Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle to začalo, toto je první Koenigsegg z roku 1996
4.10.2015 | Marek Bednář | 1 příspěvek
(+ video) Dnešní One:1 by nebyl bez tohoto auta z poloviny 90tých let. Byl to vůbec první Koenigsegg, měl „jen” 300 koní a běžné dveře.
Dnes Koenigsegg fascinuje svět stroji jako je hybridní Regera nebo šílené One:1, které dělají vrásky na čele i Bugatti. Ještě dvaceti léty ale o téhle švédské značce vědělo jen pár zasvěcenců, což o většině dnes známých automobilových značek říci nejde. Právě tehdy byly práce na prvním modelu Koenigseggu v plném proudu. Christian von Koenigsegg věděl, že když nebude jeho auto ne stejně dobré, ale lepší než konkurence z Itálie či Německa, nebude se nějakým švédským startupem nikdo vůbec zabývat. Práce tedy zabraly o něco déle, než bylo v plánu, ale výsledek stál za to.
Koenigsegg CC Prototype se představil v roce 1996 na závodním okruhu Anderstorp u stejnojmenného švédského města a také se ukázal na filmovém festivalu v Cannes v roce následujícím. Okamžitě byl středem pozornosti médií, a to i když měl ještě relativně nenápadnou stříbrnou barvu, dveře se otvíraly zcela normálně a v útrobách nebyl žádný dechberoucí počet koní. Karoserie ale měla zcela unikátní tvar a bylo to kupé-kabrio s trochou práce navíc, ale jedno od druhého nešlo moc rozeznat.
Totiž, s nasazeným střešním panelem vypadalo tohle auto, že by vůbec střecha neměla být jiná než pevná. Panel se však dal sundat a schovat do předního „zavazadelníku”. A bez střechy tohle auto zase vypadalo, jako že žádnou nemá, nějak na způsob Ferrari F50 - které ale v době odhalení CC Prototype nebylo na světě. K F50 dostali zákazníci také hardtop, ale ten se nedal uložit nikam do auta; buď jste jeli se střechou, nebo jste ji nechali v garáži a doufali, že nezačne pršet.
Stříbrný stroj měl v útrobách 4,2litrový osmiválec Audi, který v sériovém stavu dával 299 koní. Motor jako takový nebyl pro použití v CC Prototype nijak upraven, dostal ale nové sání a výfuk, takže jeho výkon je údajně někde těsně nad třemi stovkami koní. Tenhle prototyp se používal i jako testovací stroj, takže najezdil pořádnou porci kilometrů.
Jeho základem není trubkový rám s přilepenými laminátovými kusy karoserie, jen aby to vypadalo. Už při výrobě - v polovině 90. let, připomínáme - se pracovalo s karbonem a základ auta je v chrom-molybdenových trubkách a polo-monokokovém šasí z vrstveného karbonu. Při zmíněném představení na okruhu v roce 1996 se s CC Prototypem projel švédský závodní jezdec Rickard Rydell a byl automobilem a jeho chováním na trati velmi ohromen. Lepší ocenění si Christian von Koenigsegg těžko mohl přát.
Christiana von Koenigsegga lze snadno rozeznat i na skoro 20 let starých fotkách...
Černý automobil na fotkách není jiný prototyp. Je to to stejné auto, kterému se ale dostalo černého laku v rámci dalších změn. Přelakování bylo provedeno právě po instalaci unikátního mechanismu dveří, který je vysune ven a zvedne nahoru. Instalace si totiž vyžádala řezání do panelů karoserie, takže by se stejně muselo lakovat. Jistě jste někdy viděli video, na kterém nějaký Koenigsegg otvíral dveře, všechny mají od té doby stejný mechanismus; pokud ne, ve videu níže si můžete všimnout i toho.
Také hnědé auto viditelné níže je ten samý vůz, je to třetí barevná varianta CC Prototype. Testovací mula najížděla ohromné množství kilometrů a černá barva byla údajně obtížná na údržbu. Bylo tedy dohodnuto lakování v autodílně Volvo, protože Volvo zrovna mělo ve vzorníku oranžovou barvu, která se von Koenigseggovi líbila. Vypráví se, že lakování dojednal po telefonu, ale že lakýrník měl trochu jinou představu o oranžové barvě, než von Koenigsegg, takže auto dostalo tenhle hnědofialový odstín.
První produkční Koenigsegg CC se objevil v roce 2000 a motor Audi už neměl. Automobilka Koenigsegg chtěla s Audi spolupracovat, ale nepodařilo se dosáhnout dohody na dodávkách motorů. První produkční auta tedy měla 4,7litrový motor Ford Modular V8, ovšem řádně upravený Koenigseggem a také přeplňovaný, takže nabízela 655 koní, jak říká i video níže. Výkon přenášela na zadní kola pomocí manuální převodovky.
Přeplňované osmiválce jsou ve vozech Koenigsegg dodnes a stejně tak jsou to stále zadokolky, ale manuál tu už nenajdeme. A třebaže nová Regera je od CC Prototype dost odlišná, první vzniklý Koenigsegg si člověk s ničím nesplete, pokud se o auta aspoň trochu zajímá...
Fotogalerie prototypů Koenigseggu CC
V roce 1996 se představil stříbrný Koenigsegg CC Prototype, ještě s osmiválcem Audi a normálními dveřmi
Druhé stádium prototypu mělo černou barvu a výklopné dveře, ale tahle barva byla náročná na údržbu
Dnes je prototyp v hnědofialové barvě, ale kvůli nedorozumění
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva