Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový
30.11.2018 | Mirek Mazal
Když se řekne stroj na opravu silnic, patrně si představíte primitivní vůz seškrábávající starý asfalt a sypající jej na korbu náklaďáku poblíž. Dnes jsou možnosti těchto aut úplně jinde.
České silnice připomínají slalomové dráhy, na kterých tyčky nahradily díry. Hladké úseky jsou výjimkou potvrzující pravidlo, že správa silnic nestíhá udržovat obhospodařované úseky. Přitom v Praze sídlí české zastoupení německé společnosti, která se zabývá výrobou moderních stavebních strojů, jež dokážou rychle a efektivně přeměnit minové pole na kvalitní silnici.
Stroj Wirtgen WR je takzvaný recyklátor za studena. Umí i jiné věci, v případě silnice ale najede na stavbu a rozbitý úsek jedním tahem přemění na nový povrch určený k pokládce vrstvy asfaltu. Zemina nižší kvality se díky procesu stabilizace pro změnu přemění v kvalitní stavební materiál. V roli recyklátorů za studena dovede transformovat asfaltové části komunikace na kvalitní nosné vrstvy bez ohledu na velikost staveniště a pracovní hloubky. Jako přídavné látky, které vytvoří novou hmotu, slouží cement, vápno, asfaltová emulze, pěnový asfalt a voda.
Na spodní straně zařízení je umístěný velký buben s hroty, které brousí starý povrch a drtí ho na malé kusy. Směs strhnutého materiálu se rozemele, přidá se vhodný poměr pojiva dle naprogramovaného množství a vznikne směs, která se obratem položí na seškrabaný povrch. Vše v jednom připraví základ na pokládku nového asfaltu finišerem. Motor pohání všechna kola s funkcí natáčení, speciální pneumatiky dodává výhradně společnost Nokian.
Existují tři verze s pracovní šířkou od 2 do 2,4 metru. Model WR 200i je typický pracovní šířkou 2 metry, pracovní hloubkou 0 až 50 centimetrů a výkonem motoru 320 kW (435 koní). Váží 24,5 tuny. Střední varianta 240i pracuje na šířce 2,4 metru, v hloubce 0 až 51 centimetrů s výkonem motoru 455 kW (619 koní), dosahuje hmotnosti 30,6 tun. Největší WR 250 zvládne šířku 2,4 metru, hloubku 0-56 centimetrů pomocí agregátu s výkonem 571 kW (776 koní), který bojuje s hmotností 31,7 tuny.
Největší typ WR 250 dosahuje rychlosti zpracování starého povrchu vozovky až 1 200 m2 za hodinu. Strojník sedí ve speciální průhledné kabině s dobrým výhledem všude kolem. Stanice řidiče může být také přesunuta z jedné strany na druhou pro lepší kontrolu práce. Po obvodu stroje se nacházejí kamery, aby obsluha viděla každý kout s co nejvyšší přesností.
Zajímavou položkou je i cena. V tomto odvětví vše závisí na přesné konfiguraci podle přání zákazník, ale pro představu - kousek, který můžete do detailu prozkoumat níže, vyšel na 15,7 milionu Kč. Podle zástupců společnosti Wirtgen se takových strojů v Evropě prodávají desítky ročně, u nás jsme ale zatím žádný takový pracovat neviděli. Škoda, zrovna u nás bychom bychom jich upotřebili armádu...
Stroje firmy Wirtgen umí v mžiku položit nový koberec. Hlavní roli hraje série WR 200i až 250, která si jedním tahem poradí se starou cestou a připraví podklad pro nový povrch
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 2 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 4 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 5 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 7 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage