Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to

Jakkoli to z dnešního pohledu to zní podivně, ještě před 15 léty VW žádné SUV nenabízel. Tento koncept měl ukazovat to první, střílel ale mimo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to

12.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jakkoli to z dnešního pohledu to zní podivně, ještě před 15 léty VW žádné SUV nenabízel. Tento koncept měl ukazovat to první, střílel ale mimo.

Volkswagen Passat páté generace je dodnes zajímavý vůz. Mimo jiné proto, že se s faceliftem koncem roku 2000 objevil pod jeho kapotou osmiválec s označením W8. Byly to v podstatě dva bloky VR4 na jedné klikové hřídeli a tento motor sloužil jako testovací platforma pro pozdější motory W12 a W16, které v autech koncernu VW žijí dodnes.

Motor W8 v Passatu dával 275 koní ze čtyř litrů objemu bez přeplňování. Se stejným výkonem se tento motor objevil ještě v jednom autě - konceptu Magellan. Ten se představil na detroitském autosalonu zkraje roku 2002. V době, kdy nic jako Touareg ještě VW neprodával, vzbudil Magellan patřičné pozdvižení.

Nebyl totiž jen SUV, jak dnes může vypadat. Jistě, měl osmiválec, pohon všech kol a vzduchové odpružení, ale jeho cílem bylo nabídnout rozmanitost - spojit to nejlepší ze segmentů SUV, MPV a pick-upů do jednoho auta. Vzniklo tak auto se vzhledem offroadu, všestranností MPV a jízdními vlastnostmi kombíku, jak psal dobový tisk.

Offroadový tu ale byl nejen vzhled. Magellan měl např. elektronické uzávěrky diferenciálů, krátké převisy zlepšující nájezdové úhly a 19" kola obutá do pneumatik Michelin PAX, které nabízely tehdy novou technologii runflat. A díky absenci rezervy pod podlahou zavazadelníku tu bylo víc místa.

Interiér měl být co nejvíce variabilní a nabídl šest míst po dvou ve třech řadách. Co na něm však zaujme nejvíce, je futurističnost palubní desky a displej ve volantu - něco takového nemají auta dodnes. Není to ovšem jen tak nějaký displej, je to jednotka GPS, která funguje v autě jako navigace a kterou si můžete vzít s sebou, aby vás navigovala, když půjdete pěšky.

V horní části palubní desky vidíme displej, který asi nelze úplně označit za displej infotainmentu v dnešním slova smyslu, předzvěstí něčeho takového ale jistě byl. Pozoruhodné na něm je provedení - panel, na kterém je umístěn spolu s hodinami a digitálním přístrojovým štítem, vypadá, jako by se nad zbytkem palubní desky vznášel.

Koncept Magellan se představil i se střešním boxem, který si můžeme prohlédnout na některých fotografiích. Logo Magellan je na jeho zádi vzhůru nohama, protože bylo možné víko kompletně odejmout a použít jako člun, snad v poctě mořeplavci Fernãu de Magalhãesovi, jehož flotila jako první v historii dokázala tím, že ji obeplula, že je země kulatá. Volkswagen Magellan byl pojmenován po něm, neboť právě Magellan mu anglicky hovořící říkáji. A aby příslušenství nebylo málo, představil se i s přívěsem, jehož design bral inspiraci z Mezinárodní vesmírné stanice. Navzdory nátuře vozu nebyl obytný, byl to prostě jen přívěs.

Magellan „ztělesňuje naplnění potřeb zákazníků, kteří se nemohou rozhodnout mezi klasickým SUV, MPV nebo kombíkem a kteří oceňují klíčové charakteristiky těchto typů karoserie”, uváděl tehdy Volkswagen s tím, že Magellan by mohl být předzvěstí toho, jak bude vypadat připravované SUV. Produkční Touareg však byl úplně jiný a Magellan zůstal konceptem, na který si dnes už málokdo vzpomene...


Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 1 - vw magellan concept 2002 01Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 2 - vw magellan concept 2002 02Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 3 - vw magellan concept 2002 03Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 4 - vw magellan concept 2002 04Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 5 - vw magellan concept 2002 05Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 6 - vw magellan concept 2002 06Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 7 - vw magellan concept 2002 07Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 8 - vw magellan concept 2002 08Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 9 - vw magellan concept 2002 09Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 10 - vw magellan concept 2002 10Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 11 - vw magellan concept 2002 11Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to - 12 - vw magellan concept 2002 12
„Takhle nějak by mohlo vypadat produkční SUV Volkswagenu,” myslel si tisk v té době a VW neodporoval. Sériový Touareg byl ale nakonec úplně jiný

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše