Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato věc měla vyřešit palčivý problém praktických aut. Skončila v zapomnění
8.8.2018 | Petr Miler
Automobilky se čas od času pokusí přijít s něčím, co v zájmu řešení určitého problému dává sbohem konvencím. Někdy je z toho senzace, jindy fiasko. Jako v tomto případě.
Když sklápíte zadní sedadla zejména menších aut, musíte obvykle vytáhnout jejich hlavové opěrky. To bývá otravné nejen proto, že jde o trochu práce navíc - ve spoustě modelů jdou vytáhnout a zase vrátit na své místo jen během sklápění opěradel, takže pokud na ně při navracení do původní polohy zapomenete, musíte opěradla zase odjišťovat.
Pokud máte auto se třetí řadou sedadel, ale využíváte ji jen zřídka, může být tento problém ještě palčivější. Opěradla i s hlavovými opěrkami se do prostoru pro jejich uschování nevejdou, a kdyby byla kamkoli uložena zvlášť, rychle byste je ztratili nebo je třeba zapomněli v garáži. Land Rover proto pro Discovery 2 vymyslel zlepšovák, kterým chtěl podobným situacím učinit přítrž a přitom zajistit cestujícím ve třetí řadě maximální možný komfort.
Hlavové opěrky pro tuto řadu sedadel vůbec tak do vozu integroval způsobem, že vůbec nejsou spojené s opěradly. Vyklápějí se ze stropu v případě potřeby. Sedačky samotné tedy jsou méně složité a zabírají méně místa, hlavové opěrky se vám neválejí po zavazadelníku a ani neomezují jeho použitelnost. A zároveň, kdykoliv je potřebujete, jsou při ruce. Vypadalo to jako perfektní nápad. Jenže on úplně perfektní nebyl.
Že opěrky vypadají trochu jako záchodová prkýnka by až tak nevadilo, to je spíše úsměvné. Postupem času se ale objevil jiný problém - mechanismus, který tlačí prkýnka, pardon opěrky ke stropu působí proti směru gravitace, která je často umocněna vjetím do nějaké nerovnosti, zhoupnutím na terénní vlně a tak podobně. Opěrky tak zejména v momentě, kdy byly více opotřebované, začínaly vypadávat či volně se pohybovat v prostoru zavazadelníku. A to nebylo zrovna příjemné.
Tento nápad, ač teoreticky skvělý, se tak v praxi neosvědčil a po kritice majitelů udělal Land Rover pro Discovery 3 opěrky hlavy docela jinak. Ty konvenčněji zajíždí do opěradel, úplně konvenčně řešené ale také nejsou. Jednak pohled na celé sedadlo je svérázný a pak si nedovedeme představit, že jízda na těchto sedadlech mohla být pohodlná. Však se na to podívejte sami na fotkách níže. Gravitace, jako onu převratnou ideu, ale tohle řešení určitě nezničí...
Komické, nebo chytré? Opěrky hlavy v Land Roveru Discovery 2 jsou rozhodně zajímavé
Samostatně a v detailu vypadají takto, jejich fungování popisuje i návod k obsluze
Kdybyste snad zapomněli, jak vypadala druhá generace Discovery
Discovery 3 už má opěrky vyklápěcí ze sedadel, ovšem jen o málo méně bizarně ztvárněné
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB