Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento kus Škody 1000 MB je víc než projev kutilství. Vyjde dráž než celá auta
14.8.2018 | Mirek Mazal
Ne, není to „embéčko” po nehodě, ani produkt moderního umění. Je to ryze praktický doplněk, jehož historie z něj dnes dělá sběratelskou raritu.
Během let 1964 až 1969 se v tehdejší ČSSR vyráběla Škoda 1000 MB jako první velkosériový automobil československé provenience s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nejrozšířenější verzí na cestách byla ta s motorem o obsahu necelých 1 000 cm3 - odtud její název. Během výroby byla v Mladé Boleslavi postavena nová továrna pro zajištění sériové produkce okolo 500 vozů denně v plném nasazení.
Automobil nižší střední třídy dostal za komunismu mnoho přezdívek, nezřídka posměšných. Mnohé pseudonymy odkazovaly na nutnost častých oprav a domácích dodělávek. Zlaté české ručičky tak nezahálely podobně jako mladoboleslavská továrna, ne všichni kutilové ale jen opravovali - někteří za vlády totality v Československu vymýšleli různé doplňky a zlepšováky.
Pozornost části z nich se upírala k tažnému zařízení a přívěsným vozíkům. Řešení praktického problému se dostalo tak daleko, že se z vtipného domácího nápadu stalo oficiální příslušenství posvěcené automobilkou. A jedno takové dnes máme před sebou.
Podstata legendárního přívěsu pro Škodu 1000 MB spočívala v jeho vzhledu, který byl stejný jako zadní polovina tisícovky. Stačilo odříznout kus auta na úrovni zadních dveří, vyhodit motor od zadní nápravy, vystlat volný prostor, přidělat zavírání, oj a jeden z nejstylovějších vozíků dějin byl na světě, stručně řečeno.
Světlo světa spatřily různé varianty, domácí dělníci v garážích nepostupovali všichni stejně. Tady ale příběh nekončí - z žoviálního vozíku se stalo příslušenství oficiálně posvěcené automobilkou, které bylo možné na základě licence postavit, nechat si jej schválit technickou kontrolou a legálně přihlásit do provozu. Stalo se tak až v 70. letech a podle dostupných informací bylo takto postaveno jen pár desítek exemplářů.
Právě jeden takový vozík se objevil v prodeji a jak asi tušíte, není to levná věc. Pochází z roku 1976, nedávno byl renovován a je otázkou, kolik podobných se mohlo dožít dnešních dnů. Prodávající hovoří o „limitované edici” a vlastně ani moc nepřehání. Pro fanoušky Československé automobilové výroby vyjde tento skvost na 6 800 Eur neboli více jak 174 000 Kč. Za to koupíte už velmi slušné ojeté auto, ale na druhou stranu... Až tohle připřáhnete třeba za novodobou Octavii a vyrazíte s tím do ulic, málokterá hlava v okolí zůstane natočená původním směrem.
Dalo by se říci, že se dva zadky Škody 1000 MB spojily do sebe a zahákly se za stejné auto. I když to tak vypadá, není to úplně amatérské dílo, má posvěcení automobilky a silniční homologaci
Sláva dala vzniknout různým verzím a napodobeninám
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva