Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto si VW před 37 léty představoval auto budoucnosti. Netrefil toho málo
14.3.2018 | Petr Miler
Odhadovat budoucnost je vždy věštění z křišťálové koule - nikdo neví, kam se vývoj reálně stočí. O to zajímavější je prohlédnout si taková auta s odstupem času.
Projekt německého ministerstva pro výzkum a technologie, spuštěný na konci 70. let 20. století, měl ukázat, jak by se mohli lidé přepravovat v budoucnosti. O realizaci jednotlivých nápadů se měly postarat německé automobilky, přičemž hlavním cílem aut pro přelom 20. a 21. století, měla být nízká spotřeba. A když firmy prezentovaly své výtvory na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981, mezi jinými se objevil i Volkswagen Auto 2000.
Konkrétní cíle projektu zněly takto: auta s hmotností do 2 150 kg mají dosáhnout spotřeby 11 litrů na 100 km, stroje v kategorii 1 250 - 1 700 kilogramů byla stropem hodnota 9,5 litru. Také vozy musely uvézt pohodlně čtyři dospělé osoby i se zavazadly a výkonem, spolehlivostí a velikostí musely být alespoň na roveň soudobým automobilům.
Auto 2000 od VW dostalo aerodynamický design, nikoliv nepodobný fastbacku. Co nejnižšímu odporu vzduchu bylo podřízeno všechno, všimněte si například jen jediného zrcátka na levé straně auta a zakulacených hran, zcela odlišných od čehokoliv, co v té době Volkswagen prodával. Také celoplošné kryty plechových kol tu byly pro snížení odporu vzduchu. Kliky nevystupovaly z karoserie a přední světla měla kryt, aby byla příď hladší. A jediný stěrač má menší odpor vzduchu než dva. Výsledek byl koeficient odporu vzduchu 0,25, což je i na dnešní dobu ohromující hodnota, kterou i spousta současných hybridů může tomuto 34 let starému prototypu závidět.
Pokud vám příď tohoto stroje něco připomíná, je to správný pocit. Třetí generace Volkswagenu Passat, která se začala vyrábět až o 7 let později, si odtud brala více než inspiraci. Koncept tady VW skutečně ukázal cestu, kterou vůz prorážel na platformě Golfu, třebaže trochu upravené. Tohle Auto 2000 bylo dlouhé 401 cm, široké 167 cm a vysoké 135 cm. A jeho hmotnost činila dnes fantastických 780 kilogramů, zejména díky použití laminátu a podobných materiálů. To je další jasný odkaz do budoucnost.
Interiér, jak říkalo zadání, pojal čtyři dospělé osoby i s jejich zavazadly. Cestujícím se dostalo také jistého pohodlí, vnitřek byl totiž až na drobné změny přejat z existujících modelů Volkswagenu. Například palubní deska byla dobrým příkladem, forma u ní následuje funkci, jako u ostatních VW té doby, nikoliv naopak, jak to je u konceptů ve zvyku dnes. Jedinou velkou změnou je nahrazení analogových budíků přístrojového štítu digitálními, což na přelomu 70. a 80. let nebylo neobvyklé ani u produkčních aut. Také k tomuto se dnes auta vrací, třebaže v podstatně sofistikovanější podobě.
Techniku tohoto stroje, zejména tedy motory, lze označit za předzvěst dnešního downsizingu. Existovaly tři varianty, dvě dieselové a jedna benzínová a všechny tři byly přeplňované. Základem byl 1,2litrový tříválcový turbodiesel o 53 koních a 98 Nm, který tento stroj rozpohyboval na 100 km/h za 18,2 vteřiny a zvládl maximálku 161 km/h. Lehce silnější byla kompresorová verze tohoto motoru, ta poskytovala 60 koní a 117 Nm, což znamenalo 15,8 s na stovku a 186 km/h nejvyšší rychlosti.
Třetí variantou byl benzínový motor, rovněž kompresorový, který měl objem jednoho litru a čtyři válce. Nebyl však o tolik silnější - dával 75 koní a 107 Nm. Byl také jediným motorem, který byl párován s automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Diesely spolupracovaly s manuálem, označeným 4+E. Nehledejte tu nic převratného, byla to prostě pětistupňová manuální převodovka, ale pátý kvalt byl označen jako E, tedy Eco, protože byl velmi dlouhý a měl se používat jako rychloběžka pro co největší snížení otáček při jízdě po dálnici. I s touto věcí se dnes setkáváme ve spoustě moderních aut.
Výsledky stran nízké spotřeby se ale dostavily. Slabší diesel jezdil za 4,2 litru paliva na 100 km, silnější za 4,6 litru a benzínový motor zvládl 100 km za 7,9 litru. I zde se tedy Volkswagen strefil - v roce 2000 existovala benzínová i dieselová auta, schopná jezdit s podobnými hodnotami spotřeby, jen měla nezřídka dvojnásobný objem i výkon a ne vždy k tomu potřebovala turbodmychadla.
Podobně jako spousta podobných cvičení, ani Volkswagen Auto 2000 se nikdy nedostal do výroby, tady to nakonec ani nebylo cílem. Se spoustou technických aspektů se nicméně Wolfsburg docela trefil, třebaže nikoli do roku 2000, ale spíše k tomu aktuálnímu, 2018. Dnes existují motory o malých objemech s přeplňováním, které se dostávají i do velkých aut a jezdí za spotřeby podobné jako toto Auto 2000. Jen mají naštěstí dvojnásobek výkonu. Nemluvě o dalších aspektech. Jen je otázkou, jak moc tímto směrem zamířil přirozený vývoj a jak moc jej do těchto míst poslaly tržní regulace nikoli nepodobné zadání někdejší německé soutěže...
Volkswagen Auto 2000 předběhl dobu designem o pár let, aerodynamikou a technikou o pár desetiletí a
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před hodinou - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva