Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato auta měla už v 80. letech přístroje, které toho ukázaly víc než většina dnešních
24.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Přístrojové desky aut ušly za poslední dekády velký kus cesty, neznamená to ale nutně, že toho umí vždy více. U Fiatů byly už před 30 léty sdílnější a návodnější.
Přístrojové štíty před očima řidiče původně sloužily primárně k ukazování rychlosti automobilu. Nanejvýš pár doplňkových ukazatelů začaly postupně doplňovat další, až je vystřídala skoro nekonečná záplava informačních i varovných kontrolek. Je jich tak moc, že lidé obvykle neví netuší, co většina z nich znamená a obrací se na infolinky s bizarními dotazy.
Dnes umí automobilky z této pasti uniknout s pomocí všemožných digitálních panelů, které mohou řidiči pustit klidně video s tím, co a kde se přesně pokazilo. A existují i mobilní aplikace pracující s tzv. rozšířenou realitou, které vám přímo na displeji chytrého telefonu ukáží, kde je třeba co udělat, abyste kupříkladu dolili olej. Pravdou je, že naprostá většina aut nic z toho pořád neumí a ukáží vám spíše „Aladinovu lampu”, nic to ale nemění na tom, že cesta k „lepším zítřkům” byla odstartována a je jen otázkou času, než se pro mnohé nepochopitelné kontrolky stanou minulostí.
Mohly se ale minulostí stát dříve? Mohly a dokonce se už kdysi historií částečně staly. Automobilka Fiat se totiž v 80. letech postarala o skoro ideální recept na přehledné informování řidiče o problémech s vozem. Schematické nákresy automobilu a hnacího ústrojí vedle otáčkoměru s barevnými kontrolkami signalizovaly nestandardní situace na základě barevně odlišných signálů. Stačí, aby bylo potřeba vyměnit brzdové destičky, a na náčrtu automobilu se rozsvítí barevná kontrolka u patřičné nápravy. Nízkou hladinu oleje připomene oranžové upozornění se symbolem olejničky přímo v nákresu motoru. A problém s tlakem oleje červený symbol přímo v motoru. Názorné a přehledné i pro nezkušené uživatele.
Pojďme si nyní blíže představit tři hlavní bořiče staromódních přístrojových štítů, které od doby svého vzniku upadly v zapomnění. Možná proto, že tuto tehdy novinku spojovaly s mnoha dalšími, které zase tak přínosné nebyly. A možná proto, co zmíníme závěrem...
Fiat Ritmo
Průkopníkem sci-fi přístrojové desky se stal Fiat Ritmo. Kompaktní osobní automobil z období mezi léty 1978-1988 si mohlo pár vyvolených koupit i u nás, ze zahraničí ho můžete znát také jako Fiat Strada nebo sportovní Abarth 130 TC. Druhá generace bez střechy účinkovala v jednom z filmů Slunce, seno, kdy ho řídil Martin Dejdar nebo Oldřich Kaiser po italských cestách. Řidič měl všechny údaje a ovládací přístroje rovnou před nosem, závada šla snadno identifikovat díky přesné signalizaci na bílém schématu - kontrolka blikala tam, kde se něco dělo.
Fiat Uno
Zároveň s výrobou Ritma v Itálii produkovali Fiat Uno, kterého se od roku 1983 prodalo 8 800 000 kusů, však v Brazílii skončila jeho výroba až v prosinci 2013. Další malý hranatý hatchback se svezl na módě digitálních ukazatelů. V jeho podání auto množstvím LED diod a přepínačů v pozadí volantu připomínalo kokpit letadla, samotných ukazatelů problémů s technikou ale bylo o něco méně a byly méně návodné. Jedna informace přesto přibyla - ta o správném tlaku v pneu.
Fiat Tipo
Ritmo nahradil později Fiat Tipo se zdokonalenou vědecko-fantastickou přístrojovkou. Dokonce přišla o veškeré rafičky. Hodnota rychlosti svítila digitální číslicí, stejně jako další číselné údaje. Množství otáček, paliva a teplota vody v systému ukazovaly jednotlivé dílky. Nutnost servisu indikovalo jasné sdělení vedle siluety automobilu.
Bylo to zajímavé, potíží ale byly tři, vlastně čtyři věci. Jednak, jak můžete vidět na obrázku níže, se tyto ukazatele stávaly stále složitějšími a bylo jen otázkou času, než by auta začal obestírat „pavouk” podobně nepřehledný jako změť samostatných kontrolek. Jednak jsme v 80. letech, takže celé řešení vyžadovalo změť drátů vedoucí k ukazateli, což konstruktéři jistě neoceňovali. A jednak se tyto ukazatele samy začaly porouchávat, čímž se stávaly poněkud kontraproduktivními.
Nakonec, a to berte s nadsázkou, jsme u Fiatu, takže se pro řidiče mohlo začít stát spíše rušivým, že mu na podobném ukazateli pořád něco svítí... Buď jak buď, toto řešení začalo v 90. letech z aut znovu mizet a vývojáři se vrátili zpět ke klasickým kontrolkám. Možná ke škodě věci - spousta aut z poslední dekády nenabídne zdaleka tak návodné informace o problémech s vozem a vše bude muset vyřešit až dekáda příští. V tu chvíli už by se digitální přístrojovky mohly stát standardem i u nejobyčejnějších aut...
Už poměrně komplikovaný ukazatel byl krokem na cestě do slepé uličky. I ten ale jasně říká, kde a co se s vozem děje špatného
Inspirace: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 6 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 9 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva