Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit
20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ptáte se, jak je možné, že některé ještě celkem banální opravy stojí v případě exotického supersportu majlant? Není to vždy jen vysokými sazbami servisů.
Abyste se mohli s automobilem rozjet, pohybovat se a měnit jeho rychlost, potřebujete spojku, která spojuje hnací ústrojí mezi motorem a převodovkou. V podstatě jde o jednoduché, přesto zcela nepostradatelné zařízení. Obvykle je dimenzována na přenos momentu motoru, pro který je určena a při správném používání umí přežít i celý vůz. Jenže nedokonalá konstrukce nebo častěji nesprávné používání ji dokáží značně zkrátit život.
U aut s vysokým výkonem to ani nemusí trvat dlouho, stačí pár neopatrných rozjezdů a se spojkou může být amen. Její výměna nikdy není úplně snadná, v případě aut s motorem vpředu jde ale o ještě celkem rutinní operaci. Jde-li o automobil s motorem uprostřed či vzadu, nezřídka to končí extrakcí celého pohonného soustrojí. Když ale mluvíme o Ferrari F50, dostává se celý servisní úkon na úplně jinou úroveň.
Oficiální dealer italských supersportů z Londýna zaznamenal průběh výměny spojky Ferrari F50, na kterém můžete vidět, že pracovníci musí F50 doslova rozpůlit, aby se k ní dostali. Není běžné vidět předchůdce Enza rozděleného na dvě části čistým řezem. Je to dáno tím, že motor a převodovka jsou zde součástí nosné konstrukce a stejně jako u Formule 1, i zde je zadní náprava namontována na ně.
Pohled na celou operaci do jisté míry vysvětluje, jak mohou podobné úkony stát na exotických autech statisíce korun, když se v principu zdají být stejné jako u kteréhokoli jiného vozu. Někdy tomu tak být i může, v tomto případě to ale zkrátka neplatí - na výměnu spojky jsou třeba hodiny práce několika špičkově vyškolených techniků a taková věc zkrátka nemůže vyjít levně.
Připomeňme, že Ferrari F50 bylo představeno v roce 1995 na počest 50. let automobilky a jako nástupce slavného Ferrari F40. Během dvouletého výrobního cyklu opustilo továrnu v Maranellu jen 349 kusů, z toho důvodu je považováno za nejvíce podceňované Ferrari vůbec, nikdy nedosáhlo uznání jako předchozí model. F50 má odnímatelnou střechu, můžete si naplno užívat dvanáctiválec V12 o objemu 4,7 litru s původem ve Formuli 1. Jeden z nejlépe znějících motorů historie s výkonem 382 kW (519 k) tak byl možná až příliš na přenos takové síly do převodovky...
Výměna spojky na Ferrari F50 je vážně bizarně vyhlížející operace
Zdroje: Drive Tribe, Joe Macari Servicing
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis