Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér

Jednoznačně nejpovedenější provedení 613 vzniklo v pouhých čtyřech kusech, i když původně byly v plánu stovky. Dnes si na něj vzpomene málokdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér

5.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednoznačně nejpovedenější provedení 613 vzniklo v pouhých čtyřech kusech, i když původně byly v plánu stovky. Dnes si na něj vzpomene málokdo.

Tatra 613 je navzdory své dobové výjimečnosti obecně známou veličinou. Vyráběla se déle než 20 let, a tak ani nemusíte zamířit mezi kované příznivce značky, abyste se dozvěděli, že se tak dlouhým výrobním cyklem prokousala v několika vývojových verzích. Bude třeba už znalejšího člověka, aby vám prozradil, že byly čtyři, z nichž o té finální, už „porevoluční” 613-4, jsme se naposledy zmiňovali nedávno. Musíte ale narazit na někoho opravdu zasvěceného, aby vám prozradil, že oněch evolucí bylo ve skutečnosti pět. A že ta pátá, byť byla poslední, nevydržela v nabídce ani tak dlouho, jako ta čtvrtá.

Její příběh se datuje do roku 1991, kdy Tatra přišla se zmíněnou čtvrtou variací 613 a přemýšlela, co dál. Tehdy ji oslovili lidé z britské firmy ETB Motive Power, Tim Bishop a Mark Berry, kteří nabídli pomoc při přepracování osmiválcového motoru Tatry tak, aby mohl plnit nově zaváděné emisní limity. Byli to zkušení technici, Bishop dříve pracoval i pro Jaguar a zřejmě z tohoto faktu kdosi z autorů stránky o Tatře 613 na Wikipedii vyvodil, že jedna z jejích verzí vznikla ve spolupráci s britskou automobilkou. Není to ale pravdou - jediným pojítkem je tu Bishopovo jméno, který už ovšem v té době pracoval na volné noze.

Bishop s kolegy připravili pro motor 613 novou elektronickou řídicí jednotku REM 8 CZ pracující se vstřikováním paliva a i když její implementace nebyla snadná, dílo se nakonec podařilo. Verze Tatra 613-4 KATi představená v polovině roku 1992 je plodem právě této spolupráce a pracovala s motorem o objemu 3 495 cm3 s vstřikováním paliva a dvěma katalyzátory s lambda-sondami. Maximální výkon motoru činil 147 kW (200 koní) a emisní normy plnil s přehledem.

Byla by to zajímavá hříčka historie, i kdyby se Bishop zastavil zde. Jenže on to neudělal. Britský technik se ale během spolupráce s Tatrou vzhlédl v myšlence prodávat tyto vozy na britském trhu a spolu s automobilkou rozjel projekt speciálního provedení 613, které by do Velké Británie bylo vyvezeno v celkovém počtu 200 kusů. A hned při představení 613-4 KATi odhalil předobraz provedení 613, které odpovídalo jeho představám.

Vidět jej můžeme na jediné fotce v červeném laku se dvěma dodatečnými obdelníkovými světly v čelní masce. Vizuální změny tu nebyly podstatou, přesto se k novým světlům přidávala i chromovaná lišta zabíhající po stranách nad blinkry, plastové pásy dole na bocích i mezi výřezy předních a zadních blatníků a pětipaprsková litá kola. Zajímavější ale byly úpravy interiéru a techniky.

Interiér byl prakticky zcela přepracován. Ručně vyrobená palubní deska čalouněná kůží nesla dřevěný panel s kruhovými přístroji. Dřevo v podobě leštěných lišt zdobilo i výplně dveří, upravená se sedadla měla kožené čalounění. A kůži bylo možné najít také na novém volantu se třemi příčkami.

Po technické stránce dostal vůz posilovač řízení, rozšířený rozchod kol a také upravený podvozek se sníženou světlou výškou. Pod kapotou měl ještě motor bez vstřikování, i ten už ale pracoval s novou pětistupňovou převodovkou. Tohle všechno se mělo stát základem nového provedení Tatry 613-5 a protože přijetí zejména interiérových a technických změn bylo proběhlo velmi vřele, pustil se Bishop s Tatrou do realizace celého nápadu s i výraznější úpravou vnějšího vzhledu.

Právě sem se datuje počátek spolupráce mezi Tatrou a bývalým designérem Saabu Geoffem Wardlem, který byl Bishopovým přítelem. Pro zamýšlenou 613-5 navrhl novou tvář odkazující na Tatru 603, přidal i jinak tvarované zaoblené nárazníky s upravenými otvory pro přívod vzduchu ke kondenzátoru klimatizace a dvěma malými kruhovými mlhovkami. Blinkry změnily barvu z oranžové na bílou (i když na některých fotkách vidíme i ty oranžové), horní okraj přídě lemovala chromovaná lišta a ze zadních sloupků zmizely mřížky větrání.

To však byly pouhé třešinky na dortu faktických změn popsaných výše. Kompletně přepracovaný interiér byl konečně důstojným řešením pro auto takové třídy a vůz vyhlížel zajímavě i zvnějšku. Nejen kvůli úpravám designu, ale také snížení podvozku o 50 milimetrů a litým kolům Speedline s pneu 235/60 ZR 15. Tyto změny pak podtrhovaly reálně lepší dynamiku vozu.

Motorem finálního provedení se stala už „Bishopova” V8 s elektronickým vstřikováním paliva a trojčinnými řízenými katalyzátory, která dávala z objemu 3 495 cm3 zmíněných 200  koní. S pětistupňovou manuální převodovkou dával motor vozu nejvyšší rychlost přes 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h se odehrálo za 11 sekund.

Auta ve Velké Británii nabízela firma Tatra Motive Power jako 613-5 nebo T 613/5. Počítalo se s produkcí 200 takto vyvedených vozů a zkraje šlo vše dobře. První dva exempláře 613‑5 v modré a zelené metalíze byly expedovány na jaře 1993 a téhož roku byly vyrobeny další dva - červený a tmavomodrý, který prý dostal lak z tehdejšího vzorníku BMW. Jenže tím celý příběh 613-5 skončil.

Tatra už tou dobou začala pochybovat o dalším smyslu výroby osobních aut a projekt komplikovaly i spory mezi Tatrou, Tatra Motive Power a ETB Motive Power o vyrovnání závazků jednotlivých stran. Přesto se Bishop snažil s Tatrami v Británii prorazit a ještě v roce 1994 je tam nabízel. Jeho katalog hovořil dokonce o nikdy nepostaveném kupé T 613/5 s cenou 52 287 liber, tehdy dost vysoké částce.

Byl to zřejmě nakonec hlavně nezájem britských zákazníků o cokoli podobného, co 613-5 zlomil vaz. Po čtyřech vyrobených kusech už žádná další Tatra tohoto označení nevznikla a většina se postupně vrátila do České republiky. Ta červená posloužila vyrovnání závazků a pohledávek mezi Tatrou a Bishopem a do nehody sloužila samotné automobilce. Do ČR se pak vrátily i další dva exempláře, ten zelený docela nedávno.

Zní to jako smutný příběh a vlastně to je smutný příběh, vše na něm ale není jen černé. Když se na T613-5 podíváte, možná vám něco připomene - ano, i úplně poslední 613-4 modelového roku 1995 měly k „pětce” designově i technicky blízko a T613-5 do značné míry ovlivnila také pojetí pozdější T700, za níž ostatně stojí tentýž Geoff Wardle. Tak pěkný vnitřek jako jako 613-5 vzniklá v pouhých čtyřech kusech ale neměla ani jedna...


Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 1 - Tatra 613-5 historie 01
Takto Tim Bishop představil Tatru 613 podle svých představ v roce 1992

Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 2 - Tatra 613-5 historie 02Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 3 - Tatra 613-5 historie 03Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 4 - Tatra 613-5 historie 04
Designové změny pro finální verzi 613-5 navrhl Geoff Wardle - jak si můžete všimnout, na nákresech měl vůz karoserii kupé

Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 5 - Tatra 613-5 historie 05Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 6 - Tatra 613-5 historie 06Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 7 - Tatra 613-5 historie 07Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 8 - Tatra 613-5 historie 08Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 9 - Tatra 613-5 historie 09Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 10 - Tatra 613-5 historie 10Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 11 - Tatra 613-5 historie 11
Toto je většina z vyrobených exemplářů 613-5, interiér někdejšího prezentačního kusu byl na svou dobu atraktivní

Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 12 - Tatra 613-5 historie 12Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 13 - Tatra 613-5 historie 13Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 14 - Tatra 613-5 historie 14Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 15 - Tatra 613-5 historie 15Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 16 - Tatra 613-5 historie 16Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 17 - Tatra 613-5 historie 17Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 18 - Tatra 613-5 historie 18Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 19 - Tatra 613-5 historie 19Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 20 - Tatra 613-5 historie 20Tatra 613-5: zapomenutá pátá evoluce 613 měla konečně i pěkný interiér - 21 - Tatra 613-5 historie 21
Jeden z vozů zůstal v Anglii až do roku 2010, kdy byl prodán s pouhými 213 mílemi na tachometru

Zdroje: Jan Tuček, Automobil Revue, Tatra

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.