Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy
8.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Každá automobilka má dnes místo, kde testuje svá auta, ale kdo byl na tomto první? Němci nikoliv, první okruh navíc stál dřív, než nejspíš možná čekáte.
V dnešní době má každá automobilka nějakou testovací trať, na které prověřuje nové modely jednak při vývoji a jednak v některých případech i před dodáním zákazníkovi. Své novinky prověřují všechny značky a je úplně jedno, jestli mělo jít o první generaci Škody Octavia nebo kterékoli Porsche. Stejně jako se ale automobil neobjevil z ničeho nic, musel někdy vzniknout i úplně první testovací polygon.
Odhadujete-li 50. léta a Německo, odhadujete zcela špatně - první testovací prostor měla automobilka Dodge Brothers, a to v roce 1915, rok po startu výroby vlastních aut. Polygon byl vybudován na pozemcích továrny Hamtramck v Detroitu, která dodnes existuje, ovšem onen polygon se už dnes pochopitelně nepoužívá.
Byl jen velmi základní, tvořila ho oválná trať, „dlážděná” dřevěnými prkny, po které mohli testovací jezdci jezdit dokola, a umělý kopec, rovněž ze dřeva postavený a 12 metrů vysoký. Kopec byl uprostřed oválu a byl dost široký pro jízdu oběma směry. Způsob, jakým byl spojen s oválnou tratí, z ní umožňoval udělat „osmičku”, aby mohla auta zatáčet taky jinam než doleva. Zatáčky okruhu byly lehce klopené, aby se v nich dalo jezdit rychleji.
Podle Allparu nebylo součástí testování jen ježdění po dřevěné dráze. Sám John Dodge údajně v roce 1915 provedl nárazový test jediného vozu, který tehdy s bratrem Horacem vyráběli. Rozjel se na zhruba 32 km/h a narazil do cihlové zdi. Jaké byly výsledky, jak dopadlo auto, jak zeď a jak John, dnes nevíme, ale je jisté, že nárazový test přežil. Zemřel totiž až o pět let později na zápal plic. Jestli ovšem byla ona cihlová zeď součástí testovacího polygonu, nevíme.
Důvod, proč John a Horace Dodgeovi začali s takovýmto testováním aut, byl jednoduchý - chtěli získat konkurenční výhodu. To ostatně stálo i za začátkem výroby vozů značky Dodge Brothers - chtěli být lepší, luxusnější a dražší než Ford. Vynalezli slovo „dependability”, tedy spolehlivost, a mimo jiné byl součástí standardní výbavy prvního vozu Dodge Brothers elektrický startér, který pak při běhu motoru fungoval jako generátor elektřiny. Ford Model T se startoval klikou.
Trať sloužila léta, byla zbourána až na počátku 50. let, kdy vyvstala potřeba rozšířit továrnu. Tehdy už byla značka Dodge více než dvě dekády součástí automobilky Chrysler. Převzetí bylo poměrně složitým a ze strany Waltera P. Chryslera drzým procesem, ale to už je trochu jiný příběh...
Takhle vypadal první testovací okruh či polygon sloužící k vývoji aut. Vznikl už před 102 lety
Zdroj: Allpar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova