Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem
18.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dnes neexistuje automobilka, která by nový model osazovala rotačním motorem. Až do roku 2003 tomu bylo jinak a takto Wankely tehdy vznikaly.
Excentrický rotační motor si Felix Wankel nechal patentovat už ve dvacátých letech minulého století, až o několik dekád později se ale dočkal reálného rozšíření. Experimentovala s ním řada automobilek (mj. i československý AZNP, výrobce Škod, nebo sovětský VAZ, výrobce Lad), svou existenci s ním ale jako první spojila značka NSU. Příliš úspěšná nebyla, a tak se nejznámějším výrobcem automobilů s Wankelovým motorem postupně stala Mazda, která jej použila v řadě produkčních modelů.
Mechanismus s rotačním pístem založený na principu rozpínání plynů se kdysi jevil nadějným řešením, jak dostat z motoru o malém zdvihovém objemu, velikosti a hmotnosti co nejvyšší výkon. Princip zaujal početnou obec fanoušků, kterou zaujalo zejména prolínání specifických vlastností - Wankel se rád nechá lehce vytočit za doprovodu líbivých tónů s prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem ke své velikosti. U Mazdy RX-8 dvourotorový 1,3litrový motor bez přeplňování posílal na kola až 170 kW (231 koní) koní při 8 200 ot./min.
Jenže jeho nízká termální účinnost, věčné spalování oleje spojené s problémy s utěsněním a nakonec i vysoké emise Wankelův motor fakticky zabily. Mazda se sice stále snaží uklidnit smutné zastánce rotačního pohonu, ale zatím je návrat tohoto systému v nedohlednu a pochybujeme o tom, že se na tom v nejbližší době - pokud vůbec někdy - něco změní.
Nejsou ale zase tak dávno, kdy se nové Wankely u Mazdy vyráběly. V japonské prefektuře Hirošima byly v roce do roku 2003 ručně skládány nové pohonné jednotky a vyvážely se prakticky do celého civilizovaného světa. Procesem jejich vzniku vás provede dobové video přímo z montážní linky. Automatizovaný stroj se tu postará pomalu jen o závěrečné utažení šroubů, hlavní zásluhu na správném poskládání součástek mají lidské ruce. V době robotizovaných linek je to tak dojemná nostalgie nejen kvůli osudu samotného Wankelu...
Fabrika v Hirošimě zaměstnávala dělníky, kteří stavěli rotační motory prakticky od prvního šroubku až do hotového produktu ručně, jak ukazuje mistr řemesla pan Uchitani
Zdroj: Kent Soliven@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva