Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem
18.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dnes neexistuje automobilka, která by nový model osazovala rotačním motorem. Až do roku 2003 tomu bylo jinak a takto Wankely tehdy vznikaly.
Excentrický rotační motor si Felix Wankel nechal patentovat už ve dvacátých letech minulého století, až o několik dekád později se ale dočkal reálného rozšíření. Experimentovala s ním řada automobilek (mj. i československý AZNP, výrobce Škod, nebo sovětský VAZ, výrobce Lad), svou existenci s ním ale jako první spojila značka NSU. Příliš úspěšná nebyla, a tak se nejznámějším výrobcem automobilů s Wankelovým motorem postupně stala Mazda, která jej použila v řadě produkčních modelů.
Mechanismus s rotačním pístem založený na principu rozpínání plynů se kdysi jevil nadějným řešením, jak dostat z motoru o malém zdvihovém objemu, velikosti a hmotnosti co nejvyšší výkon. Princip zaujal početnou obec fanoušků, kterou zaujalo zejména prolínání specifických vlastností - Wankel se rád nechá lehce vytočit za doprovodu líbivých tónů s prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem ke své velikosti. U Mazdy RX-8 dvourotorový 1,3litrový motor bez přeplňování posílal na kola až 170 kW (231 koní) koní při 8 200 ot./min.
Jenže jeho nízká termální účinnost, věčné spalování oleje spojené s problémy s utěsněním a nakonec i vysoké emise Wankelův motor fakticky zabily. Mazda se sice stále snaží uklidnit smutné zastánce rotačního pohonu, ale zatím je návrat tohoto systému v nedohlednu a pochybujeme o tom, že se na tom v nejbližší době - pokud vůbec někdy - něco změní.
Nejsou ale zase tak dávno, kdy se nové Wankely u Mazdy vyráběly. V japonské prefektuře Hirošima byly v roce do roku 2003 ručně skládány nové pohonné jednotky a vyvážely se prakticky do celého civilizovaného světa. Procesem jejich vzniku vás provede dobové video přímo z montážní linky. Automatizovaný stroj se tu postará pomalu jen o závěrečné utažení šroubů, hlavní zásluhu na správném poskládání součástek mají lidské ruce. V době robotizovaných linek je to tak dojemná nostalgie nejen kvůli osudu samotného Wankelu...
Fabrika v Hirošimě zaměstnávala dělníky, kteří stavěli rotační motory prakticky od prvního šroubku až do hotového produktu ručně, jak ukazuje mistr řemesla pan Uchitani
Zdroj: Kent Soliven@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 22:11 - Eda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB