Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento nehezký stroj s podivnou historií se má prodat až za 37 milionů Kč. Proč?
9.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Opravdu není krásný a za svůj život si prošel bizarními přestavbami, dokonce 30 let postrádal střechu. Sběratelé ale oceňují trochu jiné aspekty.
Rok 1965 byl vůbec posledním, kdy Ferrari celkově vyhrálo 24 hodin Le Mans. Hned následující sezónu odstartovala několikaletá nadvláda Fordu, který se tak italské automobilce „pomstil“ za zmařené převzetí vzpínajícího se koníka. Pro Ferrari přitom šlo o slušnou potupu, neboť GT40 získal zlato, stříbro i bronz. Na čtvrtém až sedmém místě pak dojely vozy Porsche 906/6L Carrera 6, na maranellské kupé 275 GTB/C zbyla až osmá pozice.
Italové se z tohoto debaklu již nikdy nevzpamatovali, proto raději na sklonku 60. let začali veškeré své závodní aktivity soustředit především na Formuli 1. To byl ale problém pro řadu privátních týmů, kteří se po automobilce dožadovali konkurenceschopného speciálu. Ta na jejich volání odpověděla až v roce 1969 představením závodního Ferrari 365 GTB/4 Daytona, jež bylo ve verzi Competizione vyrobeno ve třech sériích po pěti kusech.
Toto malé sousto nemohlo utišit velký hlad, proto se řada lidí rozhodla pro vlastní konverzi dle továrního vzoru. Vzniklo tak jedenáct aut, z nichž na jedno se šasí č. 14049 se právě díváte. Jeho vzhled jej nepasoval do role auta z plakátů, jež by byly vylepeny po zdech dětských pokojíků. Je proto možná i překvapivé, že dle aukční síně Mecum by vůz měl změnit majitele za 1,25 až 1,65 mil. USD (cca 28 až 37 milionů Kč).
Za vším ale stojí historie tohoto vozu, která je plná závodních úspěchů i pomalu až šokujících proměn. Původně vůz skrze pařížské dealerství Charlese Pozziho zakoupil francouzský závodník Philippe Cornet-Epinat, který s ním v roce 1972 nastoupil do čtyřhodinového klání v Le Mans. V té době kupé zdobila 9palcová přední a 11palcová zadní kola obutá v závodních pneumatikách a ubytovaná pod rozšířenými blatníky.
Karoserie se ovšem měnila výraznější měrou, neboť bylo zapotřebí navýšit přítlak a zlepšit stabilitu. Vpředu si tak můžeme povšimnout stabilizačních spoilerů. Pozziho specialisté si zároveň pohráli také s 4,4litrovým motorem, který dosral nové písty, hřídele i karburátory. S takto upraveným vozem se Cornet-Epinat kvalifikoval na 29. místě, závod však dokončil pátý ve své třídě a osmý celkově.
Francouzský závodník s vozem nastoupil ještě do několika dalších klání, než Ferrari prodal novému majiteli. Ten učinil něco, nad čím vám možná zůstane rozum stát - vůz nechal profesionálně přestavět na otevřený Spyder. V této formě přitom Daytona vydržela po 30 let, než se jejím majitelem stal v dubnu 2007 Michael Sheenan. Ten v září zadal další přestavbu, tentokráte se ale vůz měl vrátit do specifikace pro Le Mans.
Společnost Motion Products z Wisconsinu na voze pracovala přes rok, přičemž během této doby nedošlo pouze k opětovnému navaření střechy a následnému vyhlazení všech svarů, ale také k modifikacím na podvozku a pod kapotou. Přestavba dvanáctiválce vyšla na 54 000 USD (1,2 mil. Kč), neboť vůz dostal moderní odlehčené písty, závodní ojnice či nerezový výfukový systém vyvedený po stranách.
Výsledkem těchto úprav je 462 koní v 7 400 otáčkách a 481 Nm točivého momentu při 6 200 ot./min. O zkrocení tohoto potenciálu se pak starají závodní brzdy, mimo to se vůz pyšní i moderními závodními tlumiči, pružinami a stabilizátory. Nadmíru unikátní Ferrari je tak připraveno pro klasické závody, mezi něž patří třeba Monterey Historic Reunion, Daytona 24 Hour Classic či Classic 12 Hours of Sebring.
Pokud tedy přehlédnete poněkud diskutabilní vzhled, který nemusí být po chuti každému, jedná o vskutku působivý kus historie. Docela by nás přitom zajímalo, jak se na tuhosti vozu podepsala konverze na kabriolet a zase zpět na kupé. Jelikož však Daytona má v nové formě již pár závodů za sebou, lze počítat s profesionální prací a tedy s prvotřídním stavem. I proto se ona cena má vyšplhat opravdu vysoko.
Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione možná nevypadá zrovna přitažlivě, pyšní se však řadou závodních úspěchů. I proto by v nadcházející aukci nemělo změnit majitele zrovna levně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda