Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu

Škoda patří mezi nejstarší stále existující automobilky světa. Vývoj volantů jejích aut tak reflektuje skoro celou historii automobilismu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu

8.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda patří mezi nejstarší stále existující automobilky světa. Vývoj volantů jejích aut tak reflektuje skoro celou historii automobilismu.

Když si Karl Benz nechal v roce 1886 patentovat čtyřtaktní tříkolku s jednoválcem chlazeným vodou, započal cestu evoluce automobilu, která pokračuje až do dnešních dnů. Už o dva roky později byla ve Francii otevřena první továrna na automobily, produkci ovšem zásadně zdokonalil až Henry Ford. Díky němu je rok 1913 považován za přelomový, neboť spuštěna tehdy byla první výrobní linka - automobily od té doby mohly začít zaplavovat svět v principu podobně, jako to dělají dnes.

Nešlo tu ale pochopitelně jen o výrobu, evolucí procházel v prvé řadě automobil sám. Zpočátku primitivní stroje se tak stávaly technicky propracovanějšími, bezpečnějšími a komfortnějšími. Po dobu existence aut bylo postupně představeno obrovské množství novinek na to, abychom je zde všechny vyjmenovali, pár jich ale zmiňme: vzduchem plněné pneumatiky (1888), naftový motor (1892), první nákladní vůz (1924), premiéra autorádia (1929), klimatizace (1953), pohon všech kol (1965), první airbag (1973) či ABS (1978).

Takto by se dalo pokračovat skoro do nekonečna a mnohé z těchto milníků by vám jistě byly známé, mluví se o nich co chvíli. Čemu se věnuje pozornosti o poznání méně, je volant - zdánlivě obyčejná, pro řidiče ale tak důležitá věc. I ta prošla dlouhým vývojem, který se nyní rozhodla ve stručnosti zdokumentovat Škoda. Troufalé? Ani ne, s rokem vzniku 1895 je to jedna z nejstarších dodnes existujících automobilek světa, která skoro u všeho výše popsaného byla. Třebaže svůj první automobil vyrobila až v tomto století.

Podívejme se tedy, jak se měnily volanty jejích aut od prvního Voiturette A až po dnešní Octavii RS.

1. Laurin & Klement Voiturette A (1905)

Dřevěný volant, na který se díváte, vznikl ještě v době, kdy automobilka pánů Laurina a Klementa nesla jejich jména. Model Laurin & Klement Voiturette A vlastně ani neměl volant, jak ho známe dnes - nohama se ovládaly jen pedály spojky a brzdy, pákou na volantu se přidával plyn. Koordinace celého těla při řízení tak byla hodně odlišná od současnosti.


Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 1 - Skoda evoluce volantu 01

2. Laurin & Klement Škoda 110 (1925)

V roce 1925 převzaly firmu Laurin & Klement Škodovy závody a vznikl výrobce Škoda Auto. V tom stejném roce vznikl volant pro vůz Škoda 110. Pro dnešní dobu nezvyklá páka je na volantu stále přítomná, i když si můžete všimnout třetího pedálu na podlaze. Plyn se přesunul právě tam, páka na volantu už sloužila pouze k udržení zvolené rychlosti.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 2 - Skoda evoluce volantu 02

3. Škoda 860 (1932)

U modelu 860 poprvé, zmizela páka plynu z volantu. A zároveň to bylo poprvé, co se pákami pod volantem ovládaly světla a směrovky.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 3 - Skoda evoluce volantu 03

4. Škoda Superb 4000 (1940)

Škodě Superb 4000 zůstal jen holý volant bez ovladačů, světla a blinkry se totiž ovládaly přepínači na palubní desce. Čistá práce, řeknou možná ti, kteří jsou přesvědčení, že volant je na korigování směru vozu a nemělo by na něm být nic rušivého. Pozdější evoluce ale ukázala, že páčky pod volantem nejsou zase tak špatný nápad.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 4 - Skoda evoluce volantu 04

5. Škoda 1201 Sedan (1952)

Zase tak rychle to ale nešlo. I modelu 1201 z 50. let zůstalo ovládání osvětlení na palubní desce. Volant i tak získal novou funkci. Pod středem volantu se nacházel klakson pro případ nebezpečí. Stačilo zmáčknout.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 5 - Skoda evoluce volantu 05

6. Škoda 450 (1959)

Škoda 450 byla k troubení ještě lépe uzpůsobena. Zvětšil se střed k mačkání, ale hlavně byl doplněn o poloviční přídavný ovladač ve spodní části volantu, aby se usnadnilo zvukové varování okolí. To, co vypadá jako ozdoba, ulehčuje troubení.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 6 - Skoda evoluce volantu 06

7. Škoda 1000 MB (1966)

Cesta páček zpět pod volant byla docela dlouhá, „na svá” místa se vrátily v 60. letech. Nalevo je signalizace směru jízdy, napravo světla. Oblíbené troubení se spouštělo zmáčknutím páčky ke středu volantu. V tomto miniseriálu je to poslední vůz s tvrdým plastovým volantem, který uměl být dost kluzký.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 7 - Skoda evoluce volantu 07

8. Škoda 120 L (1984)

První model s volantem z měkkého polyuretanu. Úchop volantu se zlepšil, levá ruka ovládala pomocí páček světla, blinkry a klakson. Pravá ruka spouštěla stěrače a ostřikovače. Střed překrýval nápis Škoda. Předzvěst dnešního uspořádání, ovšem už bez klaksonu uprostřed.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 8 - Skoda evoluce volantu 08

9. Škoda Favorit (1989)

Velký krok vpřed pro Škodu, zároveň nová technika, ale volant Favoritu zůstal bez nápaditě obměny. Nápis se změnil na logo škodovky. Zajímavé je, že poprvé jste si mohli do Favoritu připlatit za kožené obšití.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 9 - Skoda evoluce volantu 09

10. Škoda Felicia (1996)

Volant pro Felicii vzhledem i funkcemi výrazně omládl. Dvouramenný předchůdce byl vyměněn za čtyřramenný, ale hlavně uprostřed není žádné logo, nýbrž nápis airbag. Jako příplatek se totiž poprvé objevuje vzduchový vak řidiče. Na boku volantu vidíme něco jako dnešní tlačítka, ty tehdy sloužily ke spuštění klaksonu.

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 10 - Skoda evoluce volantu 10

11. Škoda Octavia RS (2017)

Evoluce vrcholí u Škody faceliftovanou Octavií RS. Volant se snaží být příjemný díky potahu z perforované kůže. Tlačítek výrazně přibylo, aby měl řidič na dosah ovládání funkcí automobilu, které naopak ubývají všude jinde. Tento volant má ještě jednu vlastnost, která ke Škoda s Octavií RS (ovšem ne s faceliftem) dorazila jako první - volant už není kulatý. Zrovna takový vrchol evoluce ale kvitovat nelze - je to jen laciná snaha napodobit závodní vozy, kam se skutečně špatně usedá a volanty bývají takového (pa)tvaru z praktických důvodů. Škoda Octavia RS není závodní a ani se do ní špatně nenasedá. Ve výsledku to tak jen zhoršuje manévrování ve spletitějším terénu...

Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu - 11 - Skoda evoluce volantu 11

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.