Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku

Seicento je s 3,34 m na délku opravdu kapesní autíčko. A s výkonem 487 koní předčí nejedno Porsche. Lepší definicí kapesní rakety tak abyste pohledali.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku

3.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Seicento je s 3,34 m na délku opravdu kapesní autíčko. A s výkonem 487 koní předčí nejedno Porsche. Lepší definicí kapesní rakety tak abyste pohledali.

Fiat Seicento člověk ještě dnes na ulici občas potká, třebaže to zas tak běžné auto není. Pod kapotu byla možnost zvolit ze dvou benzínových motorů a oba byly zoufale slabé, třebaže tohle auto propagoval i Michael Schumacher - motor 0,9 měl 39 koní, 1,1litrová alternativa nabídla 54 koní. Majitel modrého stroje níže ale chtěl výkonu víc. Mnohem víc.

Pod kapotu tak namontoval čtrnáctistovku z moderního Abarthu 500. Spousta lidí by u toho zůstala, protože už ten může mít 160 i více koní a se 750 kg těžkým Seicentem by hýbala víc než slušně, jenže cílem bylo opravdu hodně výkonu. Sériové turbo tak nahradilo dmychadlo Garrett GT2871R, které dává 2,2 baru tlaku. K tomu vidíme na míru vyrobené svody a gigantický mezichladič.

Zbytek motoru samozřejmě musí odpovídat, takže byly vyleštěny kanály v hlavě válců, motor dostal ostřejší vačky, tvrdší pružiny ventilů, odolnější klikovou hřídel, písty i ojnice a také lepší vstřikovače Bosch, které krmí dvě silnější palivová čerpadla stejné značky. Samozřejmostí je nová spojka, lehčí setrvačník a manuální pětikvalt Abarth C510 se samosvorem Torsen. Výfuk má průměr 3" od turba až ke koncovce a nechybí tu katalyzátor a dvě lambda sondy.

Výsledky jsou skutečně ohromující - tohle auto má dle měření 487 koní v 7 870 otáčkách a 484 Nm v 6 768 ot./min. Není to překlep, opravdu máme před sebou téměř 500 koní ze čtrnáctistovky, které navíc míří stále na přední kola, dole můžete vidět i graf z „brzdy”. Hmotnost je odhadována na nějakých 800 kg, a tak před sebou máme auto o poměru výkonu ku hmotnosti 608,8 koně na tunu. Takhle vysoko se nedostane leckterý hypersport.

Samozřejmě, ani zbytek auta nezůstal sériový, aby takovouhle porci výkonu byl schopen zvládnout. Zadní zavěšení kol bylo kompletně přepracováno a na všech kolech jsou pružiny Eibach. Vzadu najdeme tlumiče z Hondy CBR s nastavitelnou tvrdostí i odskokem, značku předních neznáme, ale nastavitelné budou téměř jistě. Samozřejmostí jsou i silnější brzdy, vpředu jsou vrtané a drážkované kotouče Brembo s destičkami Ferodo DS2500, vzadu jsou značky stejné, jen kotouče jsou hladké. Pod kapotu také putoval větší hlavní brzdový válec.

Po stránce elektroniky tu je mimo spousty potřebných čidel a budíků v kabině také launch control, kontrola trakce a Flex Fuel Sensor, což znamená, že vůz může jezdit i na E85. Nikoliv překvapivě, dodejme, protože tohle palivo má mnohem vyšší oktanové číslo. Čidlo, které automaticky upravuje tlak turbodmychadla podle paliva, je ale velmi zajímavý dodatek na palubě takovéto stavby. A v interiéru vidíme dvě skořepinové sedačky, z nichž jedna údajně váží jen 6 kg; víc lidí se v něm nesveze.

Neznáme čísla zrychlení na stovku ani maximálky; to první bude nejspíš limitováno trakcí předních pneumatik a to druhé odvahou pilota. V každém případě se ale díváme na krásně provedenou stavbu, která navíc navenek opravdu nevypadá na to, že by měla mít víc výkonu než kde co. Pokud tedy někde v Częstochowe potkáte modrý Fiat Seicento na chromovaných kolech, do závodů na semaforech bychom se nepouštěli, pokud nemáte v rukou něco jako Audi R8 V10 plus...


Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 1 - fiat seicento abarth 487 ps 00Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 2 - fiat seicento abarth 487 ps 01Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 3 - fiat seicento abarth 487 ps 02Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 4 - fiat seicento abarth 487 ps 02aTento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 5 - fiat seicento abarth 487 ps 03Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 6 - fiat seicento abarth 487 ps 04Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 7 - fiat seicento abarth 487 ps 05Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 8 - fiat seicento abarth 487 ps 06Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 9 - fiat seicento abarth 487 ps 07Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 10 - fiat seicento abarth 487 ps 08Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 11 - fiat seicento abarth 487 ps 09Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 12 - fiat seicento abarth 487 ps 10Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 13 - fiat seicento abarth 487 ps 11Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 14 - fiat seicento abarth 487 ps 12Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 15 - fiat seicento abarth 487 ps 13Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 16 - fiat seicento abarth 487 ps 14Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 17 - fiat seicento abarth 487 ps 15Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 18 - fiat seicento abarth 487 ps 16Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 19 - fiat seicento abarth 487 ps 17Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 20 - fiat seicento abarth 487 ps 18Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 21 - fiat seicento abarth 487 ps 19Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 22 - fiat seicento abarth 487 ps 20Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 23 - fiat seicento abarth 487 ps 21Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 24 - fiat seicento abarth 487 ps 22Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 25 - fiat seicento abarth 487 ps 23
Tohle auto je definice kapesní rakety, přes 600 koní byste mu nehádali ani omylem

Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 26 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 01Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 27 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 02Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 28 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 03Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 29 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 04Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 30 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 05Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 31 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 06Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 32 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 07Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 33 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 08Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 34 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 09Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 35 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 10Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 36 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 11Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 37 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 12Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 38 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 13
Dokumentace stavby je skromná, i tak naznačuje, jak náročná práce to byla

Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 39 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 14Tento malý Fiat má pod kapotou 487 koní, je to kapesní raketa roku - 40 - Fiat Seicento Abarth 487 koni dalsi 15
Graf z „brzdy” ukazuje neuvěřitelné hodnoty výkonu

Zdroje: Racing Forum, Piotr Cegliński - Fotografia@Facebooku

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše