Reklama

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají

Čas letí jako bláznivý, zpíval kdysi Karel Gott. Člověku se tahle slova vybaví při pohledu na auta, která se s počátkem letošního roku „kvalifikovala”mezi veterány. Však o některých jsme nedávno snili jako o perspektivních ojetinách.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají

dnes | Mirek Mazal

Čas letí jako bláznivý, zpíval kdysi Karel Gott. Člověku se tahle slova vybaví při pohledu na auta, která se s počátkem letošního roku „kvalifikovala”mezi veterány. Však o některých jsme nedávno snili jako o perspektivních ojetinách.

Datum v kalendáři nám každým dnem připomíná, že letopočet se definitivně přehoupl do dalšího dějství. Pro některé je pohled na číslo 2019 depresivní záležitostí, pro jiné pozitivní okolností, v automobilovém světě ale mimo jiné znamená, že některé vozy čeká oslava 30. narozenin. A tím i vstup mezi veterány.

Oficiální statut veteránu náleží v Česku všem automobilům ve věku 30 let a více. Poznávacím znakem je starší vozidlo se zajímavou historií doplněné specifickou registrační značkou se zeleným písmenem V, které doplňuje číselný kód kraje 01 až 14 a čtyřmístné pořadové číslo.

I v České republice existují kluby, které aut evidují a udělují jim legislativně uznávaný status veteránského vozidla. Hodnotící komise posuzuje stav stroje, funkčnost technického vybavení nebo jeho originalitu motoru. Testace stoji nějaké peníze, ve výsledku ale může ušetřit peníze třeba za povinné ručení. Přesné náležitosti jsme probírali minule.

Od ledna se mezi takové vozy bude moci moci přihlásit řada dalších kandidátů, my jsme z nich vybrali patnáct těch nejzajímavějších. U některých vám posun do těchto sfér přijde přirozený, u jiných si budete říkat, jak je vůbec možné, že takovým modelů už táhne na 31... Hned u jednoho takového začínáme.

1. BMW 8 (E31)

Designově nadčasové kupé vypadá jako jedno z těch aut, které se vyrábělo ještě nedávno, což podporuje i jeho desetiletý výrobní cyklus. Fakt je ale ten, že do sériové produkce vstoupilo už v roce 1989. V době uvedení na trh se jednalo o vlajkovou loď automobilky, od které měla firma velká očekávání, která ale nikdy nebyla naplněna, navzdory faktickým kvalitám vozu.

Všestranný, sportovně-cestovní stroj poháněl vidlicový osmiválec v základu, dražší verze dostaly motory V12. Hitem byly vyklápěcí světlomety, chybějící B sloupek u dveří a spousta technických vychytávek. Ve své době to byl propadák a ještě pamatujeme, když bylo možné koupit nikým nechtěné hezké ojetiny až za směšné peníze. Dnes je to ikona a ceny v Evropě dnes startují na 34 800 Eur (900 tisíc Kč), na nejlepší dvanáctiválce s manuální převodovkou potřebujete miliony.

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 1 - BMW 850 CSi krasne prodej 02Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 2 - BMW 850 CSi krasne prodej 11Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 3 - BMW 850 CSi krasne prodej 40

2. Mercedes SL (R 129)

Čtvrtá generace Mercedesu SL je dalším vozů, který na to nevypadá, vznikal ale mezi roky 1989 a 2001. Dodnes je na co koukat a málo není ani technických řešení hodných obdivu - již před 30 léty měla automobilka zaregistrovaných rovných 20 patentů týkajících se právě tohoto vozu. Roadster se tak mohl pochlubit například vystřelovacími oblouky za posádkou chránící hlavy cestující při převrácení, samonavíjecími tříbodovými bezpečnostní pásy uchycenými v sedadlech s pevným rámem z pěti hořčíkových částí, a čtyřpístkovými třmeny kotoučových brzd. Unikátní byla také elektrohydraulicky ovládaná stahovací střecha. Zachovalý kus dnes stojí od 18 400 Eur (476 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 4 - Mercedes SL R129 1989 60Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 5 - Mercedes SL R129 1989 43Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 6 - Mercedes SL R129 1989 70

3. Mazda RX-7 Convertible

Sportovní automobil z Japonska předcházel modelu RX-8, který udělal tečku za Wankelem poháněnými sériovými vozy. Druhá generace RX-7 alias série 4 dostala kompletně novou stylizaci, která připomene Porsche 944 nebo Porsche 924. Mazda se v roce 1989 odvážila pustit do oběhu také verzi Convertible, které mělo odkládací pevný díl nad posádkou a skládací textilní zadní část s vyhřívaným oknem. Dobový tisk psal o jednom z nejlepších dostupných kabrioletů na trhu. Dnes si jej jako veterán můžete koupit od 12 500 Eur (323 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 7 - Budouci veterani v roce 2019 foto 01Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 8 - Budouci veterani v roce 2019 foto 02Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 9 - Budouci veterani v roce 2019 foto 03

4. Rolls-Royce Corniche III

Luxusní model z Goodwoodu se vyráběl mezi léty 1989 a 1993. Jako správně exkluzivní zboží vznikl pouze v 452 exemplářích a v roce československé sametové revoluce se poprvé představil na autosalonu ve Frankfurtu. Stánek britského výrobce upozorňoval na nová kola z lehkých slitin, barevné nárazníky, pokročilejší systém odpružení, airbagy a na evoluční vstřikování paliva MK-Motronic. Změny v interiéru zahrnovaly palubní desku, středový panel a sedadla. Na rozdíl od některých jiných starších Rollsů platí Corniche III za povedený stroj a budoucí veterány dnes s cenou v Evropě začínají na 75 100 Eur (1,9 milionu Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 10 - Budouci veterani v roce 2019 foto 04Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 11 - Budouci veterani v roce 2019 foto 05Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 12 - Budouci veterani v roce 2019 foto 06

5. Alfa Romeo Spider (Series 4)

Třetí série legendární italského roadsteru končila v roce 1989 a plynule na ni navázlo její čtvrté provedení. Jednotunový stylový kabriolet přesně padne na horské silničky pod vysokými vrcholky stejně jako na promenády podél pláží nebo do úzkých uliček přelidněných měst módy. Hezké ojeté exempláře dnes pořídíte od skromných 13 800 Eur (357 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 13 - Budouci veterani v roce 2019 foto 07Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 14 - Budouci veterani v roce 2019 foto 08Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 15 - Budouci veterani v roce 2019 foto 09

6. Jaguar XJR-S

Ve spolupráci s úspěšným závodním týmem Tom Walkinshaw Racing (TWR) vdechl Jaguar před třemi život sportovnímu modelu XJR-S. Jeho vidlicový dvanáctiválec měl objem 5,3 litrů, později dokonce rovných šest litrů a výkon nejvíce 338 koní. Velký agregát dával uspokojivou dynamiku, relativně nezvyklou na poměry anglických elegánů. Vcelku nezvyklá je na Jaguar té doby i zůstatková cena - šestilitr dnešního kupce připraví o 27 tisíc Eur (698 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 16 - Budouci veterani v roce 2019 foto 13Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 17 - Budouci veterani v roce 2019 foto 14Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 18 - Budouci veterani v roce 2019 foto 15

7. Subaru Legacy (původní)

Nikdo nečekal, že by se Legacy jednou mohli stát nejlépe prodávaným vozem s pohonem 4x4. Ani moderátoři veřejné premiéry v roce 1989 nemohli tušit, jaký hit právě ukázali přihlížejícím, nakonec to ale bylo právě Legacy, které si připsalo výše zmíněný titul. Tahákem se stal plochý motor, pohon všech kol a dobré sériové vybavení. Zájemci o starší legendy musí Legacy první generace teprve docenit, na udržovaný kus dnes stačí 2 200 Eur (75 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 19 - Budouci veterani v roce 2019 foto 16Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 20 - Budouci veterani v roce 2019 foto 17Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 21 - Budouci veterani v roce 2019 foto 18

8. Citroën XM

Když XM stál na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1989, ztělesňoval vše, co charakterizovalo značku Citroën. Vylepšené hydropneumatické odpružení řízené elektronikou a řízný design byly doménou Francouzů. V roce 1990 přišlo očekávané ocenění Auto roku. Kdysi téměř nulové ceny ojetin už jsou tady minulostí - cena slušného třílitrového šestiválce dnes začíná na 5 500 Eur (142 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 22 - Budouci veterani v roce 2019 foto 19Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 23 - Budouci veterani v roce 2019 foto 20Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 24 - Budouci veterani v roce 2019 foto 21

9. Peugeot 605

Další Západoevropan byl navržen studiem Pininfarina, sdílel platformu a pohon předních kol s Citroënem XM. Limuzína od Peugeotu si vypůjčila i další konstrukční postupy, ale pohodlí bylo na horší úrovni. Sportovnější charakter může lákat méně usedlé sběratele, kterým bude stačit také měně peněz - připravit by si měli minimálně 2 500 Eur (65 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 25 - Budouci veterani v roce 2019 foto 22Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 26 - Budouci veterani v roce 2019 foto 23Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 27 - Budouci veterani v roce 2019 foto 24

10. Volvo 460

Menší rodinný vůz ze severu je dalším, který byl představen v roce 1989. Sedan s typicky hranatou karoserií se už tehdy vyznačoval bezpečnostní výbavou, o které se ostatním automobilkám ani nesnilo. Dnes si Volvo 460 koupíte za minimálně 2 400 Eur (62 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 28 - Budouci veterani v roce 2019 foto 25Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 29 - Budouci veterani v roce 2019 foto 26Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 30 - Budouci veterani v roce 2019 foto 27

11. Mazda 323F

Další mrkající model, který od letoška může požádat o veteránskou registraci. Spolehlivá technika by neměla mít problém přesvědčit hodnotící komisi o udělení atestu historického stroje. Jen ty zvláštní registrační značky nebudou pasovat na moderně střižený vůz. Ceny začínají na 2 300 Eur (59 tisíc Kč).

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 31 - Budouci veterani v roce 2019 foto 28Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 32 - Budouci veterani v roce 2019 foto 29Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 33 - Budouci veterani v roce 2019 foto 30

12. Renault 19 Chamade

Renault 19 v provedení sedan dostal přídomek Chamade. Do nabídky přibyl v roce 1989 a na kompaktní sedan se z dnešního pohledu prodával velmi dobře. Zákazníky zaujaly poměrně moderní linie, prostornost, jistá kvalita zpracování, motory a relativně dobrá pasivní bezpečnost. Vše samozřejmě pohledem platným před třiceti lety. Dnes je to na trhu ojetin rarita, přesto vám na použitelný kousek budou stačit stovky Eur neboli nízké desítky tisíc Kč.

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 34 - Budouci veterani v roce 2019 foto 31Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 35 - Budouci veterani v roce 2019 foto 32Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 36 - Budouci veterani v roce 2019 foto 33

13. Ferrari 348 tb

Zástupce vyšší dívčí - Ferrari 348 tb je poslední model se středově uloženým motorem vyvinutým před smrtí Enza Ferrari. Produkce probíhala po smrti Commendatore i jako odkaz na legendu automobilového průmyslu. Dnes italské memento stojí od 56 700 Eur (1,5 milionu Kč) a je druhým nejdražším automobilem, který si nové bude moci říkat veterán.

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 37 - ferrari 348 tb agpi032017 01Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 38 - ferrari 348 tb agpi032017 02Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 39 - Budouci veterani v roce 2019 foto 34

14. Porsche 911 (964)

Trochu opomíjená generace 911 s pouze pětiletým výrobním cyklem je v našem přehledu posledním vozem, který byl prodáván od roku 1988. Stal se také prvním, který nabídl pohon všech kol v případě modelu Carrera 4 a posledním, který verzi Turbo spároval s pohonem kol pouze zadních. Automobilce pomohl odrazit se od špatného období k lepším zítřkům. Verze 964 by mohla učit mnohé současné supersporty z hlediska designu, techniky i jízdních vlastností. Nejlevnější kusy stojí 58 600 Eur (1,51 milionu Kč), na vzácná a krásná Turba ale potřebujete miliony. Jde tak o nejdražší vůz z celého výběru.

Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 40 - Budouci veterani v roce 2019 foto 35Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 41 - Budouci veterani v roce 2019 foto 36Tato auta patří od letošního roku mezi veterány. Některá na to ani nevypadají - 42 - Budouci veterani v roce 2019 foto 37

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše