Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První handsfree se v autě objevila v době, kdy ještě nebyly mobily, vypadá podle toho
9.11.2019 | Petr Miler
Možnost připojení telefonu a zavolání s využití reproduktorů a mikrofonu je dnes skoro samozřejmou součástí i nejobyčejnějších aut. Někdo ale s takovou věcí musel někdy začít a byl to Nissan v roce 1988.
Mobilní telefon a jeho propojení s autem přinejmenším pomocí Bluetooth je v současnosti takovou samozřejmostí, že to v základní výbavě nového auta dostanete spíše než klimatizaci. A velmi rychle se rozmáhá i širší propojení prostřednictvím systémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které udělají z vašeho auta tak trochu mobil na kolečkách.
Nebylo tomu tak ale vždy. Jistě si pamatujete autotelefony, které tvořila sluchátka s tlačítky na kabelu, připevněná v držáku na palubní desce. Zbytek telefonu byl např. v bedně v zavazadelníku. Nazývat je mobilními v dnešním slova smyslu ani nelze, i když mobilní pochopitelně byly - byla to prostě možnost „mít telefon v autě”, nic více a nic méně.
Některé automobily mohly mít už před několika dekádami takové telefony integrované v interiéru už z výroby. Sluchátko bylo třeba v loketní opěrce na středovém tunelu, aby na něj mohli dosáhnout i pasažéři na zadních sedadlech a fungovaly jako tehdy běžné pevné linky - když jste chtěli s někým mluvit, bylo třeba zvednout sluchátko a držet jej v ruce jako normální telefon.
To vážně nebyl přelomový vynález ani v době, kdy jsme u nás napjatě sledovali světovou premiéru Škody Favorit. Takové věci existovaly od 60. let minulého století a v 80. letech už se v „západních” zemích dočkaly slušného rozmachu. Telefon s možností použít jej bez nutnosti držet za jízdy sluchátko v ruce se ale poprvé objevil právě až tehdy, a to ve vrcholových japonských vozech pro domácí trh.
Obrázky níže pocházejí z plně vybaveného Nissanu Cima z let 1988 až 1991, který měl na palubě telefon značky NEC. Klasické sluchátko bylo v loketní opěrce a na středu volantu bylo ovládání rádia a telefonu. Nebyla tu ale jen tlačítka k přijmutí nebo odmítnutí hovoru, ale také normální číselník, třebaže trochu podivně uspořádaný do dvou řad.
Zatáčelo se jen věncem volantu, střed se nehýbal, zůstával na svém místě podobně jako v některých modernějších Citroënech, takže řidič nemusel nad tlačítky tolik přemýšlet. Informací není mnoho, takže nemůžeme potvrdit třeba dostupnost rychlé volby pomocí podržení jednoho z čísel na volantu, ale hlasitý odposlech tu samozřejmě byl.
Dnes už mobilní telefon napevno zabudovaný v novém autě nenajdete, ale dá se koupit dost starších aut, která jsou takto vybavena. Aby ovšem měla takovou handsfree, to se vážně nevídá. Inu, někde pokrok vedoucí k integraci mobilu do auta začít musel...
Uvnitř je tenhle Nissan docela zajímavé auto. A mimochodem, poslední fotka potvrzuje absenci B-sloupku
Zvenčí už to zdaleka tak zajímavá podívaná není. A o interiéru v nižší výbavě bez integrované handsfree to platí též
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 08:41 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 06:33 - Snowman000
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch