sportovní a okruhové milníky, tedy pro Porsche klíčová i srdeční záležitost.

Zatímco v předchozích dvou kolech byl výběr pěti nejlepších nejspíše docela snadný, nyní musel stát před lidmi v Porsche opravdu náročný úkol. Okruhových milníků má automobilka na svém kontě bezpočet, ostatně jen 24 hodin Le Mans vyhrála osmnáctkrát. Mimo to tu pak máme závody jako Carrera Panamericana či Targa Florio, které jsou pro Porsche zásadní už jen tím, že daly názvy některým modelům značky.

Zvolit tedy pouze pět podniků by pro nás bylo nemožné, do hry ale zasáhl Marc Lieb. Ten je pro daný úkol člověkem nadmíru povolaným, zmiňované Le Mans totiž opanoval hned čtyřikrát. Kromě toho 4. září 2013 usedl za volant Porsche 918 Spyder, se kterým v čase 6 minut a 57 sekund obkroužil Nordschleife, čímž stanovil na další tři roky nový rekord. Jaké výjimečné závodní momenty nám tedy představí?

5. Rallye Paris Dakar 1986

Jako první přichází na řadu podnik, ve kterém bychom běžně Porsche nečekali. Značka z Zuffenhausenu ovšem chtěla demonstrovat kvality systému 4x4, kterým vybavila model 959. Vůči silniční verzi ovšem musel být závodní speciál hodně přepracován. Navíc se pochlubil rozsáhlým odlehčením pomocí syntetických materiálů. Výsledkem bylo první, druhé a šesté místo, na které trojice přihlášených vozů dosáhla po 13 000 km dlouhém náročném závodu.


Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 1 - 5 milniku sportovni historie Porsche 01Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 2 - 5 milniku sportovni historie Porsche 02Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 3 - 5 milniku sportovni historie Porsche 03Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 4 - 5 milniku sportovni historie Porsche 04Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 5 - 5 milniku sportovni historie Porsche 05Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 6 - 5 milniku sportovni historie Porsche 06Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 7 - 5 milniku sportovni historie Porsche 07

4. 24 hodin Le Mans 1982

V roce 1981 odstartovalo Porsche šňůru sedmi vítězství v řadě ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. My si ovšem připomeneme rok 1982, který byl více než památný - automobilka ze Zuffenhausenu totiž opanovala kompletně celé pódium. Zásluhu na tom přitom nesl model 956, jehož vývoj zabral pouze jeden rok. Na Porsche se tak sesypala chvála celého světa, značka neusnula na vavřínech a o rok později obsadila v Le Mans s tímto vozem devět z prvních deseti příček.

Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 8 - 5 milniku sportovni historie Porsche 08Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 9 - 5 milniku sportovni historie Porsche 09Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 10 - 5 milniku sportovni historie Porsche 10Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 11 - 5 milniku sportovni historie Porsche 11Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 12 - 5 milniku sportovni historie Porsche 12Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 13 - 5 milniku sportovni historie Porsche 13

3. Can-Am Cup 1973

Do série Can-Am nastoupilo Porsche se speciálem 917/30 Spyder, který je jedním z nejvýkonnějších závodních vozů všech dob. Pod kapotou se skrývalo 1 230 koní, s nimiž nebyl problém dosáhnout nejvyšší rychlosti 380 km/h. To jsou působivé hodnoty i dnes, před více než čtyřiceti lety však působily jak z jiného světa. Není proto divu, že pořadatelé se po naprosté destrukci konkurence rozhodli změnit pravidla, aby Porsche nebylo až tak dominantní.

Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 14 - 5 milniku sportovni historie Porsche 14Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 15 - 5 milniku sportovni historie Porsche 15Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 16 - 5 milniku sportovni historie Porsche 16

2. Rekord Nodschleife 1983

Je možná překvapivé odkazovat na podnik, jehož hlavní aktér závod nakonec nedokončil a tedy nevyhrál. Nicméně v roce 1983 se psaly dějiny, neboť Stefan Bellof dokázal s Porsche 956 obkroužit Severní smyčku za pouhých 6 minut a 11 sekund, čímž stanovil dosud nepřekonaný rekord okruhu. Dosáhl jej během kvalifikace, ovšem i při závodě zajel čas 6 minut a 25 sekund. Po 19 kolech jej ale odstavily technické problémy, závod tak vyhráli Jacky Ickx a Jochen Mass s dalším Porsche 956.

Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 17 - 5 milniku sportovni historie Porsche 17Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 18 - 5 milniku sportovni historie Porsche 18Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 19 - 5 milniku sportovni historie Porsche 19Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 20 - 5 milniku sportovni historie Porsche 20Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 21 - 5 milniku sportovni historie Porsche 21

1. Rekord Nordschleife se silničním vozem 2013

Dostáváme se k tomu, o čemž jsme mluvili v úvodu, tedy k dalšímu pokoření rekordu na Ringu. S tím je, jak jsme uvedli, spojen právě Lieb. Ten byl jedním ze tří závodních pilotů, se kterými Porsche do Zeleného pekla vyrazilo, aby dosáhlo nemožného. To se nakonec podařilo, hybridní 918 Spyder tak byl vůbec prvním sériovým vozem, který proťal sedmiminutovou bariéru (Radicaly SR8 vážně jako silniční nelze až tak brát, přestože registrační značku ve Velké Británii dostaly).

Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 22 - 5 milniku sportovni historie Porsche 22Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 23 - 5 milniku sportovni historie Porsche 23Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 24 - 5 milniku sportovni historie Porsche 24Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 25 - 5 milniku sportovni historie Porsche 25Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 26 - 5 milniku sportovni historie Porsche 26Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 27 - 5 milniku sportovni historie Porsche 27Tady je 5 milníků, které definují sportovní výjimečnost Porsche - 28 - 5 milniku sportovni historie Porsche 28

Tím jsme se dostali na konec, přičemž nepochybujeme, že byste nejspíše vybrali i některé jiné momenty z úspěšné sportovně-okruhové historie Porsche. Ostatně stačí vzpomenout třeba jen na loňský závod 24 hodin Le Mans, ve kterém značka dostávala poměrně na frak od Toyoty. Nakonec z toho však přesto byly zlaté vavříny, o které se mimo jiné zasloužil právě i Lieb.

Stejně tak lze zmínit i mnohé další podniky, to bychom tu byli ovšem ještě několik dní. Proto si vystačíme s pěticí událostí, které vybrala samotná automobilka. Ta mimo jiné v rámci své „pětkové“ série pustila do světa ještě video, který s okruhy taktéž souvisí - jde totiž o pět technologií, které se ze závodní dráhy dostaly na veřejné silnice. Oč jde, to zjistíte níže.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.