Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy

Každá automobilka má dnes místo, kde testuje svá auta, ale kdo byl na tomto první? Němci nikoliv, první okruh navíc stál dřív, než nejspíš možná čekáte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy

8.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Každá automobilka má dnes místo, kde testuje svá auta, ale kdo byl na tomto první? Němci nikoliv, první okruh navíc stál dřív, než nejspíš možná čekáte.

V dnešní době má každá automobilka nějakou testovací trať, na které prověřuje nové modely jednak při vývoji a jednak v některých případech i před dodáním zákazníkovi. Své novinky prověřují všechny značky a je úplně jedno, jestli mělo jít o první generaci Škody Octavia nebo kterékoli Porsche. Stejně jako se ale automobil neobjevil z ničeho nic, musel někdy vzniknout i úplně první testovací polygon.

Odhadujete-li 50. léta a Německo, odhadujete zcela špatně - první testovací prostor měla automobilka Dodge Brothers, a to v roce 1915, rok po startu výroby vlastních aut. Polygon byl vybudován na pozemcích továrny Hamtramck v Detroitu, která dodnes existuje, ovšem onen polygon se už dnes pochopitelně nepoužívá.

Byl jen velmi základní, tvořila ho oválná trať, „dlážděná” dřevěnými prkny, po které mohli testovací jezdci jezdit dokola, a umělý kopec, rovněž ze dřeva postavený a 12 metrů vysoký. Kopec byl uprostřed oválu a byl dost široký pro jízdu oběma směry. Způsob, jakým byl spojen s oválnou tratí, z ní umožňoval udělat „osmičku”, aby mohla auta zatáčet taky jinam než doleva. Zatáčky okruhu byly lehce klopené, aby se v nich dalo jezdit rychleji.

Podle Allparu nebylo součástí testování jen ježdění po dřevěné dráze. Sám John Dodge údajně v roce 1915 provedl nárazový test jediného vozu, který tehdy s bratrem Horacem vyráběli. Rozjel se na zhruba 32 km/h a narazil do cihlové zdi. Jaké byly výsledky, jak dopadlo auto, jak zeď a jak John, dnes nevíme, ale je jisté, že nárazový test přežil. Zemřel totiž až o pět let později na zápal plic. Jestli ovšem byla ona cihlová zeď součástí testovacího polygonu, nevíme.

Důvod, proč John a Horace Dodgeovi začali s takovýmto testováním aut, byl jednoduchý - chtěli získat konkurenční výhodu. To ostatně stálo i za začátkem výroby vozů značky Dodge Brothers - chtěli být lepší, luxusnější a dražší než Ford. Vynalezli slovo „dependability”, tedy spolehlivost, a mimo jiné byl součástí standardní výbavy prvního vozu Dodge Brothers elektrický startér, který pak při běhu motoru fungoval jako generátor elektřiny. Ford Model T se startoval klikou.

Trať sloužila léta, byla zbourána až na počátku 50. let, kdy vyvstala potřeba rozšířit továrnu. Tehdy už byla značka Dodge více než dvě dekády součástí automobilky Chrysler. Převzetí bylo poměrně složitým a ze strany Waltera P. Chryslera drzým procesem, ale to už je trochu jiný příběh...


Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy - 1 - dodge brothers prvni polygon 02Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy - 2 - dodge brothers prvni polygon 03Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy - 3 - dodge brothers prvni polygon 01
Takhle vypadal první testovací okruh či polygon sloužící k vývoji aut. Vznikl už před 102 lety

Zdroj: Allpar

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše