Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti
9.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hned po startu výroby 613 začali u Tatry pracovat na kupé s cílem jej vyrábět a nabízet i běžným lidem. Tehdejší režim byl jiného názoru.
Automobilka Tatra a vozy kupé spolu nejdou příliš dohromady, alespoň nikoliv v posledních čtyřiceti letech. Vozy s dvojicí dveří se sice najdou, takto ale nevznikly přímo v Kopřivnici, nýbrž až zásahem některých majitelů. Přesto ale Tatra v 70. letech na kupé pracovala. Vznikl dokonce i prototyp, který měl červenou barvu a přední světla z Mercedesu.
Práce na něm začaly v roce 1975, kdy bylo rozhodnuto o výrobě prototypu, nazvaného T2-613 Coupé. Pro stavbu bylo pochopitelně použito velké množství dílů sériové Tatry 613 sedan, a to za účelem co největšího snížení nákladů jak na vývoj a na prototyp, tak i později na případnou výrobu dvoudveřového modelu. Ze čtyřdveřové 613 pocházel samozřejmě motor a podvozek, ale také většina karoserie. A zbytek byl patřičně upraven.
Okna dveří byla plexisklová a zadní boční okénka včetně mechanismu otevírání a zadní okno byla použita z jiného prototypu kupé, který vyrobila a dodala italská karosárna Vignale. Ten nicméně vážně havaroval a právě jen tyto části z jeho karoserie byly použitelné. Oproti červenému stroji, který si můžeme prohlédnout na fotkách, byl designově odlišný jak v interiéru, tak i zvenčí. Např. dveřní výplně byly trochu jiné a měly madla potažená kůží z vozu značky Maserati. A zvenčí tu byla jiná přední světla a také odlišné zadní čelo se světly.
Právě přední světla z Mercedesu jsou nezřídka předmětem kritiky, protože vypadají na Tatře dost nepatřičně - a navíc jsou stranově přehozena, levé je vpravo a pravé je vlevo. Interiér je také do velké míry sériový, je tu palubní deska ze čtyřdveřové Tatry 613 a také zadní lavice pochází odtud, jen je mírně upravená - např. tu chybí opěrky hlavy. Přední sedačky nicméně pocházejí z onoho havarovaného italského stroje.
Vývoj prototypu nějakou dobu pokračoval a v rámci automobilky Tatra bylo dokonce rozhodnuto i o výrobě, která měla být sice zakázková, zato pro kohokoli, kdo za ni zaplatí. Počítalo se s instalací osmiválcového, vzduchem chlazeného motoru o objemu 3,9 litru, tedy o čtyři decilitry více než v případě sedanu. Vyšší by tedy byl i výkon a také dynamické parametry tohoto stroje.
Auto tedy bylo v podstatě připraveno, jenže v roce 1977 přišlo nařízení vlády, že Tatra 613 bude k dispozici pouze státním organizacím za zvláštních přidělovacích podmínek. K dispozici veřejnosti tedy 613 neměla být a s takovouto změnou by se s největší pravděpodobností zájem o kupé smrsknul na nanejvýš jednotky kusů ročně. Od sériové výroby tedy bylo upuštěno.
Na fotografiích níže nicméně vidíme ještě jeden stroj, zelený. Originální Vignale to být nemůže, neb to bylo zničeno při nehodě, jak stojí i výše. Není to ale druhý prototyp vyrobený v Kopřivnici. Jediný červený prototyp byl jeho majitelem přestavěn do této zelené podoby, která má Vignale zvenčí co nejvíce připomínat.
S touto renovací (či replikací...) řada lidí nesouhlasí, zejména proto, že se její autor a majitel vozu údajně snažil tento stroj vydávat za Vignale. Jiné zdroje nicméně říkají, že snaha od počátku této změny byla vůz kupé Vignale přiblížit, nikoliv postavit přesnou kopii a vydávat ji za originál. To ostatně ani není dost dobře možné, neboť odlišností od původního, havarovaného stroje je celá řada od drobných technických detailů až po design výplní dveří v interiéru.
Výsledkem tedy je bohužel stroj, který nemá dokonalou historickou hodnotu a jehož stavba zničila originální červené kupé. Podle dostupných zdrojů je to nicméně příklad velmi kvalitní řemeslné práce, za kterou by se její autor nemusel stydět - nemít hořkou pachuť zničení originálu. A příď zeleného stroje vypadá s oválnými světlomety přeci jen o něco elegantněji než červený vůz se světly z Mercedesu...
Takhle vypadal původní červený prototyp
Stavba zeleného je důkladnou řemeslnou prací...
... ale její výsledek nemá valnou historickou hodnotu
Zdroje: Tatra700.cz, Tatra Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz