Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem
18.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dnes neexistuje automobilka, která by nový model osazovala rotačním motorem. Až do roku 2003 tomu bylo jinak a takto Wankely tehdy vznikaly.
Excentrický rotační motor si Felix Wankel nechal patentovat už ve dvacátých letech minulého století, až o několik dekád později se ale dočkal reálného rozšíření. Experimentovala s ním řada automobilek (mj. i československý AZNP, výrobce Škod, nebo sovětský VAZ, výrobce Lad), svou existenci s ním ale jako první spojila značka NSU. Příliš úspěšná nebyla, a tak se nejznámějším výrobcem automobilů s Wankelovým motorem postupně stala Mazda, která jej použila v řadě produkčních modelů.
Mechanismus s rotačním pístem založený na principu rozpínání plynů se kdysi jevil nadějným řešením, jak dostat z motoru o malém zdvihovém objemu, velikosti a hmotnosti co nejvyšší výkon. Princip zaujal početnou obec fanoušků, kterou zaujalo zejména prolínání specifických vlastností - Wankel se rád nechá lehce vytočit za doprovodu líbivých tónů s prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem ke své velikosti. U Mazdy RX-8 dvourotorový 1,3litrový motor bez přeplňování posílal na kola až 170 kW (231 koní) koní při 8 200 ot./min.
Jenže jeho nízká termální účinnost, věčné spalování oleje spojené s problémy s utěsněním a nakonec i vysoké emise Wankelův motor fakticky zabily. Mazda se sice stále snaží uklidnit smutné zastánce rotačního pohonu, ale zatím je návrat tohoto systému v nedohlednu a pochybujeme o tom, že se na tom v nejbližší době - pokud vůbec někdy - něco změní.
Nejsou ale zase tak dávno, kdy se nové Wankely u Mazdy vyráběly. V japonské prefektuře Hirošima byly v roce do roku 2003 ručně skládány nové pohonné jednotky a vyvážely se prakticky do celého civilizovaného světa. Procesem jejich vzniku vás provede dobové video přímo z montážní linky. Automatizovaný stroj se tu postará pomalu jen o závěrečné utažení šroubů, hlavní zásluhu na správném poskládání součástek mají lidské ruce. V době robotizovaných linek je to tak dojemná nostalgie nejen kvůli osudu samotného Wankelu...
Fabrika v Hirošimě zaměstnávala dělníky, kteří stavěli rotační motory prakticky od prvního šroubku až do hotového produktu ručně, jak ukazuje mistr řemesla pan Uchitani
Zdroj: Kent Soliven@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 15 minutami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva