Technik po dvou dekádách vysvětlil, proč na formuli nechal dát skoro 2 tuny hnoje

V nejvyšších ligách motorsportu technici historicky zkouší zkouší různé fígle, aby dostali ze svých aut více než konkurence. I naskládání tun hnoje na monopost může patřit mezi ně, připomíná autor tohoto nápadu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Technik po dvou dekádách vysvětlil, proč na formuli nechal dát skoro 2 tuny hnoje

23.8.2019 | Mirek Mazal

Technik po dvou dekádách vysvětlil, proč na formuli nechal dát skoro 2 tuny hnoje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V nejvyšších ligách motorsportu technici historicky zkouší zkouší různé fígle, aby dostali ze svých aut více než konkurence. I naskládání tun hnoje na monopost může patřit mezi ně, připomíná autor tohoto nápadu.

Abyste byli úspěšní v motoristickém sportu, nestačí vám dobrý pilot. Nestačí vám dokonce ani dobrý pilot s dobrou technikou, k obojímu se mohou dostat i ostatní. Co v tomto světě značně svázaném rozličnými pravidly a omezeními často představuje dělítko mezi úspěšnými a nejúspěšnějšími týmy, je kreativita techniků a jejich schopnost vymyslet v rámci pravidel něco, co ostatní ani nenapadne a dá pilotům výhodu, na níž ostatní nemají při nejlepší vůli nemají šanci zareagovat.

Slyšeli jsme v minulosti o několika takových a dnes vám můžeme přiblížit další. Téměř před dvěma desítkami let závodní tým americké formule CART nakoupil tuny hnoje a mechanici špinavé pytle naskládali přímo na zaparkovaný soutěžní monopost. Tehdy nebylo jasné, proč to udělali, mluvilo se třeba o reklamní senzaci podivného sponzora. Tak to ale nebylo a celá akce mělo svůj ryze faktický účel.

Souvislosti objasnil Chris Walrod, který je dnes technickým ředitelem společnosti Singer Vehicle Design, stavící moderní interpretace starých Porsche. Americká stáj Swift Engineering potřebovala v roce 2000 připravit formuli na další závod a zkalibrovat tlakové senzory stroje. Jenže reálný test na trati nebyl možný. Aby byl proces úspěšný, bylo nutné simulovat vůz zatížením odpovídajícími čtyřem tisícím liber (1,8 tuny), což byl přítlak generovaný obtékajícím vzduchem.

Bylo tedy nutné najít způsob, jak napodobit reálné působení sil tlačících formuli k silnici. Walroda za takových okolností nenapadlo nic lepšího, než nakoupit tuny hnoje, neboť poddajné pytle s ním bylo možné na soutěžní stroj naskládat způsobem, který nedovolil poškození cenné techniky. A tak se stalo, že se na technickém skvostu své doby skončily tuny páchnoucího materiálu.

Je to komické propojení zemědělství s motoristickým sportem, ale ve výsledku způsob, jak dosáhnout lepších výsledků než konkurence. Improvizace zafungovala, co se ale dělo s nákladem později, Chris neprozradil. Nejspíše jej někdo z týmu upotřebil k jeho obvyklým účelům...


Technik po dvou dekádách vysvětlil, proč na formuli nechal dát skoro 2 tuny hnoje - 1 - Formule zatizena hnojem foto 01
Formule obložená tunami hnoje se hned tak nevidí, kontroverzní nápad měl ale svůj praktický smysl

Zdroje: Noah Wheeler@Twitter, Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.