Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadala první navigace do auta. Je starší, než by vás napadlo, stála majlant
17.3.2018 | Petr Miler
Navigační systém má dnes každý chytrý telefon a za příplatek jej pořídíte do naprosté většiny aut. Někde ale vývoj těchto systémů musel začít. Bylo to právě tady.
V současné době je běžné, že auta mají satelitní navigaci vestavěnou, ještě více lidí si pak s sebou snadno vezme přenosnou navigaci a již opravdu kdekdo může mít chytrý telefon s GPS přijímačem, který s pomocí map a internetového připojení navigaci snadno zastoupí. Před více jak třemi dekádami to ale s navigačními systémy pro automobily vypadalo docela jinak.
Vývoj navigací začal v roce 1981 v Japonsku - Honda přišla s elektronickou mapou, kterou nazvala Electro Gyrocator. Nebyla to navigace, jak ji známe dnes, princip byl ale velmi podobný - šlo o mapu, která dokázala zobrazit aktuální pozici vozu. Tu systém vypočítával pomocí ujeté vzdálenosti a směru, který zjišťoval heliovým gyroskopem.
Na obrazovce pak zobrazoval blikající tečku, která za sebou nechávala čáru, abyste věděli, kudy jste projížděli. Mapy byly nakreslené na průhledných fóliích, které bylo nutno vyměnit po dojetí na okraj. Bylo potřeba vybrat správnou, jinak jste se zcela ztratili, a zadání cíle probíhalo tak, že jste udělali na fólii křížek nebo kolečko fixem v místě, kam jste chtěli dojet.
Jako výhodu průhledných fólií lze vidět fakt, že nebyly závislé na satelitním signálu a pro cestu do jiné země si stačilo takové fólie vyrobit. A když byla otevřena nová silnice, člověk nepotřeboval žádnou aktualizaci.
Tato navigace byla ve své době nabízena jako příplatková výbava k Hondě Accord, ale nebyla příliš úspěšná. To se ostatně není moc co divit, jelikož její cena byla v přepočtu na dnešní sumy přes 130 tisíc korun (!). Jinými slovy, tehdy stála asi čtvrtinu celé Hondy Accord, a k tomu to byla naprostá novinka, které lidi zpočátku nemuseli věřit.
Dnes je z navigace něco zcela běžného, něco, bez čeho si spousta lidí neumí jízdu autem ani představit. Začátky téhož ale byly, jak uvidíte i na přiloženém videu, ještě před pár dekádami poněkud bolestivé...
Pradědeček dnešních navigací, Honda Electro Gyrocator, byla oproti dnešku docela jednoduchá. Funkci nejlépe přiblíží video
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva