Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil
10.6.2018 | Mirek Mazal
Tajný vojenský experiment? Speciální přibližovadlo pro papaláše? Nebo snad nějaký výzkumný projekt? Samá voda, tohle „auto” mělo mnohem obyčejnější poslání.
V Sovětském svazu vznikla spousta svérázných dopravních prostředků, o které byste jinde na světě ani nezavadili. V minulosti jsme vám takových ukázali už dost, počínaje největším terénním náklaďákem všech dob, nejpodivnějším valníkem historie, pojízdné jaderné elektrárně či obojživelném autě 8x8.
Výčet podobných strojů se ale zdá být nekonečný, historie komunisty ovládaného Ruska a okolních zemí má stále co nabídnout. Pořád hlavní roli hraje nehostinný terén, různé podnebí a nutnost dopravovat kde co do všech koutů země. Tamní konstruktéři společně s těžkým strojírenstvím proto často dostávali rozkazy, aby společnými silami vybudovali nezastavitelné dopravníky.
Tentokrát se nebudeme věnovat těžkopádnému nezastavitelnému obrovi z bažin, ale naopak se přeneseme do na zasněžené pláně, kde operovaly „létající” sáně. První modely konstruktéra A. N. Tupoleva z let 1921 až 1923 nesly označení ANT-I, ANT-II a ANT-III. Vystřídal je úspěšnější nástupce ANT-IV - aerosáně vyrobené v roce 1924. Kabina s kovovým trupem (ostatní bývaly dřevěné), s vrtulí, křídlem a třemi ližinami pojala dva členy posádky (řidič + mechanik) a dva pasažéry, které vpřed táhnul tříválcový vzduchem chlazený letecký motor Bristol Lucifer o výkonu cca 100 koní.
Říkáte si, k čemu taková věc? Odpověď je opravdu prostší, než by vás napadlo - pošta. Tyhle stroje rychlostí až 28 km/h přepravovaly hlavně poštu do míst, kam se nedalo dojet a bylo by drahé tam létat. V roce 1930 tedy ANT-IV zahájil sovětskou pravidelnou poštovní linku mezi městy Čeboksary a Kanaš v Čuvašsku. Jen za 35 dnů bylo přepraveno 1 132 kg poštovního nákladu, ujeta dráha odpovídá více než 5 000 kilometrů. Jednu trasu dlouhou 85 kilometrů projely aerosáně za 2,5 hodiny, což je úspora 8 až 10 hodin oproti dříve používaným psím spřežením.
Pochopitelně, když se aerosáně osvědčily zde, byly používány i jinde, třeba v řadě arktických výprav, dokonce jeden exemplář v roce 1934 zajišťoval spojení při záchraně trosečníků expedice na parníku Čeljuskin rozdrceného ledem při polární výpravě. Mimo jiné se ANT-IV dokonale osvědčil ve výpravě arktického institutu při výzkumu oblasti Čukotky, stroj musel pracovat při teplotách kolem čtyřiceti pod nulou s nákladem o váze jedné tuny.
Vojenské využití motorových sání nakonec přišlo též. Vojáci začali tyto praktické stroje používat k transportu munice, zásob a jiného materiálu do těžko přístupných oblastí bez silnic. Zpět z oblasti bojů svážely zraněné. Typu ANT-IV se dočkal podpůrného nasazení během bojů s Finskem. Sovětští inženýři proto začali pracovat na vývoji nových provedení, které by byly schopny plnit i bojové úkoly. Tak přišlo na svět několik dalších typů.
Ke konci třicátých let vznikl model Soviet NKL-16/41, který se od čtyřicátých let sériově prodával jako čtyřližinová varianta. Zajímavostí je fakt, že podle příkazu Výboru obrany státu měly být do sání použity staré motory demontované z letadel. Pro pohon ve vzduchu již byly nebezpečné, ale na zemi dále mohly fungovat. Od roku 1942 byla vyráběna vylepšená varianta Soviet NKL-16/42. Celkem je tedy možné vidět trojí označení: NKL-16 pro předválečný model, NKL-16/41 pro první válečnou sérii a NKL-16/42 pro druhou sérii.
V polovině 50. let přišla potřeba náhrady NKL-16 používaných v drsných podmínkách zamrzlé krajiny. Tyto aerosáně již měly svá nejlepší léta za sebou, proto v roce 1957 vydalo Ministerstvo letecké výroby nařízení pro sovětskou konstrukční kanceláří Kamov, aby tam navrhli projekt nových vrtulových sání pro potřeby Ministerstva spojů SSSR.
Pracovníci udělali maximum, nemohli si dovolit zaváhat. Prototyp Sever-2 poháněný motorem AI-14RS o výkonu 194 kW (264 koní) byl dokončen v roce 1958 a o rok později mohla být spuštěna sériová produkce. Dopravní sáňky mají karoserii automobilu GAZ-M-20 Poběda, jsou vybaveny čtveřicí ližin a trojlistou vrtulí na zádi. Vyrobilo se všeho všudy stovka kusů a sloužily znovu hlavně poště.
Stroje o rozměrech 6,02 x 2,93 x 3,28 metru (d. x š. x v.) byly určeny k operativnímu nasazení do oblasti Sibiři, Dálném východě a v Jakutska. Cestu vpřed si razil motor AI-14RS se sníženým výkonem 119 kW (162 koní) otáčející vrtulí o průměru 2,7 m. Hmotnost prázdného stroje dosahovala 2,3 tuny, do útrob šlo naložit nejvíce půl tuny nákladu. Pošta za svými adresáty klouzala rychlostí maximálně 60 km/h po trase dlouhé nejvýše 360 kilometrů. Na palubě našlo své místo se štěstím 5 lidí včetně řidiče. Lidé na konci světa se tak konečně dočkali rozumně rychlého dopravního spojení, které do té doby obhospodařovalo maximálně psí spřežení...
Kluzný způsob pohybu na zasněžených pláních se uchytil, proto vývoj aerosání pokračoval dále. A nakonec nesloužily jen pro potřeby pošty
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva