Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto se vyvíjely volanty aut Škody: od dřevěné „obruče” až po dnešní modernu
8.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Škoda patří mezi nejstarší stále existující automobilky světa. Vývoj volantů jejích aut tak reflektuje skoro celou historii automobilismu.
Když si Karl Benz nechal v roce 1886 patentovat čtyřtaktní tříkolku s jednoválcem chlazeným vodou, započal cestu evoluce automobilu, která pokračuje až do dnešních dnů. Už o dva roky později byla ve Francii otevřena první továrna na automobily, produkci ovšem zásadně zdokonalil až Henry Ford. Díky němu je rok 1913 považován za přelomový, neboť spuštěna tehdy byla první výrobní linka - automobily od té doby mohly začít zaplavovat svět v principu podobně, jako to dělají dnes.
Nešlo tu ale pochopitelně jen o výrobu, evolucí procházel v prvé řadě automobil sám. Zpočátku primitivní stroje se tak stávaly technicky propracovanějšími, bezpečnějšími a komfortnějšími. Po dobu existence aut bylo postupně představeno obrovské množství novinek na to, abychom je zde všechny vyjmenovali, pár jich ale zmiňme: vzduchem plněné pneumatiky (1888), naftový motor (1892), první nákladní vůz (1924), premiéra autorádia (1929), klimatizace (1953), pohon všech kol (1965), první airbag (1973) či ABS (1978).
Takto by se dalo pokračovat skoro do nekonečna a mnohé z těchto milníků by vám jistě byly známé, mluví se o nich co chvíli. Čemu se věnuje pozornosti o poznání méně, je volant - zdánlivě obyčejná, pro řidiče ale tak důležitá věc. I ta prošla dlouhým vývojem, který se nyní rozhodla ve stručnosti zdokumentovat Škoda. Troufalé? Ani ne, s rokem vzniku 1895 je to jedna z nejstarších dodnes existujících automobilek světa, která skoro u všeho výše popsaného byla. Třebaže svůj první automobil vyrobila až v tomto století.
Podívejme se tedy, jak se měnily volanty jejích aut od prvního Voiturette A až po dnešní Octavii RS.
1. Laurin & Klement Voiturette A (1905)
Dřevěný volant, na který se díváte, vznikl ještě v době, kdy automobilka pánů Laurina a Klementa nesla jejich jména. Model Laurin & Klement Voiturette A vlastně ani neměl volant, jak ho známe dnes - nohama se ovládaly jen pedály spojky a brzdy, pákou na volantu se přidával plyn. Koordinace celého těla při řízení tak byla hodně odlišná od současnosti.
2. Laurin & Klement Škoda 110 (1925)
V roce 1925 převzaly firmu Laurin & Klement Škodovy závody a vznikl výrobce Škoda Auto. V tom stejném roce vznikl volant pro vůz Škoda 110. Pro dnešní dobu nezvyklá páka je na volantu stále přítomná, i když si můžete všimnout třetího pedálu na podlaze. Plyn se přesunul právě tam, páka na volantu už sloužila pouze k udržení zvolené rychlosti.
3. Škoda 860 (1932)
U modelu 860 poprvé, zmizela páka plynu z volantu. A zároveň to bylo poprvé, co se pákami pod volantem ovládaly světla a směrovky.
4. Škoda Superb 4000 (1940)
Škodě Superb 4000 zůstal jen holý volant bez ovladačů, světla a blinkry se totiž ovládaly přepínači na palubní desce. Čistá práce, řeknou možná ti, kteří jsou přesvědčení, že volant je na korigování směru vozu a nemělo by na něm být nic rušivého. Pozdější evoluce ale ukázala, že páčky pod volantem nejsou zase tak špatný nápad.
5. Škoda 1201 Sedan (1952)
Zase tak rychle to ale nešlo. I modelu 1201 z 50. let zůstalo ovládání osvětlení na palubní desce. Volant i tak získal novou funkci. Pod středem volantu se nacházel klakson pro případ nebezpečí. Stačilo zmáčknout.
6. Škoda 450 (1959)
Škoda 450 byla k troubení ještě lépe uzpůsobena. Zvětšil se střed k mačkání, ale hlavně byl doplněn o poloviční přídavný ovladač ve spodní části volantu, aby se usnadnilo zvukové varování okolí. To, co vypadá jako ozdoba, ulehčuje troubení.
7. Škoda 1000 MB (1966)
Cesta páček zpět pod volant byla docela dlouhá, „na svá” místa se vrátily v 60. letech. Nalevo je signalizace směru jízdy, napravo světla. Oblíbené troubení se spouštělo zmáčknutím páčky ke středu volantu. V tomto miniseriálu je to poslední vůz s tvrdým plastovým volantem, který uměl být dost kluzký.
8. Škoda 120 L (1984)
První model s volantem z měkkého polyuretanu. Úchop volantu se zlepšil, levá ruka ovládala pomocí páček světla, blinkry a klakson. Pravá ruka spouštěla stěrače a ostřikovače. Střed překrýval nápis Škoda. Předzvěst dnešního uspořádání, ovšem už bez klaksonu uprostřed.
9. Škoda Favorit (1989)
Velký krok vpřed pro Škodu, zároveň nová technika, ale volant Favoritu zůstal bez nápaditě obměny. Nápis se změnil na logo škodovky. Zajímavé je, že poprvé jste si mohli do Favoritu připlatit za kožené obšití.
10. Škoda Felicia (1996)
Volant pro Felicii vzhledem i funkcemi výrazně omládl. Dvouramenný předchůdce byl vyměněn za čtyřramenný, ale hlavně uprostřed není žádné logo, nýbrž nápis airbag. Jako příplatek se totiž poprvé objevuje vzduchový vak řidiče. Na boku volantu vidíme něco jako dnešní tlačítka, ty tehdy sloužily ke spuštění klaksonu.
11. Škoda Octavia RS (2017)
Evoluce vrcholí u Škody faceliftovanou Octavií RS. Volant se snaží být příjemný díky potahu z perforované kůže. Tlačítek výrazně přibylo, aby měl řidič na dosah ovládání funkcí automobilu, které naopak ubývají všude jinde. Tento volant má ještě jednu vlastnost, která ke Škoda s Octavií RS (ovšem ne s faceliftem) dorazila jako první - volant už není kulatý. Zrovna takový vrchol evoluce ale kvitovat nelze - je to jen laciná snaha napodobit závodní vozy, kam se skutečně špatně usedá a volanty bývají takového (pa)tvaru z praktických důvodů. Škoda Octavia RS není závodní a ani se do ní špatně nenasedá. Ve výsledku to tak jen zhoršuje manévrování ve spletitějším terénu...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 44 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva