Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto si VW před 15 léty představoval své první SUV, zapomnělo se na to
12.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jakkoli to z dnešního pohledu to zní podivně, ještě před 15 léty VW žádné SUV nenabízel. Tento koncept měl ukazovat to první, střílel ale mimo.
Volkswagen Passat páté generace je dodnes zajímavý vůz. Mimo jiné proto, že se s faceliftem koncem roku 2000 objevil pod jeho kapotou osmiválec s označením W8. Byly to v podstatě dva bloky VR4 na jedné klikové hřídeli a tento motor sloužil jako testovací platforma pro pozdější motory W12 a W16, které v autech koncernu VW žijí dodnes.
Motor W8 v Passatu dával 275 koní ze čtyř litrů objemu bez přeplňování. Se stejným výkonem se tento motor objevil ještě v jednom autě - konceptu Magellan. Ten se představil na detroitském autosalonu zkraje roku 2002. V době, kdy nic jako Touareg ještě VW neprodával, vzbudil Magellan patřičné pozdvižení.
Nebyl totiž jen SUV, jak dnes může vypadat. Jistě, měl osmiválec, pohon všech kol a vzduchové odpružení, ale jeho cílem bylo nabídnout rozmanitost - spojit to nejlepší ze segmentů SUV, MPV a pick-upů do jednoho auta. Vzniklo tak auto se vzhledem offroadu, všestranností MPV a jízdními vlastnostmi kombíku, jak psal dobový tisk.
Offroadový tu ale byl nejen vzhled. Magellan měl např. elektronické uzávěrky diferenciálů, krátké převisy zlepšující nájezdové úhly a 19" kola obutá do pneumatik Michelin PAX, které nabízely tehdy novou technologii runflat. A díky absenci rezervy pod podlahou zavazadelníku tu bylo víc místa.
Interiér měl být co nejvíce variabilní a nabídl šest míst po dvou ve třech řadách. Co na něm však zaujme nejvíce, je futurističnost palubní desky a displej ve volantu - něco takového nemají auta dodnes. Není to ovšem jen tak nějaký displej, je to jednotka GPS, která funguje v autě jako navigace a kterou si můžete vzít s sebou, aby vás navigovala, když půjdete pěšky.
V horní části palubní desky vidíme displej, který asi nelze úplně označit za displej infotainmentu v dnešním slova smyslu, předzvěstí něčeho takového ale jistě byl. Pozoruhodné na něm je provedení - panel, na kterém je umístěn spolu s hodinami a digitálním přístrojovým štítem, vypadá, jako by se nad zbytkem palubní desky vznášel.
Koncept Magellan se představil i se střešním boxem, který si můžeme prohlédnout na některých fotografiích. Logo Magellan je na jeho zádi vzhůru nohama, protože bylo možné víko kompletně odejmout a použít jako člun, snad v poctě mořeplavci Fernãu de Magalhãesovi, jehož flotila jako první v historii dokázala tím, že ji obeplula, že je země kulatá. Volkswagen Magellan byl pojmenován po něm, neboť právě Magellan mu anglicky hovořící říkáji. A aby příslušenství nebylo málo, představil se i s přívěsem, jehož design bral inspiraci z Mezinárodní vesmírné stanice. Navzdory nátuře vozu nebyl obytný, byl to prostě jen přívěs.
Magellan „ztělesňuje naplnění potřeb zákazníků, kteří se nemohou rozhodnout mezi klasickým SUV, MPV nebo kombíkem a kteří oceňují klíčové charakteristiky těchto typů karoserie”, uváděl tehdy Volkswagen s tím, že Magellan by mohl být předzvěstí toho, jak bude vypadat připravované SUV. Produkční Touareg však byl úplně jiný a Magellan zůstal konceptem, na který si dnes už málokdo vzpomene...
„Takhle nějak by mohlo vypadat produkční SUV Volkswagenu,” myslel si tisk v té době a VW neodporoval. Sériový Touareg byl ale nakonec úplně jiný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis