Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne?

Hádat, jak budou auta vypadat za dekádu či dvě, je jednoduché. Ale obstát se svými vizemi v oné budoucnosti je jiná. Jak si vedl Volkswagen?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne?

28.9.2018 | Petr Miler

Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hádat, jak budou auta vypadat za dekádu či dvě, je jednoduché. Ale obstát se svými vizemi v oné budoucnosti je jiná. Jak si vedl Volkswagen?

Dnes v autech máme elektrický posilovač řízení, systémy automatického parkování, varování, když se příliš přiblížíme k vozu před námi a spoustu dalších technických vymožeností, které vypadají jako výdobytky moderní doby. Pravdou ovšem je, že některé z těchto vynálezů zase tak moderní být nemusí, jak jsme si dříve ukázali.

Elektrický posilovač řízení ve starých autech nehledejte, i když kdybychom pátrali, možná bychom byli překvapeni, kam až se datuje jeho historie. Na obrázcích níže si totiž můžeme prohlédnout koncept Volkswagen Futura, který jím je vybaven. Představil se na autosalonu ve Frankfurtu v září roku... 1989. Tedy v době, kdy jsme ještě měli dvě Německa a mnozí se oslovovali „soudruhu”.

Wolfsburg si už tehdy samozřejmě byl vědom toho, že auta nižší střední třídy mají na trhu obrovský potenciál. Futura tedy měla být předobrazem kompaktu pro 21. století, ve kterém se právě nacházíme. Po stránce designu auto současné realitě příliš blízké není, ale můžeme být možná rádi, protože horní půlka Futury dost připomíná skleník. Volkswagen si toho ale všiml a skla jsou laminovaná a mají holografickou fólii, která odfiltruje 60 % infračerveného záření. A na zadních místech jsou integrované dětské sedačky.

Výbava je ale mnohem bohatší, začněme elektronickými systémy. Na palubě je hlídač vzdálenosti od auta jedoucího před vámi, jehož výstup vypadá tak, že změní podbarvení displejů z černé na žlutou a pak na červenou, jste-li příliš blízko. Přístrojový štít je kompletně digitální a je tu také displej, který ukazuje maximální povolenou rychlost či doporučenou rychlost v závislosti na aktuální dopravní situaci.

V kabině byl systém aktivního rušení hluku a o brzdy se staral pokročilý systém ABS. Plyn byl elektronický, ruční brzda rovněž, převodovka automatická. Posilovač řízení, jak stojí i výše, byl elektrický a umožňoval i automatické parkování. Prostě jste zastavili vedle parkovacího místa, Futura ho pomocí senzorů změřila a pak sama zaparkovala. Úplně sama, stačilo jen sedět na místě řidiče a automatiku hlídat, aby nenacouvala do zdi. Vůz sám zatáčel, přidával plyn i brzdil.

Natáčecí byla přední i zadní kola a systém měl elektronické řízení. Byl údajně schopen korigovat boční vítr a srovnával rozdílnou přilnavost pneumatik při brzdění. Zda byla poháněna přední nebo všechna kola, nevíme, ale vypadá to na pouze přední náhon. O pohyb se staral o něj benzínový motor bez elektrické pomoci, byl to 1,7litrový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním a přeplňováním kompresorem. Výkon byl 82 koní a 155 Nm, ale motor se údajně pyšnil spotřebou paliva 4,6 litru na sto. Vůz totiž vážil jen 1 000 kg.

Jak stojí i výše, dost kuriózní byla karoserie. Dá se odhadnout, že díky jednoprostorovému designu měla nízký odpor vzduchu. A jako u hromady ostatních konceptů jsou i u tohoto auta křídlové dveře, kterých je jen jeden pár. Otvor pro nastupování pak zvětší dolní půlka dveří, která sjede do prahu jako u BMW Z1. A bylo možné dveře a zadní výklopné čelo odmontovat a nechat v garáži a jezdit bez nich, ale stále s bezpečnostním rámem nad hlavami pasažérů.

Dnes kompaktům vládne Golf ve své sedmé generaci a má toho hodně společného s Futurou. Tedy, zanedbáme-li design, vhled do budoucnosti se Volkswagenu docela povedl, zejména na poměry podobných předpovědí, které často střílí kamsi do neznáma. Také dnes mají auta přeplňované motory s přímým vstřikem, na vzestupu jsou automaty, elektrické posilovače řízení jsou standard, samostatně parkovat umí za příplatek kde co. Digitální displeje jsou na vzestupu, automatické brzdění dnes už povinnou výbavou, čtení značek dostupným příplatkem... Najde se toho vážně dost, Němci kupodivu zase tak mimo terč nestříleli.


Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 1 - 1989 vw futura concept 01Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 2 - 1989 vw futura concept 02Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 3 - 1989 vw futura concept 04Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 4 - VW Futura 1989 historie dalsi 01Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 5 - VW Futura 1989 historie dalsi 02Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 6 - VW Futura 1989 historie dalsi 03Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 7 - VW Futura 1989 historie dalsi 07Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 8 - VW Futura 1989 historie dalsi 08Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 9 - VW Futura 1989 historie dalsi 09Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 10 - 1989 vw futura concept 05 Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 11 - 1989 vw futura concept 03Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 12 - 1989 vw futura concept 05aTakhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 13 - 1989 vw futura concept 06Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 14 - VW Futura 1989 historie dalsi 04Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 15 - VW Futura 1989 historie dalsi 05Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 16 - VW Futura 1989 historie dalsi 06Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 17 - VW Futura 1989 historie dalsi 10Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 18 - 1989 vw futura concept 08Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 19 - 1989 vw futura concept 09Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 20 - 1989 vw futura concept 10Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 21 - 1989 vw futura concept 11Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne? - 22 - VW Futura 1989 historie dalsi 11
Volkswagen Futura chtěl být vizí budoucnosti. A netrefil toho málo

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše