Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle Škoda kdysi testovala první Octavii, ani s ní se nikdo nemazlil
28.12.2017 | Petr Miler
Proces testování odolnosti jedněch z nejlepších supersportů planety právem vyvolává respekt. Je ale třeba říci, že není ani tak výjimečný, ani nový.
´
Před několika hodinami jsme vám ukázali, jak Koenigsegg testuje odolnost svých aut. Právem jsme žasli nad tím, co stroje malosériového švédského výrobce supersportů vydrží, však málokdo by řekl, že taková auta budou stavěna na rychlé přejíždění vysokých obrubníků, že jejich nárazníkům bude ukradené, když do nich bacíte kladivem nebo že si jejich komplikovaný dveřní systém nechá bez protestů líbit až extrémně hrubé zacházení.
Asi to nebudou běžné způsoby, se kterými se švédské sporťáky budou muset potýkat, ale tak mají testy odolnosti vypadat. Nastaveny musí být podle extrémů, se kterými bude nakonec reálně vystavena jen hrstka prodaných vozů, jen tak mohou uspokojit co největší část klientely. Je to tak dobře, bylo by ale nesprávné si myslet, že takto uvažují jen výrobci těch nejdražších aut světa. Prakticky stejně - a už léta - testují své vozy i mainstreamové automobilky.
Vzpomenout v této souvislosti můžeme už na první generaci Škody Octavia. Ta se ukázala skoro přesně pět let po započetí spolupráce české automobilky s Volkswagenem a byla pro škodovku kriticky důležitým modelem. Byl to první skutečný plod kooperace Škody a VW, vůz, který z ekonomického dna se zvedající škodovku mohl postavit na piedestal nebo poslat do propadliště dějin. Který scénář se naplnil, poznáte už pohledem z okna na ulici, sluší se ale připomenout, že ani to se neobešlo bez potu a slz.
Níže přiložené obrázky přibližují náročné testování právě první generace Octavie. Není to dokument, spíše sestřih některých částí, ale ukazuje, čím musel tento vůz před startem výroby projít. Testovací piloti Octavie ani trochu nešetří a i tady ji vystavují zkouškám, kterým jsou vozy v reálu vystavovány zřídka. Vezmou třeba přímo nosem hromadu štěrku nebo v rychlosti skočí s autem ze silnice do pole - a pak zase vyjedou zpátky a opět vůbec ne pomalu. Věci jako test odpružení na boulích, průjezd velkou kaluží nebo extra hrbolatý povrch na testovacím polygonu jsou v podstatě samozřejmostí, stejně jako zatáčky a schopnost Octavie projevovat se nedotáčivě i přetáčivě
Video níže je pozoruhodné ještě jednou věcí - maskováním karoserie. Vzhled první Octavie má dnes snad každý český řidič vypálený do mozku tak, že naň nikdy nezapomene; ne proto, že by to snad bylo nějak krásné auto, ale proto, že jich je na našich silnicích tak strašně moc. Vidět tohle auto pod maskovací fólií je skutečně neobvyklé, byť už jde jen o lehkou kamufláž při závěrečných testech před uvedením do sériové produkce.
Je to i dnes zajímavá podívaná a připomínka toho, že i tahle škodovka se musela vyvíjet tak trochu jako Koenigsegg, aby nakonec uspěla. A nepochybujte o tom, že přinejmenším většina ostatních výrobců zachází se svými auty před uvedením do produkce úplně stejně - jen tak se na ně po začátku prodejů nesesype lavina reklamací, že auto nezvládlo to či ono zacházení...
Testování první generace Octavie bylo zjevně nekompromisní
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 7 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 9 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 10 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda