Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance
30.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Američané se budou přít, zda nejslavnější přehlídkou není ta jejich v Pebble Beach, také tam ovšem Tatra 77 bodovala. A zářila i u Villa d'Este.
Už několikrát jsme zmiňovali, že uplynulý víkend byl napěchován motoristickými událostmi první kategorie. Velká cena F1 v Monaku, Indy 500 v USA, čtyřiadvacetihodinovka na Nürburgringu, přehlídka elegance u jezera Como... To jsou jen čtyři z nejslavnějších akcí, které nám přinesly tolik automobilových novinek a zajímavostí, že se k nim budeme ještě pár dnů vracet. Dnešek nebude výjimkou a návrat to bude velice milý - slavného, možná úplně nejslavnějšího Concours d'Elegance Villa d'Este právě u zmiňovaného italského jezera se totiž letos zúčastnil český vůz českého majitele. A něco takového se nestává každý rok.
Mezi 106 pro letošek přihlášenými účastníky soutěže jsme mohli s číslem 30 narazit na Tomáše Hoferka a jeho Tatru 77 z roku 1934. Je to auto, na kterém byste mohli nechat oči, ruce a ještě několik částí těla a přesto byste se jej stěží nabažili. Nemusí vám ze všech úhlů přijít krásné, je ale působivé, je to dokonalé ztělesnění funkce a vpravdě revoluční vůz, který kdysi psal historii automobilismu.
To není projev přebujelého češství, ale ryzí realita. I v zahraničí tento vůz označují za úplně první sériově vyráběný automobil navržený s ohledem na aerodynamické vlastnosti. Stojí za ním Hans Ledwinka, konstruktér Tatry a Paul Jaray, aerodynamik firmy Zeppelin. Tito dva muži, kteří měli k českým zemím velmi blízko, stvořili v modelu 77 hotovou kapku na kolech a učili automobilový svět, co to znamená aerodynamicky propracované auto. Nešlo tu totiž jen o základní tvary karoserie, ale i o další tehdy nevídané libůstky jako zakrytovaný podvozek.
Výsledkem byl koeficient odporu vzduchu pouhých 0,212, který by i dnes předčil všechna v tomto směru nejlepší sériová auta. Je to skutečně slavný vůz, a to i díky dalším technickým výjimečnostem spočívajícím mj. v jeho třílitrovém, vzduchem chlazeném osmiválci používajícím suchou klikovou skříň či rozvod OHV. Vůz se též dočkal rozsáhlého použití hliníku a hořčíku a prakticky vším od základní konstrukce po specifický design představoval něco, co tehdejší svět v takto ucelené podobě jednoduše neznal. I proto mohl jen se 75 koňmi výkonu jet až 150 km/h, v roce 1934 velmi vysokou rychlostí.
Exemplář pana Hoferka je dokonalý a i když se - tehdy šlo ovšem o jiný kus - nedočkal žádného ocenění jako kdysi tento model a Pebble Beach, další to veleslavné přehlídce elegance, nám dělal největší radost. Však se na něj podívejte sami, tohle je automobilový půvab ve své nejryzejší podobě...
Takto Tatra 77 zářila mezi nejslavnějšími historiky přímo na přehlídce
Takto byla vidět v katalogu přehlídky
Pár dalších historických a technických snímků pro dokreslení
Foto: Petra Sagnak, Hermann Köpf, Lawrence Adams
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva