Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato vzácná Škoda 1100 MB připomíná, jak bizarně se prodávala auta v roce 1968
21.8.2018 | Petr Miler
Samotný prodej tohoto vozu v originálním stavu je zajímavý, když je k němu ale k dispozici také veškerá dobová dokumentace, ukazuje o naší minulosti i něco víc.
Škoda 1000 MB bylo svého času nejběžnější auto, které jste na našich silnicích mohli potkat. Pomáhalo motorizovat komunistické Československo a s více jak 400 tisíci vyrobenými bylo všechno, jen ne vzácné. To ale platilo někdy před 50, do jisté míry ještě před 30 léty. Dnes je i dobové „embéčko” či „tisícovka” vzácností, zvlášť je-li v původním stavu.
Dnes před sebou ale nemáme běžnou tisícovku, je to verze 1100 MB de Luxe. To je o poznání výjimečnější stroj. Sice ne tak vzácný jako raritní 1100 MBX, s podílem asi 5 % na celkové produkci embéčka je ale všechno, jen ne tuctový. Ani nepamatujeme, kdy naposledy jsme viděli verzi 1100 MB v originálním stavu po prvním majiteli v prodeji, to musí být už léta. Teď ale jedna taková na prodej je.
Byla pořízena přesně 5. července roku 1968, tedy jen chvíli před tím, než do Československa vtrhla vojska „spřátelených” zemí pod velením Sovětského svazu a relativně volnější poměry se proměnily v tvrdou normalizaci. Bylo by ale naivní domnívat se, že kupovat tehdy auto bylo něco, co by připomínalo pořízení nového vozu, jak jej známe dnes. I o tom totiž zachovaná kompletní dokumentace k tomuto stroji svědčí.
Než se podíváme také na ni, pohlédněme na samotný vůz. Byl pořízen ve zmíněný den jistým panem Benešem z Trutnova a zůstal mu po celých 50 let v jeho vlastnictví. Musel jej převážnou většinu času intenzivně garážovat, protože dodnes vypadá velmi zachovale, má původní lak, který se po rozleštění leskne jak zrcadlo a na tachometru pouhých 45 tisíc km. Přes obecně zachovalý stav není auto zcela originální, vidíme podivné vnější zpětné zrcátko, ale právě tím se dostáváme k pozoruhodné historii koupě tohoto vozu.
Jeho majitel dodnes zachoval i dopis, kterým byl vyzván k jeho převzetí. Musel nejprve ve prospěch Mototechny vinkulovat na svém účtu 20 000 Kčs, aby si vůbec mohl auto objednat a být zapsán do pořadníku. Pak mu byl 1. července 1968 zaslán dopis, aby se 5. července dostavil k převzetí, nutně osobně a Mototechně poukázal částku 51 608 Kčs, což byly tehdy peníze, které by stačily i na menší dům. V případě nemožnosti se dostavit dostal pouze 5 dnů na omluvu, jinak by snad auto prodali někomu jinému.
Vůz ovšem 5. července skutečně převzal, jak se ale v Mototechně zjistilo, neměl vnější zpětné zrcátko (tehdy bylo obvyklé jen jedno). Z dnešního pohledu je neuvěřitelné, že by se na něco takového přišlo až u prodejce a kdyby ano, jistě by dodal jiné. Tehdy ale nebylo, a tak byla z ceny faktury odečtena cena zrcátka a vůz byl majiteli předán bez něj. A jeho náhradou se později stalo to, co na voze vidíme dodnes.
Takto začal život vozu v rukou pana Beneše, který k němu zjevně měl výjimečný vztah a pořídil k němu i řadu pozoruhodného příslušenství. Třeba dobové autohodinky či vysavač na 12V, obojí s autem dostanete i dnes, autovysavač dokonce i s kolébkou. Tedy, můžete dostat, pokud majiteli uhradíte jím požadovanou „pevnou cenu” 600 000 Kč, za kterou auto nabízí. To rozhodně nejsou malé peníze, je ale třeba dodat, že před námi stojí něco naprosto výjimečného se zcela ojediněle zmapovanou historií od prvního do posledního dne své existence...
Škoda 1100 MB de Luxe v tomto stavu se obecně v prodeji nevidí, natož aby byla od prvního majitele v originálním stavu, s takto malou kilometráží a tak pozoruhodnou dokumentací historie
Zdroj: Ráj veteránů
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB