Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadala dětská autosedačka v roce 1958. Dnes by vážně neprošla
11.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto řešení působí až děsivě, nápad za ním byl ale ušlechtilý. Automobilka chtěla, aby lidé mohli vzít na projížďku kabrioletem ženu i dítě, naráz.
Dětské autosedačky v dnešní době vypadají jako kříženci pevnosti Boyard a chobotnice. Jsou to s ohledem na proporce „ubytovaného” mnohdy až monstrózní díla, která dotyčného pětibodovými pásy přikovají ke struktuře sedadla s nespočtem bočních vedení a výztuh. Všechno ve jménu bezpečnosti, pochopitelně - za zraněními při nehodách stojí z velké části pohyb těla po interiéru, takže čím méně se bude hýbat, tím lépe. Proto ostatně existují bezpečnostní pásy, a proto se evoluce dětských autosedaček dostala až tam, kam se dostala - chráníme jimi ty nejmenší, takže tomu věnujeme více pozornosti než čemukoli jinému.
Jenže takový stav panuje dnes, ještě docela nedávno vypadal svět úplně jinak. Nemusíte být ani moc staří, abyste pamatovali (nebo v prvním případě ani nepamatovali), že vás rodiče jako úplně malinké dávali na zadní sedadla ve vrchní části kočáru, že jste si o pár let později při jízdě autem na zadních sedadlech hráli bez sedačky a že jste tam o dalších pár let seděli nepřipoutaní - ještě v 80. letech jste u nás mohli koupit auta nevybavená zadními pásy. Dnes se ale podíváme do historie ještě o pár dekád dále, kdy tyto věci nabíraly o poznání kurióznějších podob.
Nápad za tím, co můžete vidět na fotkách, byl přitom ušlechtilý. Však i dnes máte problém, pokud chcete s manželkou a dítětem někam vyrazit ve svém dvoumístném roadsteru - prakticky to není možné. U British Motor Corporation (BMC) si toho byli vědomi, a tak už v roce 1958 vymysleli něco ďábelského - do tehdy nového Austinu-Healey Sprite začali nabízet dětskou sedačku, kterou bylo možné umístit na vyvýšený středový tunel mezi obě hlavní sedadla.
Neděláme si legraci, jak se můžete přesvědčit na fotkách. Austin-Healey ke Spritu nabízel mezi příslušenstvím malou sedačku, která byla čalouněná stejně jako zbytek interiéru. Jak uváděl katalog, její připevnění bylo otázkou okamžiku. Předem připravené západky na středovém tunelu, do kterých by se dětská sedačka upevnila, ale asi čekat nelze.
Takže jak tu bude držet, bude přišroubovaná? To by nebylo otázkou okamžiku, vždyť překážejí normální sedadla. Všechno špatně - nožičky téhle sedačky jsou napružené a při instalaci stisknou středový tunel mezi sebou. To je všechno, tahle věc drží na místě jen pomocí tření.
Dítě tu tedy má aspoň bezpečnostní pás, připevněný ke karoserii vozu, že ano? Opakujeme, že jsme v roce 1958 - bezpečnostní pásy tehdy začal do aut standardně montovat Saab, ale první zákonná povinnost instalace pásů se objevila až v roce 1970. První Austin-Healey Sprite nemá pásy ani na normálních sedačkách, takže proč by jej měl na té dětské.
První generace Spritu, o které je tu řeč, byla široká 1 346 mm, takže tahle sedačka je přesně v místech, kudy chcete vést ruku k řadicí páce. K tomu si připočtěte fakt, že dítě v téhle sedačce nohama dost možná na řadicí páku dosáhne, takže může „vykopnout” zařazený kvalt. Místo o aktivní bezpečnosti tu je na místě spíš hovořit o aktivní nebezpečnosti. S tou pasivní... to si asi dovedete představit.
Dnešním pohledem je tahle malá sedačka něco naprosto neuvěřitelného - člověk by skoro řekl, že by sem by dal své dítě leda ten, kdo ho chce popravit. Ale jak už jsme zmínili, ještě nedávno jsme sami jezdili na zadních sedačkách škodovek, které nebyly ani vybaveny bezpečnostními pásy. Ne že by to bylo dobře, ale tehdy to bylo normální. A stejně tak leckomu tehdy přišlo normální posadit dítě na tohle... sedadlo smrti.
Tohle opravdu byla v roce 1958 dětská sedačka. Nebyla s autem ani pevně spojena, natož aby měla jakýkoliv bezpečnostní pás. Navíc byla posazená dost vysoko
Dětské autosedačky z 50. a 60. let minulého století jsou vůbec bizarní věc. V některých případech ale skýtaly alespoň jakous takous ochranu
Pro představu Austin-Healey Sprite Mk. I zvenčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva