Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadala dětská autosedačka v roce 1958. Dnes by vážně neprošla
11.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto řešení působí až děsivě, nápad za ním byl ale ušlechtilý. Automobilka chtěla, aby lidé mohli vzít na projížďku kabrioletem ženu i dítě, naráz.
Dětské autosedačky v dnešní době vypadají jako kříženci pevnosti Boyard a chobotnice. Jsou to s ohledem na proporce „ubytovaného” mnohdy až monstrózní díla, která dotyčného pětibodovými pásy přikovají ke struktuře sedadla s nespočtem bočních vedení a výztuh. Všechno ve jménu bezpečnosti, pochopitelně - za zraněními při nehodách stojí z velké části pohyb těla po interiéru, takže čím méně se bude hýbat, tím lépe. Proto ostatně existují bezpečnostní pásy, a proto se evoluce dětských autosedaček dostala až tam, kam se dostala - chráníme jimi ty nejmenší, takže tomu věnujeme více pozornosti než čemukoli jinému.
Jenže takový stav panuje dnes, ještě docela nedávno vypadal svět úplně jinak. Nemusíte být ani moc staří, abyste pamatovali (nebo v prvním případě ani nepamatovali), že vás rodiče jako úplně malinké dávali na zadní sedadla ve vrchní části kočáru, že jste si o pár let později při jízdě autem na zadních sedadlech hráli bez sedačky a že jste tam o dalších pár let seděli nepřipoutaní - ještě v 80. letech jste u nás mohli koupit auta nevybavená zadními pásy. Dnes se ale podíváme do historie ještě o pár dekád dále, kdy tyto věci nabíraly o poznání kurióznějších podob.
Nápad za tím, co můžete vidět na fotkách, byl přitom ušlechtilý. Však i dnes máte problém, pokud chcete s manželkou a dítětem někam vyrazit ve svém dvoumístném roadsteru - prakticky to není možné. U British Motor Corporation (BMC) si toho byli vědomi, a tak už v roce 1958 vymysleli něco ďábelského - do tehdy nového Austinu-Healey Sprite začali nabízet dětskou sedačku, kterou bylo možné umístit na vyvýšený středový tunel mezi obě hlavní sedadla.
Neděláme si legraci, jak se můžete přesvědčit na fotkách. Austin-Healey ke Spritu nabízel mezi příslušenstvím malou sedačku, která byla čalouněná stejně jako zbytek interiéru. Jak uváděl katalog, její připevnění bylo otázkou okamžiku. Předem připravené západky na středovém tunelu, do kterých by se dětská sedačka upevnila, ale asi čekat nelze.
Takže jak tu bude držet, bude přišroubovaná? To by nebylo otázkou okamžiku, vždyť překážejí normální sedadla. Všechno špatně - nožičky téhle sedačky jsou napružené a při instalaci stisknou středový tunel mezi sebou. To je všechno, tahle věc drží na místě jen pomocí tření.
Dítě tu tedy má aspoň bezpečnostní pás, připevněný ke karoserii vozu, že ano? Opakujeme, že jsme v roce 1958 - bezpečnostní pásy tehdy začal do aut standardně montovat Saab, ale první zákonná povinnost instalace pásů se objevila až v roce 1970. První Austin-Healey Sprite nemá pásy ani na normálních sedačkách, takže proč by jej měl na té dětské.
První generace Spritu, o které je tu řeč, byla široká 1 346 mm, takže tahle sedačka je přesně v místech, kudy chcete vést ruku k řadicí páce. K tomu si připočtěte fakt, že dítě v téhle sedačce nohama dost možná na řadicí páku dosáhne, takže může „vykopnout” zařazený kvalt. Místo o aktivní bezpečnosti tu je na místě spíš hovořit o aktivní nebezpečnosti. S tou pasivní... to si asi dovedete představit.
Dnešním pohledem je tahle malá sedačka něco naprosto neuvěřitelného - člověk by skoro řekl, že by sem by dal své dítě leda ten, kdo ho chce popravit. Ale jak už jsme zmínili, ještě nedávno jsme sami jezdili na zadních sedačkách škodovek, které nebyly ani vybaveny bezpečnostními pásy. Ne že by to bylo dobře, ale tehdy to bylo normální. A stejně tak leckomu tehdy přišlo normální posadit dítě na tohle... sedadlo smrti.
Tohle opravdu byla v roce 1958 dětská sedačka. Nebyla s autem ani pevně spojena, natož aby měla jakýkoliv bezpečnostní pás. Navíc byla posazená dost vysoko
Dětské autosedačky z 50. a 60. let minulého století jsou vůbec bizarní věc. V některých případech ale skýtaly alespoň jakous takous ochranu
Pro představu Austin-Healey Sprite Mk. I zvenčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva