Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit

Ptáte se, jak je možné, že některé ještě celkem banální opravy stojí v případě exotického supersportu majlant? Není to vždy jen vysokými sazbami servisů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit

20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ptáte se, jak je možné, že některé ještě celkem banální opravy stojí v případě exotického supersportu majlant? Není to vždy jen vysokými sazbami servisů.

Abyste se mohli s automobilem rozjet, pohybovat se a měnit jeho rychlost, potřebujete spojku, která spojuje hnací ústrojí mezi motorem a převodovkou. V podstatě jde o jednoduché, přesto zcela nepostradatelné zařízení. Obvykle je dimenzována na přenos momentu motoru, pro který je určena a při správném používání umí přežít i celý vůz. Jenže nedokonalá konstrukce nebo častěji nesprávné používání ji dokáží značně zkrátit život.

U aut s vysokým výkonem to ani nemusí trvat dlouho, stačí pár neopatrných rozjezdů a se spojkou může být amen. Její výměna nikdy není úplně snadná, v případě aut s motorem vpředu jde ale o ještě celkem rutinní operaci. Jde-li o automobil s motorem uprostřed či vzadu, nezřídka to končí extrakcí celého pohonného soustrojí. Když ale mluvíme o Ferrari F50, dostává se celý servisní úkon na úplně jinou úroveň.

Oficiální dealer italských supersportů z Londýna zaznamenal průběh výměny spojky Ferrari F50, na kterém můžete vidět, že pracovníci musí F50 doslova rozpůlit, aby se k ní dostali. Není běžné vidět předchůdce Enza rozděleného na dvě části čistým řezem. Je to dáno tím, že motor a převodovka jsou zde součástí nosné konstrukce a stejně jako u Formule 1, i zde je zadní náprava namontována na ně.

Pohled na celou operaci do jisté míry vysvětluje, jak mohou podobné úkony stát na exotických autech statisíce korun, když se v principu zdají být stejné jako u kteréhokoli jiného vozu. Někdy tomu tak být i může, v tomto případě to ale zkrátka neplatí - na výměnu spojky jsou třeba hodiny práce několika špičkově vyškolených techniků a taková věc zkrátka nemůže vyjít levně.

Připomeňme, že Ferrari F50 bylo představeno v roce 1995 na počest 50. let automobilky a jako nástupce slavného Ferrari F40. Během dvouletého výrobního cyklu opustilo továrnu v Maranellu jen 349 kusů, z toho důvodu je považováno za nejvíce podceňované Ferrari vůbec, nikdy nedosáhlo uznání jako předchozí model. F50 má odnímatelnou střechu, můžete si naplno užívat dvanáctiválec V12 o objemu 4,7 litru s původem ve Formuli 1. Jeden z nejlépe znějících motorů historie s výkonem 382 kW (519 k) tak byl možná až příliš na přenos takové síly do převodovky...


Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 1 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 01Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 2 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 02Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 3 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 03Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 4 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 04Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 5 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 05Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 6 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 06Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 7 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 07Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 8 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 08Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 9 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 10Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 10 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 11Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit - 11 - Jak se meni spojka na Ferrari F50 12
Výměna spojky na Ferrari F50 je vážně bizarně vyhlížející operace

Zdroje: Drive Tribe, Joe Macari Servicing

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.